مرگ مردی که 6 امریکایی را از ایران فراری داد + جزییات عجیب

به گزارش رکنا، تونی مِندِز، مامور سابق سازمان جاسوسی سیا که عملیات فراری دادن ۶ دیپلمات آمریکایی از تهران را در جریان تسخیر لانه جاسوسی آمریکا اجرا کرد، در ٧٨ سالگی درگذشت.

طبق گزارش رسانه‌های آمریکایی، مندز در سال‌های اخیر به بیماری پارکینسون مبتلا شده بود و به خواسته خود (از طریق اتانازی) به زندگی‌اش پایان داد.

گفته می‌شود مندز استاد تغییر چهره خود و دیگران بود و زمانی که به عنوان جاسوس سیا در ایران [با همکاری کانادا] باعث فرار ۶ کارمند وزارت خارجه آمریکا شد، خود را در نقش یک فیلمساز ایرلندی جا زده و ۶ دیپلمات آمریکایی را نیز به عنوان یک تیم فیلمسازی کانادایی معرفی کرده بود.

در زمان تسخیر لانه جاسوسی، ۶ نفر از دیپلمات‌های آمریکایی به سفارت کانادا در تهران گریختند. به فاصله ۲ ماه، تونی مندز که در قالب فیلمساز و با گذرنامه جعلی به ایران سفر کرده بود، این افراد را در قالب شهروندان کانادایی از ایران خارج کرد.

حدود ۶ سال پیش در سال ۲۰۱۲، هالیوود با الهام از این ماجرا، فیلم ضدایرانی «آرگو» را ساخت که علیرغم دریافت جایزه اسکار، به دلیل جعل تاریخ و تحریف حقایق، مورد انتقاد شدید قرار گرفت.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 453264 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟