آماری از قتل خبرنگاران در سال 2018

به گزارش رکنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، کمیته محافظت از روزنامه نگاران که مقر آن در نیویورک واقع شده است در گزارش سالیانه خود از افزایش تقریبا دو برابری قتل Murder روزنامه‌نگاران و اهالی رسانه با هدف انتقام جویی خبر داد.

این کمیته در گزارش خود -که با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال 2018 میلادی آن را منتشر می‌کند- آورده است: تا تاریخ 14 دسامبر سال جاری میلادی 53 روزنامه‌نگار و خبرنگار کشته شده‌اند که 34 تن از آنها با نیت انتقام جویی به قتل رسیده‌اند. در سال 2017 آمار خبرنگارانی که کشته شده بودند 47 مورد گزارش شده بود که 18 تن از آنها قربانی انتقام‌جویی بودند.

در گزارش کمیته محافظت از روزنامه‌نگاران که امروز چهارشنبه منتشر شد به قتل جمال خاشقجی، ستون نویس روزنامه واشنگتن پست و تحلیلگر منتقد آل سعود که در تاریخ 2 اکتبر در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول به قتل رسید و جسد وی نیز کشف نشد، پرداخته شده است.

یان کوچیاک، خبرنگار اهل اسلواکی حین تحقیق در خصوص یک پرونده فساد مالی به قتل رسید. دافن گالیزیا، روزنامه نگار اهل مالت که اطلاعات موثقی از یک پرونده فساد مالی داشت در خودروی خودش منفجر شد. دو خبرنگار در نوار غزه، دو خبرنگار در برزیل و چهار خبرنگار در مکزیک نیز قربانی انتقام جویی شدند.

علاوه بر قتل با نیت انتقام‌جویی، خبرنگاران در پوشش اخبار تروریسم و دیگر وقایع خطرناک نیز جان خود را از دست داده‌اند. افغانستان یکی از مرگبارترین کشورها برای خبرنگاران در سال 2018 بوده است. سیزده خبرنگار در مناطق مختلف افغانستان قربانی خشونت‌های ناشی از تروریسم قرار گرفته و کشته شده‌اند. برخی از آن ها توسط عناصر گروه های تروریستی کشته و عده ای نیز قربانی حملات انتحاری شدند.

مرگبارترین حمله به رسانه ها در تاریخ 28 ژوئن در آناپولیس مریلند رخ داد. در این حمله که در اتاق خبر نشریه «کاپیتال گازت» اتفاق افتاد 4 روزنامه نگار هدف گلوله قرار گرفتند.

این در حالی است که دو کشور جنگ زده سوریه و یمن از سال 2011 تاکنون کمترین آمار مرگ خبرنگاران را داشته‌اند.

در همین حال، در گزارش سالیانه گزارشگران بدون مرز، شمار خبرنگارانی که در سال 2018 در جریان تحقیقات خود کشته، ناپدید و یا به قتل رسیده‌اند در مجموع 80 نفر اعلام شده است.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 445956 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟