فروش کوسه ماهی به جای شیر ماهی در بازار ماهی فروشان

همزمان با نزدیک شدن به شب یلدا گشت‌های مشترک تعزیرات حکومتی استان تهران به بازار Store ماهی و آبزیان در چهار راه سرچشمه یکی از اصلی‌ترین مراکز صنف ماهی فروشان حضور یافت.

در راستای چهار راه ماهی فروشان، ویترینی از انواع ماهی‌ها از طوطی ماهی تا قزل آلا خودنمایی می‌کنند. قیمت‌ها سربه فلک کشیده‌ است که به گفته طالبیان رئیس گشت تعزیرات حکومتی استان تهران تخلفات مندرج در پرونده از کیلویی ده هزار تومان تا ۳۵ هزار تومان اعلام شده است. گران فروشی، عدم درج قیمت و عدم رعایت بهداشت در صدر تخلفات ماهی فروشان است.

قیمت قزل آلا ۲۷ هزارتومان، شیرماهی ۵۵ هزار تومان، ماهی زیبا ۳۰ هزار تومان و ماهی سنگسر ۲۵ هزار تومان در بازار امروز اعلام شده است.

وارد مغازه ماهی فروشی شدیم، ماهی‌های به ظاهر تازه‌ای که در هیچ یک از آن‌ها مُهر قانونی در خصوص رعایت اصول بهداشتی در رابطه با فرآورده‌های دامی مشاهده نمی‌شود.

دکتر نیازی نماینده دامپزشکی تهران با اشاره به اینکه برخی واحد‌ها دارای عدم پروانه بهداشت هستند، اظهارکرد: در بازدید از چندین مغازه ماهی فروشی با موارد نقض بهداشتی مواجه شدیم، متاسفانه ماهی‌ها و آبزیان در دمای نامناسب نگهداری شده و در شرایط نامناسب به خریداران بازار عرضه می‌شوند. نماینده دامپزشکی مکررا به این واحد‌های صنفی تذکرات لازم را داده است، اما آن‌ها نادیده گرفته اند و حالا ۴۸ ساعت مهلت دارند تا نسبت به رفع نقیصه‌ها اقدام کنند.

وی افزود: ماهی‌های این مغازه از چرخه مصرف انسانی خارج شده است و بافت گوشتی قوام ندارند و پولک‌های ماهی براحتی کنده می‌شود که موجب مسمومیت با درجات مختلف خواهد شد.

پس از بازدیدی از این مغازه، عدم نصب برچسب قیمت و گران فروشی در این مغازه ماهی فروشی محرز تشخیص داده می‌شود.

در آن سوی بازار ماهی فروشان، وارد مغازه‌ای دیگر شدیم، مرد فروشنده در همان ابتدای امر اعلام کرد که از صحت و سلامت ماهی‌ها در داخل مغازه اطمینان دارد. در انتهای مغازه راهی به زیرزمین وجود داشت که فروشنده گفت: در زیرزمین فقط سبد ماهی نگهداری می‌شود. با اصرار وارد زیرزمین شدیم. کلکسیوینی از تخلفات بوضوح بچشم می‌خورد، ماهی‌ها در سبد‌هایی در مجاورت سرویس بهداشتی نگهداری می‌شدند که عامل هزاران بیماری برای انسان هستند. زمانی که کارشناس دامپزشکی اعتراض می‌کند که شما سلامت مردم را به خطر انداخته اید، فروشنده می‌گوید از این سرویس بهداشتی استفاده نمی‌شود.

فروش کوسه ماهی به جای شیر ماهی از دیگر تخلفات این واحد صنفی است. هنگامی که این ماهی را از کیسه‌ای سیاه رنگ خارج می‌کند، بوی تعفن می‌دهد. به گفته کارشناس دامپزشکی فروش کوسه ماهی ممنوع اعلام شده است و عرضه ماهی‌ها به اینگونه بهداشتی نیست.

طالبیان رئیس گشت مشترک تعزیرات حکومتی در جمع خبرنگاران گفت: گشت‌هایی از واحد‌های صنفی ماهی فروشان با حضور کارشناسان بهداشت محیط و دامپزشکی انجام شده که برغم تذکرات مکرر به فروشندگان نسبت به رفع نقیصه‌ها اقدام نکرده بودند.وی افزود: ماهی‌های تاریخ مصرف گذشته و غیر قابل مصرف انسانی است و بهداشت محیط رعایت نشده است و از لحاظ نگهداری و سردخانه جای مناسبی نیست و وضعیت بحرانی تلقی شده است.

بازرس اصناف نیز اظهار کرد: با توجه به بازرسی که از واحد صنفی انجام شد تخلف عدم درج قیمت و نداشتن فاکتور خرید و فروش و مهر معتبر جریمه تعلق گرفت و جریمه تخلف به مبلغ یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومان اعلام شده است که به شعبه تعزیرات ارجاع داده شد.

گفتنی است در جریان این بازدید ماهی‌های تاریخ مصرف گذشته معدود شدند.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کوسه ماهی

کوسه ماهی

کدخبر: 445843 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟