باسر ساحک در شهر ماسیم استان سارانگانی توسط حمله غیرمنتظره نیروهای امنیتی فیلیپین به هلاکت رسید. ساحک رهبر گروه انصارالخلیفه فیلیپین بود که نقش اصلی در بمبگذاری های اخیر در شهر سانتوس داشته است.

ساحک مسئول عملیات تروریستی و بمبگذاری بسیاری در کشور فیلیپین بوده است. وی یکی از مظنونان اصلی جنایات بزرگ در ارتباط با انفجار بمب در شهر سانتوس در 16 سپتامبر سال جاری می باشد که منجر به کشته شدن هشت بی گناه شد.

به گفته نیروهای امنیتی فیلیپین، گروه ساحک یکی از متحدین شبه نظامیان دولت اسلامی تحت رهبر ابوطرفیه و مسئول عملیات بمبگذاری در استان کودارات می باشد.

در عملیات نیروهای فیلیپین علیه گروه تروریستی انصار الخلیفه که منجر به قتل Murder رهبر این گروه شد، مقادیر زیادی اسلحه و مواد انفجاری از مقر آنان بدست آمد.

فیلیپین یکی از بهترین گزینه ها برای داعش

فیلیپین به دلیل جمعیت بالای مسلمانان، حضور جنبش های حاشیه ای خشونت آمیز و اسلام افراطی، انعطاف پذیری نظام های مالی رسمی و غیررسمی، نهادهای محلی ضعیف و رئیس جمهور بی کفایت، یکی از بهترین گزینه ها برای داعش محسوب می شود.

اضافه براین، جنوب شرقی آسیا از دیرباز بستر مناسبی برای افراط گرایی و خشونت اسلامی بوده است. مثلاً اندونزی، پرجمعیت ترین کشور مسلمان دنیا، خانه اصلی رهبران مهم القاعده قبل از حملات یازده سپتامبر بود. اخیراً شاهد افزایش دستگیری های افراط گرایان و خنثی سازی توطئه های تروریستی آن ها بوده است. بااین حال، تعداد افراطی هایی که به فیلیپین و دیگر کشورهای جنوب شرقی آسیا باز می گردند، در مقایسه با مناطقی مانند شمال آفریقا بسیار کم است. با این حال، فیلیپین به سوپاپ اطمینان داعش در خارج از خاورمیانه تبدیل شده است. خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

 

کدخبر: 428782 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟