سعید محمودی مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس اظهار کرد: تعداد ۲۹ قطعه پرنده هوبره از متخلفان و یکی از اعضای باند قاچاق Contraband پرندگان که به صورت غیر قانونی در یک مکان سربسته، غیر بهداشتی و غیر اصولی نگهداری می‌شدند، کشف و ضبط شد.

وی تصریح کرد: این پرندگان با توجه به تلاش‌های نیرو‌های یگان مستقر در پارک ملی قطرویه و فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان فارس کشف و ضبط و تحویل مراجع قضایی شد.

سعید محمودی افزود: در این عملیات یکی از باند‌های شبکه‌های قاچاق پرندگان هوبره و مهره‌های فعال در این زمینه کشف، دستگیر و تحویل مقامات قضایی شد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس با اشاره به نگهداری این پرندگان در شرایط بسیار بد، اضافه کرد: پرندگان در یک آغل نگهداری دام کوچک و بدون هرگونه سیستم تهویه تنفسی و بدون رعایت کردن جیره غذایی نگهداری می شدند که با توجه به بررسی های اولیه از وضعیت جسمانی پرندگان علائم بیماری و ضعف غذایی در آن ها مشاهده شد.

وی با بیان اینکه در بازجویی‌های صورت گرفته توسط ضابطان قضایی و اعتراف‌های متهم امکان تشخیص محل زنده گیری پرنده‌ها و قاچاق آن، چه در داخل کشور و چه از طریق مبادی ورودی کشور میسر نبود، تصریح کرد: با احتمال اینکه این پرندگان دارای تداخل ژنتیکی و یا دستکاری‌های ژنتیکی و یا منبع بیماری باشند امکان رها سازی این گونه در زیستگاه‌های طبیعی استان نبود و با رایزنی صورت گرفته با سازمان مرکزی و موافقت مدیرکل امور شکار و صید سازمان این پرنده‌ها به مرکز قرنطینه و بازپروری حیات وحش پردیسان سازمان به منظور انجام آزمایش‌های لازم و نگهداری در قرنطینه منتقل شد.

وی افزود: پرنده هوبره از جمله پرندگان در معرض خطر انقراض بوده و بر اساس قوانین بین المللی و کشور هرگونه صید، زنده گیری، خرید و فروش و شکار آن جرم Crime محسوب می شود و متخلفان باید ضرر و زیان ناشی از تخلف هر قطعه پرنده که مبلغ 20 میلیون ریال تعیین شده به حساب های مشخص شده و خزانه دولت واریز کند.

احمدرضا تابع بردبار کارشناس مسئول اداره نظارت بر امور حیات وحش استان فارس نیز در خصوص نحوه انتقال پرندگان اظهار کرد: با توجه به حساسیت این پرندگان به تنش های حرارتی و استرس آن ها ناشی از زنده گیری و انتقال به منظور کمترین آسیب به پرندگان، برای هر قطعه یک باکس مخصوص تهیه و با بستر مناسب غذایی پوشش و در نیمه های شب به لحاظ حرارت و با استفاده از یک ماشین مخصوص حمل که دارای کولر و تهویه هوای مناسب بود از بخش قطرویه شهرستان نی ریز به فرودگاه بین المللی شیراز انتقال و از طریق خدمات بار شرکت هوایی فرودگاه شیراز به مقصد فرودگاه مهرآباد تهران انتقال یافت، با توجه به تهمیدات لازم در مسیر حمل و انتقال، به پرنده ها آسیبی وارد نشد.

وی بیان کرد: طمع و سودجویی برخی افراد و علاقمندی برخی شیوخ متمول در کشورهای عربی و با پرداخت مبالغ هنگفت اقدام به خرید پرندگان شکاری و هوبره از قاچاقچیان جهت استفاده از آن ها برای قوشبازی و تفریح و سرگرمی Hobby می کنند.

هوبره پرنده بزرگی از تیره درناسانان است که زیستگاه آن از شبه‌جزیره سینا گرفته تا قزاقستان و مغولستان ادامه دارد.

پرنده هوبره پرنده‌ای نیمه‌مهاجر است که در مناطق سردسیر شمالی‌تر زندگی می‌کند و در فصل زمستان به نقاط گرم شبه‌جزیره عربستان و جنوب ایران و جنوب عراق و بلوچستان و جنوب غرب هند مهاجرت دارند .

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

دکتر شیخ در حال تجاوز به بیمار روی تخت بیمارستان گیر افتاد+عکس

دختر جوان غیرتی شد و می خواست مردانگی نامزدش را با شمشیر بگیرد!+عکس

3 زن مسافر مشهد را به هم ریخت!

خارج شدن یک هواپیمای مسافربری از باند فرودگاه +تصویر

تجاوز به خانم منشی تنها در مطب دندانپزشکی شهرک غرب +عکس

این زن شیرازی جلوی دوربین کار وحشتناکی کرد! + جزییات

شیطنت های زن همسایه بچه های محل را جذب خود کرد!

مریم 18 ساله 80 هزار تومان می گرفت و کار تهرانی ها را راه می انداخت! + فیلم گفتگو

جزئیات آتش زدن 2 مأمور شهرداری در اهواز!

«حسین» بعد از 15 روز بعد از تولد همه را شوکه کرد! + عکس

سردار قلابی پسرمُرده اش راهم شهید مدافع حرم جا می زد!/عجیب ترین دروغ ها!+تصویر

زن خیانتکار با پسر شوهرش همخوابی عاشقانه می کرد +عکس

سیمین برای یک سرپناه تن فروشی می کرد!

اعدام میثم و 5 مرد مخوف در مشهد + عکس

کدخبر: 408528 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟