بی حیایی مردانه با دختران و زنانی که کار می کنند! / گزارش تلخ + عکس

به گزارش گروه حوادث Accidents رکنا، در مسیر کثیفی که به گل‌های کاغذی قرمز روشن مزین شده است، زنان با پیراهن‌هایی تا مچ پا قبل از آنکه دل به جنگل بزنند، در گروه‌های پنج نفره یا بیشتر دور هم جمع می‌شوند. درست خارج از بزرگ‌ترین کمپ پناهجویان در جوبا، پایتخت سودان جنوبی، زنان با داس‌های آماده در دستان‌شان برای بریدن هیزم می‌گویند با هم بودن‌شان که کمی به آنها احساس امنیت می‌دهد و از به دل جنگل رفتن، امنیت خاطر پیدا می‌کنند زیرا این گونه اگر اتفاقی برای یکی از آنها بیفتد، بقیه می‌توانند فرار Escape کنند و دیگران را باخبر کنند.
یکی از آنها می‌گوید هر بار که برای هیزم جمع کردن به جنگل می‌روند، چهار یا پنج ساعت بعد به کمپ برمی‌گردند. دیگری با تأکید می‌گوید: «بگو اگر خدا بخواهد» و دستانش را به حالت دعا بالا می‌آورد.
پس از پنج سال جنگ داخلی در سودان جنوبی، نزدیک به دو میلیون نفر از شهروندان آن به کمپ‌های پناهجویی سراسر کشور پناه آورده‌اند. این کمپ‌ها را سازمان ملل برای در امان ماندن جان آنها از جنگی که در کشورشان در جریان است و به دنبال آن پای کمبود شدید مواد غذایی هم به میان باز شده، ایجاد کرده است.
در بدوی‌ترین شکل آشپزی، برای پخت غذا به هیزم نیاز است و وظیفه جمع‌آوری هیزم برعهده زنان گذاشته شده است. نایکر موت، رئیس یکی از کمپ‌های سودان می‌گوید: «اگر زنی تنها در جنگل مشغول جمع‌آوری هیزم باشد و سربازی او را ببیند، حتماً به او تجاوز Rape می‌کند. ما چه باید بکنیم؟» او می‌گوید زنان خطرات را بخوبی می‌دانند. آنها این اتفاق‌ها را از زنانی که در مناطقی دور از دیده‌بانی سازمان ملل مورد تجاوز و شکنجه Torture و گروگانگیری قرار گرفته‌اند، شنیده‌اند یا آنکه خودشان چنین تجربه‌هایی را از سر گذرانده‌اند.
سازمان ملل براساس تحقیق‌ها، تخمین زده که بیش از 70 درصد زنانی که در کمپ‌های پناهجویی سودان زندگی می‌کنند مورد تجاوز قرار گرفته‌اند. از زمان آغاز درگیری‌ها در سال 2013، سربازان نظامی سودان جنوبی همواره به استفاده از تجاوز به عنوان یکی از ابزارهای سرکوب و اعمال خشونت متهم بودند. ارتش سودان از تجاوز به عنوان تاکتیک جنگی به روشی سیستماتیک برای تحقیر و ارعاب قومیت‌های مختلف کشور استفاده می‌کرد. موت می‌گوید: «معمولاً سربازان در جنگل‌ها انتظار می‌کشند که زنی برای هیزم جمع کردن به آنجا برود تا پشت درخت‌ها پنهان شوند و بعد او را در دام خود بگیرند.»
روزی که سربازها بر بدن موت جراحت تجاوز نشاندند، او کوهی از هیزم بر پشتش سوار کرده بود و از شادمانی ثمره تلاش‌هایش دلش می‌خواست زودتر به کمپ برسد. اما غافل از اینکه سربازان او را نشانه گرفته و آرام آرام بدون اینکه کسی متوجه شود، به سمت او می‌روند. هنگامی که سربازان از پشت درخت‌ها بیرون پریدند، زنان برای باخبر کردن یکدیگر جیغ کشیدند. برای حفظ جان‌شان با تمام قوا دویدند. اما سربازهای تنومند با هر قدم بلندی که برمی‌داشتند خود را به دختر 10 ساله موت که برای کمک کردن به مادرش به جنگل آمده بود، نزدیک‌تر می‌کردند. سربازها دخترک را به چنگ آوردند. موت با یادآوری آن روز می‌گوید: «وقتی فهمیدم دخترم را گرفته‌اند، دیگر پاهایم توان دویدن نداشتند. نمی‌توانستم او را آنجا رها کنم. بنابراین برگشتم. سربازها که مرا دیدند گفتند بیایید فقط به مادر تجاوز کنیم. آنها دستم را از پشت سر گرفتند و یکی از سربازها مرا روی زمین انداخت. دو سرباز دیگر صورت دخترم را سمت من نگه داشتند و مجبورش کردند تمام صحنه‌های تجاوز را ببیند.»
دولت تاکنون واکنشی نشان نداده است اما ماه سپتامبر سال گذشته، سخنگــوی دولــت در مصــاحبــه با شبکه‌خبری الجزیره گفت سربازانی که به زنان تجاوز کرده‌اند، مجازات می‌شوند. چهار زن دیگر ساکن کمپ هم گفته‌اند که در جنگل به آنها حمله شده است و زنان متعدد دیگری هم می‌گویند مسأله تجاوز در این کشور حادثه‌ای رایج است. کریستین آیو رئیس یک کمیته بین‌المللی نجات که به جمع‌آوری پرونده‌های تجاوز مشغول است می‌گوید این تجاوزها هر روز در جنگل‌های سودان جنوبی اتفاق می‌افتد. او می‌گوید: «مسأله فقط هم تجاوز نیست. بحث گروگانگیری و قتل Murder هم در میان است.»
چند ماه پیش یک گروه جست‌وجو و نجات به دنبال گروه کوچکی از زنان که در جنگل ناپدید شده بودند، می‌گشتند. آنها در تحقیق‌هایشان به اجسادی رسیدند که از شاخه‌های درخت‌های جنگل آویزان شده بودند. راه حل ساده است؛ موت و آیو می‌گویند اگر خانواده‌ها زغال و هیزم در دسترس داشته باشند، دیگر لازم نیست به جنگل بروند و قربانی شوند.
مردم در سودان جنوبی با چالش‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. قحطی قریب‌الوقوعی جان نزدیک به 6 میلیون نفر را تهدید می‌کند و سازمان‌های بین‌المللی به دنبال یافتن راهی برای تعطیل گرسنگی و قحطی هستند. 20 هزار نفر فقط همین امسال به دلیل کمبود غذا و عدم امنیت به کشور همسایه‌شان اتیوپی گریختند.
جنگ داخلی در سودان جنوبی دو سال پس از استقلال Esteghlal آن از سودان آغاز شد که آتش این جنگ تاکنون چهار میلیون نفر را وادار به ترک خانه و کاشانه خود کرده است. کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان، در گزارشی اعلام کرده که از زمان آغاز جنگ در سال 2013 میلادی تاکنون،‌ نزدیک به دو میلیون و 500 هزار نفر به کشورهای همسایه فرار کرده‌اند و حدود دو میلیون نفر هم در داخل کشور آواره شدند. به گزارش یورونیوز، از زمان آغاز جنگ داخلی در این کشور، تجاوز جنسیعلیه زنان به ابزاری برای انتقام طرف‌های مختلف درگیری از یکدیگر تبدیل شده است و به عنوان سلاح جنگی به کار گرفته می‌شود. سازمان‌های دولتی و غیردولتی کمک‌های بشر دوستانه برای جلوگیری از خشونت جنسی علیه زنان و کمک به قربانیان تجاوز در این کشور مستقر شده‌اند.
در سودان جنوبی زنان شانس کمرنگی برای ادامه تحصیل دارند؛ به طوری که فرصت ازدواج این دختران در سنین نوجوانی بسیار بیشتر از شانس ادامه تحصیل‌شان است.
غروب‌ها زنان با بار 60 کیلویی هیزمی که بر دوش می‌کشند به خانه‌هایشان می‌رسند تا برای خانواده غذا بپزند. آنچه آنها را طی این جست‌وجو اذیت کرده نه این بار سنگین، بلکه فکر و واهمه تجاوز است. خودشان می‌گویند بار سنگین روی شانه‌هایشان در مقایسه با خطری که جان‌شان را تهدید می‌کند، هیچ است.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

این 11 مرد مفسدان اقتصادی هستند / جزییات حکم دادگاه!

فوری / آتش سوزی در فرودگاه مهرآباد تهران!

2 مرد شیطان صفت به سگ هم رحم نکردند! / سگ مُرد +عکس

انتشار اولین عکس از اجساد 2 فوتبالیست ایرانی در تفلیس + عکس

سپاه شهادت ۱۱ مرزبان مریوانی را پاسخ داد / هلاکت ۱۵ عضو یک تیم تروریستی در اشنویه

حکم عجیب قاضی برای عقیم شدن مرد شیطان صفت! + عکس

تجاوز در زندان بخاطر خوشگل بودن یک زن

فوری / جنگنده امریکایی هواپیمای مسافری ربوده شده را در آسمان واشنگتن زد + فیلم و عکس

حمله تند یک سلطنت طلب به گوگوش، قمیشی و رها اعتمادی! +تصویر

مهران با دوستانش سراغ زن دوستش رفت !

هانیه نوعروس دور از چشم داماد در قرار شوم با حمید دستگیر شد

شیک ترین سکوی اعدام / اینجا بوی مرگ می دهد! + عکس

اقدام چندش آور دختر و پسر جوان در واگن اتوبوسی قطار +عکس

بازی کثیف دوستان بیوه " ستاره " او را مطلقه کرد!

در 3 اتاق این خانه زنان حامله می شوند ! + عکس

ارتباط جنسی فرانک با شوهرش در پارکینگ دادگاه خانواده دقایقی قبل از طلاق + عکس

کدخبر: 405779 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟