به گزارش رکنا، اقدامات مسئولان امنیتی این کشور پس از تصویب قانون Law جدید مقابله با تروریسم توسط مجلس اندونزی علیه مظنونان تهدیدات تروریستی در یکماه گذشته افزایش یافته است.

مقام های امنیتی اندونزی در روزهای گذشته نیز اعلام کردند در عملیات ویژه ای 41 نفر تروریست Terrorist را دستگیر و چهار نفر دیگر نیز در درگیری ها کشته شدند.

اندونزی در ماه گذشته هدف رشته حملات وابستگان گروه تروریستی داعش ISIS در'سورابایا' مرکز جاوه شرقی قرار گرفت که منجر به کشته شدن 27 نفر و مجروح شدن افزون بر 40 نفر شد.

طبق گزارش های پلیس Police اندونزی اعضای سه خانواده از جمله عوامل تروریستی این حملات بودند که در میان آنها کودکان 9 و 11 ساله نیز حضور داشتند.

درجریان حملات روزهای 13 و 14 ماه مه (24-23 اردیبهشت) تروریست ها به سه کلیسا در سورابایای شرقی و یک مرکز پلیس 13 نفر از تروریست ها و 14 نفر از مردم عادی و افراد پلیس کشته شدند.

عاملان حملات تروریستی «سورابایا» مرکز استان «جاوه شرقی» منسوب به گروه تروریستی «جماعت النشروه الدوله» ( از طرفداران گروه تروریستی داعش) و همگی اعضای سه خانواده پرجمعیت بودند.

طبق گزارش جاکارتا پست از پلیس اندونزی تازه ترین روش تروریست ها در این کشوراستفاده از خانواده ها از جمله مادران و کودکان در عملیات انتحاری است که این اقدام هراس و خشم زیادی در افکار عمومی ایجاد کرده است و بنابراین پلیس باید با اقدامات جامع احساس امنیت را به مردم باز گرداند.

مجلس نمایندگان اندونزی درپی این رشته حملات سرانجام پس از 2 سال مشورت و هشدار 'جوکو ویدودو' رئیس جمهوری این کشور، اصلاحات قانون مقابله با تروریسم را شامل قوانین شدیدی که توان نیروهای امنیتی را برای مقابله با تروریست ها بیشتر می کند، تصویب کرد.

قانون جدید مقابله با تروریسم که در صحن علنی مجلس نمایندگان اندونزی به تصویب رسید، به نیروهای پلیس این کشور اجازه می دهد تا مظنونان تروریستی را تا 21 روز در بازداشت نگه دارند، درحالیکه در گذشته پلیس فقط می توانست این مظنونان را یک هفته در بازداشت حفظ کند.

این قانون همچنین مجوزهای شدیدتر لازم به نیروهای امنیتی این کشور برای مقابله با افرادی که اتباع اندونزیایی را در عملیات تروریستی مورد استفاده قرار دهند، ارائه می کند.

طبق گزارش منابع امنیتی در اندونزی همه 110 نفر مظنون دستگیر شده اقدامات کاملا مرتبطی را در یک زنجیره واحد حمایت از حملات سورابایا و طراحی حملات تروریستی آتی، انجام داده اند.

' تیتو کارناویان' Tito Karnavian رئیس پلیس اندونزی نیز دراین زمینه گزارش داد: چند نفر از این افراد نیز قرار بود در روز عید فطر امسال( جمعه گذشته) به مجلس نمایندگان مالزی حمله تروریستی داشته باشند که نقشه آنها آشکار شد.

به گفته وی تعداد زیادی از این تروریست ها در جاوه شرقی این کشور در حالی دستگیر شدند که برای حملات تروریستی بیشتر به بانک ها ، مراکز خرید و گردشگری و تعدادی از ایستگاههای پلیس برنامه ریزی کرده بودند.

اندونزی به دلیل افزایش موج افراط گرایی با بزرگترین چالش تهدیدات تروریستی در جنوب شرق آسیا در سال های گذشته روبه رو شده است، اما شدیدترین حملات در این کشور در سال 2002 در جزیره بالی بوقوع پیوست که در پی آن 200 نفر که اکثر آنها گردشگران داخلی و خارجی بودند، کشته شدند.

پلیس اندونزی پس از حمله تروریستی بالی صدها نفر مظنون تروریست را دستگیر کرد اما تعداد زیادی از آنها به دلیل فقدان قانون جامع مقابله با تروریست ها در آن زمان پس ازمدتی از زندان Prison آزاد شدند.

کدخبر: 389637 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟