به گزارش گروه حوادث Accidents رکنا، به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، در پاییز امسال بیشترین آمار تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن با ۱۳۴ نفر مربوط به آذر ماه و کمترین آن با ۲۸ فوتی مربوط به مهر ماه بوده است.
بر اساس این گزارش در نه ماهه سال جاری نیز آمار مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در کشور با کاهش مواجه بود. در این مدت ۴۱۴ نفر بر اثر گازگرفتگی جان خود را از دست دادند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱.۷ درصد کاهش یافت.
از کل تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در نه ماهه امسال ۲۹۷ نفر مرد و ۱۱۷ نفر زن بودند.
در این مدت استان‌های تهران با ۹۰، اصفهان با ۳۸ و فارس با ۲۸ فوتی بیشترین آمار تلفات مسمومیت با گاز را داشته اند. آمار تلفات گازگرفتگی در بیش از نیمی از استان‌ها نیز کمتر از ۲۰ نفر و در استان‌های هرمزگان، بوشهر و ایلام صفر گزارش شده است.

بیشترین تلفات گازگرفتگی مربوط به نیمه دو سال است
یادآور می‌شود در سال گذشته ۸۳۶ نفر در کشور بر اثر مسمومیت با گاز جان خود را از دست دادند که ۶۳۰ نفر از آنان در نیمه دوم سال جان باخته اند و بیشترین تلفات نیز در ماه آذر با ۱۴۵ و دی با ۱۴۷ فوتی به ثبت رسیده است. در نه ماهه امسال نیز بیشترین آمار تلفات گازگرفتگی با ۱۳۴ فوتی در آذر ماه ثبت شده است.
رشد تلفات گازگرفتگی در نیمه دوم هر سال مطابق آمار‌های این سازمان در سال‌های دیگر نیز تکرار شده و در بسیاری موارد ماه‌های آذر و دی بیشترین تلفات را به خود اختصاص داده است. به طور کلی بیش از ۷۰ درصد تلفات گازگرفتگی در هر سال مربوط به نیمه دوم سال است و همین موضوع ضرورت توجه به نکات ایمنی در استفاده از وسایل گرمایشی را دو چندان می‌کند.

هشدار پزشکی قانونی
سازمان پزشکی قانونی کشور به استناد آمار‌های موجود ضمن هشدار نسبت به افزایش تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در نیمه دوم سال بر رعایت نکات ایمنی در نصب و به کارگیری وسایل گرمایشی در فصل پاییز و زمستان تأکید و به هم میهنان توصیه می‌کند در فصل پاییز و زمستان هم میهنان در استفاده از وسایل گرمازا که عمدتا به سیستم گاز شهری متصل است، نهایت دقت را داشته باشند. هم‌میهنان ضمن استفاده بهینه از وسایل گرمازا، به توصیه‌های ایمنی در خصوص سالم بودن و استفاده صحیح از وسایل گرمایشی و مسیر خروجی گاز مونوکسید کربن از دودکش این وسایل توجه کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.


اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:
برده داری جنسی11 کودک در دخمه مخوف یک قهوه خانه در غرب تهران + فیلم و عکس
اعدام 2 جوان شیطان صفت به خاطر آزار وحشیانه عروس کرجی +عکس
پایان تلخ ازدواج همزمان خواهر وبرادر تهرانی با خواهر و برادر شمالی + عکس
وقتی قهر کردم نمی دانستم ناهید مردغریبه را به خانه مان می برد و..!
اقدام شوهر جوانم زیر پتو برایم غیرقابل باور است!
از خانه نگین دوست دخترم بر می گشتم که احسان چشمم را با قمه کور کرد! + عکس
دانشجوی پسر با نیت شومی لباس زنانه پوشید اما..!
سرنوشت شوم سحر دختر یک هتلدار پولدار! / 15 ساله بودم که ..!
شناسایی سوراخ مثلثی شکل 35 متری در سانچی
مأمور پلیس به کشتن عمدی شرور سابقه‌دار در خیابان پرستار تهران متهم شد
بادیگاردی که همیشه یک چمدان دلار همراه داشت / قرار بود ماهی 6 میلیون تومان به من بدهد اما ..! + فیلم و عکس
گزارش جعبه سیاهِ «سانچی» تا ساعتی دیگر اعلام می شود + عکس

کدخبر: 350451 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟