واکاوی قتل وحشتناک جوان مهابادی / انحراف در زیر 20 سالگی + عکس

تحلیل و واکاوی جرم Crime شناسانه این حادثه Incident از حیث علل و عوامل ارتکاب آن و انگیزه های قاتلین که همگی زیر 20 سال سن دارند از اهمیت بالایی برخوردار است چراکه صرف نظر از اینکه قتل Murder عمد و آدم کشی Murder شدیدترین نوع جرم است که همواره بزرگترین معضل جوامع در گذشته و امروز بوده وهست اما ارتکاب آن صدمات غیر قابل جبرانی به خانواده قاتل The Murderer و مقتول و احساسات عمومی جامعه وارد می کند بنابراین بررسی عوامل موثر بر وقوع این چنین قتل هایی می تواند کمک فراوانی به کاهش این واقعه خشونت بار در آینده داشته باشد.
اگرچه احراز انگیزه واقعی قاتلان منوط به پایان مراحل تحقیقات مقدماتی در دادسرا است اما روایت خانواده مرحوم صادق از انگیزه و علت وقوع قتل با آنچه که قاتل در اظهارات و ادعاهای اولیه خود مطرح نموده کاملاً متفاوت و متضاد است.
خانواده مرحوم صادق با استناد به فیلمی که از وقوع جنایت Crime توسط معاونین قتل ضبط شده و با توجه به اظهارات قاتل در صحنه، انگیزه وقوع قتل را  وابستگی قاتل و همراهان او به گروهی خاص با عقاید انحرافی و الحادی عنوان می دارند امری که وجود خالکوبی و علامت خاص این گروه الحادی بر دست قاتل اصلی و به کار بردن عبارت انگلیسی :welcome to dany’s hell از سوی قاتل در زمان وقوع قتل و مطالبی که مشارالیه قبلاً در شبکه های اجتماعی خود پست نموده آن را تائید می نماید. اما روایت دیگر که خود قاتل آن را در اعترافات اولیه ذکر نموده نشان از کینه و تنفر ناشی از یک رقابت عشقی ناسالم است که در صحنه ای از فیلم نیز قاتل به آن اشاره می نماید.
چنانچه بر اساس تحقیقات قضایی مشخص شود که روایت اول صحیح است این موضوع زنگ خطری برای خانواده ها و هشداری برای مسئولین فرهنگی و اجتماعی است. اندیشه ای الحادی و انحرافی و کاملاً ضد اجتماعی و مخرب توانسته در شهر کوچکی همچون مهاباد رخنه کند به نحوی که سازمانی متشکل از همفکران به هدایت قاتل شکل گرفته و ایمان و اعتقاد راسخ به مبانی فکری این عقیده، قاتل را همچون لیدری در صحنه قتل ظاهر و پیروانش (معاونین قتل) نیز او را در ارتکاب این عمل شنیع همراهی و از مراحل آن فیلم تهیه نموده و حتی با آن سلفی می گیرند تا در نگاه سایر پیروان اعتبار و جایگاهی برای خود داشته باشند به نحوی که یکی از معاونین قتل قبلاً در شبکه اجتماعی خود این جمله را پست نموده است:«بکش تا زنده بمانی!!». بر این اساس ارتکاب این قتل کاملاً عقلانی، تعمدی با طرح و نقشه قبلی و بر اساس مبانی فکری و عقیدتی و به صورت گروهی بوده و اقدام مجرمان یادآور این جمله توماس هابز است که: انسان گرگ انسان است. 
بر اساس روایت دوم، قتل و جنایت با توجیه عشق و شیفتگی یا وابستگی مجنون وار به معشوق از واقعیت های تلخی است که هر از چندگاهی اخباری در این خصوص در اخبار حوادث Accidents جراید و خبرگزاری ها نقش می بندد. جوانان و نوجوانانی که به زعم خویش، شیفتگی دیوانه وار به معشوق آنان را به  سمت جنایت وقتل سوق داده است.  

ضربات متعدد چاقو و ساطور و سوزاندن جنازه مرحوم صادق به میزانی است که به روشنی خشم و عصبانیت در پشت پرده آن هویداست. این افعال ناشی از بی تدبیری وهیجانات افسار گسیخته است. سوزاندن و مثله کردن و رفتارها و افعال خشونت بار این چنینی موید خشونتی است که قاتل و مقتول را گرفتار می سازد و به واقع در تحلیل و واکاوی این جنایت، عشق و نفرت واژه و عبارتی است که توامان با هم در کنار یکدیگر جای می گیرند و علیرغم معنای متضادشان گاه آنچنان با یکدیگر عجین می شوند که در نگاه اول علت و معلول یکدیگر نیز قلمداد می شود.
معمولاً این جنایت و قتل ها در سنین پایین و ابتدای جوانی رقم می خورد واین پدیده مویدونشاندهنده ناپختگی و خامی است که سرنوشت قاتل و مقتول را به نحوی منحوس و نامیمون مختومه می کند. سهم والدین در بروز قتل های ناشی از وابستگی ها و عشق های افسارگسیخته غیرقابل انکاراست. نفرت و خودشیفتگی دو عنصر تاثیر گذار در بروز رفتارهای پرخطر و افعال جنایی در این نوع خاص از روابط عاطفی است. نفرت و روحیه انتقام گیری، فرد را به مسیری سوق می دهد که تلاش می کند با حذف فیزیکی رقیب عشقی خود، او را به سزای عملش برساند و در خودشیفتگی، فرد گمان می کند که فرد مورد علاقه اش حق وی است و هیچکس حق ندارد حتی درخواست ازدواج یا خواستگاری را با او یا خانواده اش مطرح نماید.
انگیزه قتل در این پرونده هرچه که بوده باشد ذکر این نکته ضروری است که اگرچه هیجانات و التهابات روحی و روانی و تصمیمات ناپخته آنی و لحظه ای باعث بروز چنین افعال خشونت بار و اسفناکی می شوند اما نباید این واقعیت را نادیده گرفت که ظهور و بروز چنین رفتارهایی ریشه وعقبه ای عمیق تر از لحظات و تصمیمات آنی و زودگذر دارد.انباشت چالش ها و معضلات روحی و روانی فرد را به مسیری سوق می دهد که در لحظات حساس قادر به بروز واکنش های صحیح منطقی و عقلانی از خود نخواهد بود و در نتیجه در مقاطع و لحظات بحرانی اتخاذ تصمیمات نادرست او را به ناکجا آبادی سوق می دهد که نه تنها شخص او را بلکه گاهی خانواده و جامعه ای را دچار بحران میسازد.
نقش والدین و نظام آموزشی در آگاهی بخشی و تربیت صحیح و آموختن مهارتهای زندگی به فرزندان بسیار مهم و حیاتی است و تا زمانیکه به واسطه ملاحظات سطحی امکان طرح بحث و تبادل نظر در این خصوص فراهم نشود احتمال بروز چنین ناهنجاریهایی به صورت بالقوه وجود خواهد داشت.
آنچه که حائز اهمیت است اینکه اگرچه ابراز احساسات مردم در فضاهای واقعی و مجازی برای جامعه لازم است و ما به این نوع مهربانی ها و همدردی ها نیاز داریم اما باید اجازه داد سیستم قضایی در این بخش وظیفه ذاتی خود را انجام دهد.

سیستم قضایی نیز بایستی با اطلاع رسانی شفاف از فرایند پرونده توسط اشخاص ذیصلاح، خانواده آن مرحوم را از اجرای عدالت مطمئن و جوابگوی احساسات جریحه دار شده ی جامعه و افکار عمومی باشد. از طرفی اگرچه قتل از جرایمی است که در قانون Law شدیدترین مجازات(قصاص و سلب حیات) برای آن پیش بینی شده و قتل مرحوم صادق نیز به شیوه ای کاملاً سبوعانه  ای انجام گرفته به نحویکه احساسات هر انسانی من جمله نویسنده این سطور را جریحه دار کرده است اما رعایت حقوق متهمان نیز از زمان دستگیری تا اتخاذ تصمیم نهایی و اجرای آن کاملا واجب و ضروری است.

جرایم انتسابی به متهمان از جمله جرایمی است که بر اساس قانون آیین دادرسی کیفری لزوماً از همان مراحل اولیه تحقیقات مقدماتی بایستی با حضور وکیل پایه یک دادگستری همراه باشد. دادسرا می باید به متهمان اخطار نماید که یا خود مبادرت به معرفی وکیل کنند یا اینکه دستگاه قضایی برای آنان وکیل تسخیری انتخاب می نماید.به موجب تبصره 1 ماده 190 قانون آیین دادرسی کیفری عدم حضور وکیل در هریک از مراحل اولیه تحقیقات مقدماتی موجب بی اعتباری تحقیقات انجام شده خواهدبود و نکته آخراینکه افشای هویت متهمان علاوه بر نقض حقوقی که به موجب قانون به آنان داده شده خانواده های آنان را که به نوعی خود قربانی اعمال فرزندانشان هستند در جامعه محدودی همچون مهاباد در تنگنا وآشفتگی روانی قرار خواهد داد لذا انتظار می رود تا صدور حکم قطعی و خاتمه رسیدگی قضایی از افشای هویت متهمان در رسانه ها و شبکه های اجتماعی خودداری و با قانون شکنان برخورد قضایی شودبرای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

عابد کفاشی اصل (وکیل پایه یک دادگستری)

کدخبر: 316052 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟