صبح دیروز دکتر پرویز افشار، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر Drugs با حضور در نشست خبری با اصحاب رسانه، به رشد 11درصدی آمار کشفیات مواد مخدر طی شش‌ماه نخست امسال نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: این کشفیات رشد 11 درصدی داشته است که وزارت اطلاعات با رشد 80 درصدی در مقایسه با سال گذشته، بیشترین رشد را بین سایر دستگاه‌ها داشته است. کشفیات نیروی انتظامی هم رشدی 9 درصدی داشته است. وی اضافه کرد: علاوه بر مواد مخدر، مقادیر قابل توجهی قرص، آمپول و داروهای با مصرف چندگانه کشف شد و این کشفیات به نسبت شش‌ماه نخست سال گذشته حدود 340 درصد رشد داشته و کشف موادپیش‌ساز نیز رشدی 235 درصدی را نشان می‌دهد.

 

ارتباط قاچاقچیان موادمخدر با تروریسم

دکتر افشار با بیان اینکه آمار عملیات‌های انجام گرفته در حوزه مقابله با مواد مخدر 25 درصد کاهش داشته است، گفت: با کاهش 15 درصدی کارگاه‌های تولید شیشه و هروئین اما شاهد افزایش تعداد کشفیات اسلحه و مهمات از باندهای قاچاق Contraband مواد مخدر به میزان 18 درصد هستیم که این افزایش نشان دهنده ارتباط اساسی آنها با تروریسم و قاچاق اسلحه است. نکته اینجاست که این سلاح‌ها برای محافظت از باند نبوده است، بلکه قرار بود برای اعمال تروریستی به کشور وارد شود. این گزارش به سازمان‌های بین‌المللی نیز ارائه شد.

 

بیمه درمان برای معتادان

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر به ایجاد ۴‌هزار فرصت شغلی برای معتادان اشاره کرد و در خصوص بیمه اعتیاد گفت: اعتبار بیمه در سال 96 به 79‌میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است، اما با این اعتبار هم نمی‌شود همه معتادان را زیر پوشش قرار داد، بلکه می‌بایستی سرانه بیمه به ۲۲‌میلیارد تومان در سال افزایش پیدا کند تا به اجرای برنامه‌هایمان برسیم.

 

طرح پیشگیری در مدارس و دانشگاه‌ها

وی با اشاره به هفته پیشگیری از اعتیاد در مدارس گفت: از ۲۲ آبان به مدت یک‌هفته این طرح در تمامی مدارس و همه مقاطع تحصیلی اجرا می‌شود. همچنین در مدت ۱۸ ماه، ۱۲۲ کانون در دانشگاه‌ها راه‌اندازی شده است و تا پایان سال در بقیه دانشگاه‌ها همچنین کانون‌هایی را دایر می‌کنیم که گردانندگان خود دانشجویان هستند.

 

هیچ ماده مخدر جدیدی در کشور ثبت نشده است

وی بر اساس آخرین گزارش‌ها در خصوص شناسایی چند ماده جدید گفت: این مواد توسط مسافرهایی که وارد کشور می‌شوند برای مصرف روزانه وارد شده است و اگر فراگیر شود با آن مقابله می‌شود. این امیدواری را می‌دهم که هیچ ماده مخدر جدیدی در کشور ثبت نشده است.

 

سختگیری ستاد نسبت به فعالیت کمپ‌های غیر مجاز

دکتر افشار در پاسخ به سؤال خبرنگار ما، در خصوص کمپ‌های مجاز گفت: «میزان موفقیت مراکز درمان ۱۰ تا ۱۵ درصد است، چراکه معتادان بعد از خارج شدن از مراکز باید به گروه‌های بهبودیافته وصل شوند. درباره کمپ‌ها باید بگوییم آیین‌نامه مجوزهای آنها اینطور بود که مجوز به بهبود یافته‌ها اختصاص پیدا می‌کرد که اصلاً درست نبود، اما از سال ۹۵ می‌بایستی یک تیم تخصصی پزشک و روانشناس و کادر درمان با یک فرد بهبودیافته برای مجوزهای لازم اقدام کنند، اما در خصوص کمپ‌های غیرمجاز، این افراد بدون مجوز در پاره‌ای از بافت‌های مسکونی و باغات تصمیم به راه‌اندازی کمپ می‌گیرند که اتفاقات ناخواسته‌ای می‌افتد و حیثیت درمان را به چالش می‌کشند. رویکرد ستاد بسیار سختگیرانه است. ما در این زمینه مماشاتی نخواهیم کرد و حتی مراکزی که با کیفیت مناسب کار می‌کردند مهلت داده شد تا چرخه مجوز را کامل کنند. اگر مرکز غیرمجازی روئت شود برخورد سختگیرانه با آن خواهد شد، اما دسترسی به این مراکز آسان نیست. زیرا آنها از دانشگاه علوم پزشکی مجوز می‌گیرند که پروانه‌دار و مشخص است. مراکز کمپ‌های اقامتی دارای پروانه از بهزیستی نیز مشخص هستند، ولی این مراکز نشان‌دار نیست. در این رابطه مشارکت مردم و نظارت همگانی را می‌طلبد و خواهش ما این است برای مراجعه به مراکز به قول شفاهی افراد فرصت طلب اعتنا نکنند. برای پیدا کردن مراکز مورد اعتماد یا با سامانه 09628تماس بگیرند، یا در صورت معرفی دوستان و آشنایان در بدو ورود پروانه بهره‌برداری و صلاحیت افراد اعم از پزشک، روانپزشک و. . . را که در معرض دید نصب باشد را روئت کنند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 315130 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟