ترانه کوتاه و محکم نوشت و با صدای بلند اعتراض کرد+بازتاب جهانی و عکس

کوتاه و محکم نوشت و با صدای بلند اعتراض کرد. دقیقاً به همان اندازه‌ای که توییتر اجازه می‌دهد: 140 کاراکتر. توییت ترانه علیدوستی بازیگر Actor سینمای ایران-که قرار بود به همراه اصغر فرهادی کارگردان «فروشنده» به امریکا برود و در اسکار امسال شرکت کند -در اعتراض به دستور محتمل رئیس جمهوری ایالات متحده برای منع صدور ویزا برای ایرانیان تا یک ماه آینده، بسرعت خبرساز شد و بازتاب گسترده‌ای پیدا کرد. علیدوستی نوشت:
«اقدام ترامپ در منع صدور ویزا برای ایران اقدامی نژادپرستانه است. این طرح چه یک رویداد فرهنگی را دربرگیرد و چه نگیرد، به نشانه اعتراض در مراسم اسکار 2017 شرکت نخواهم کرد.»
توییت او تا عصر دیروز جمعه 9000 بار لایک شد و 3600 بار هم توسط کاربران بازنشر شد. البته این همه ماجرا نیست؛ اظهارات تازه ترانه علیدوستی بازتاب زیادی پیدا کرد و واکنش بسیاری را برانگیخت. تعدادی از کاربران توییتر زیر همین پست، به او انتقاد کردند و نوشتند، با نرفتن و بایکوت کردن چیزی حل نمی‌شود و بهتر بود این اعتراض در خاک امریکا و حاشیه اسکار صورت می‌گرفت. برخی دیگر از تفاوت سیاست‌های اسکار با دستگاه حاکمه امریکا گفتند و نوشتند خودِ اسکاری‌ها هم منتقد سیاست‌های ترامپ هستند. عده‌ای دیگر هم به ماجرای سریال «شهرزاد» و مسائل مربوط به پولشویی اشاره کرده بودند و از علیدوستی خواسته بودند که‌ ای کاش در مورد آن موضوع هم اظهار نظر می‌کرد.
ترانه علیدوستی به محض انتشار این توییت با درخواست بسیاری از روزنامه نگاران و رسانه‌های غربی برای گفت‌و‌گو در این باره روبه‌رو شد. او در گفت‌وگویی کوتاه با روزنامه «نیویورک‌تایمز» از دلایل تصمیمش برای تحریم مراسم اسکار ۲۰۱۷ گفت.
به گزارش ایسنا، علیدوستی در گفت‌و‌گویی که از طریق ایمیل با این نشریه انجام داده، گفته است: حتی اگر بتوانم در مراسم اسکار شرکت کنم نیز این کار را نخواهم کرد چون از اینکه می‌بینم مردم عادی کشورم از حق قانونی‌شان برای ملاقات با فرزندانشان در خارج از کشور محروم می‌شوند، عمیقاً آزرده شدم.
بر اساس این گزارش، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری امریکا اعلام کرده که این هفته دستوری اجرایی برای تعلیق حداقل ۳۰ روزه مهاجرت اتباع ۳۰ کشور از جمله ایران، عراق، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن را به امریکا صادر خواهد کرد.
بازیگر فیلم «فروشنده» در ادامه مصاحبه با نیویورک تایمز عنوان کرد درباره تصمیمش با اصغر فرهادی صحبت نکرده و نمی‌داند چه کسی به نمایندگی از فیلم «فروشنده» در مراسم اسکار حضور خواهد یافت. وی همچنین گفت فرهادی معمولاً بازیگران اصلی فیلم‌هایش را در مراسم خارجی با خود همراه می‌کند. وی ادامه داد: امریکا در ایران سفارت ندارد و ایرانی‌ها معمولاً برای دریافت ویزا به کشورهای همسایه سفر می‌کنند. بسیاری از این مردم موارد پزشکی اورژانسی دارند و من مطمئنم همه مردم ایران تنها برای تعطیلات به امریکا سفر نمی‌کنند و ممکن است موارد جدی‌تری داشته باشند.
خبر اعتراض ترانه علیدوستی پنجشنبه هفتم بهمن در رسانه‌های معتبر دیگری از جمله گاردین، فرانس 24، دویچه وله و هالیوودریپورتر هم بازتاب یافت.
آسوشیتدپرس خبر را با این تیتر منتشر کرد: «بازیگر زن ایرانی اسکار را در اعتراض به ترامپ تحریم کرد.»
وب‌سایت روزنامه گاردین درباره حرکت ترانه علیدوستی نوشت:‌ «ترانه علیدوستی بازیگر فیلم نامزد اسکار «فروشنده» به افرادی پیوست که طرح ترامپ برای ممنوعیت ورود اتباع کشورهای مسلمان به امریکا را محکوم می‌کنند.» نشریه امریکایی «هافینگتن پست» هم در گزارشی با عنوان «یکی از بزرگترین ستارگان سینمای ایران اسکار را به دلیل تصمیم ترامپ بایکوت کرد» به این موضوع پرداخته است. علیدوستی و شهاب حسینی در جشنواره کن سال ۲۰۱۶ نیز اصغر فرهادی را همراهی می‌کردند و این فیلم در نهایت جایزه بهترین بازیگر مرد و فیلمنامه را از این رویداد سینمایی کسب کرد.
«فروشنده» به نمایندگی از سینمای ایران به جمع نامزدهای نهایی شاخه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان راه یافته و باید با آثاری از کشورهای آلمان، دانمارک، سوئد و استرالیا در این بخش رقابت کند.

احمد طالبی‌نژاد منتقد سینمایی: 

معتقدم واکنش خانم ترانه علیدوستی در مقابل سیاست‌های جدید امریکا درباره ممنوعیت صدور ویزا برای ایرانیان واکنش کاملاً درستی است، چراکه این قوانین شدیداً نژادپرستانه هستند. این تصمیم، ضدانسانی‌ترین قانونی است که تاکنون در امریکا وضع شده و موجب حاکم شدن بهت بزرگی بر جهان اسلام و خصوصاً ایران خواهد شد. شخصی به ریاست‌جمهوری امریکا رسیده و دارد دیوانه‌وار قوانین را تغییر می‌دهد و کشور ما را در کنار کشورهایی قرار می‌دهد که هیچ سنخیتی با ما ندارند. در هر صورت تصمیم خانم علیدوستی بسیار عاقلانه است چراکه اگر او با بی‌توجهی به مصالح و حرمت مردم کشورش میهمانی جشنواره اسکار را بپذیرد بزرگترین بی‌احترامی را به مردم و بیشتر به خودش کرده است. فرهنگ هرگز نتوانسته به‌طور کامل در مقابل سیاست بایستد و همواره مغلوب آن بوده است اما نه به شکل صددرصدی. گاهی اوقات حرف‌ها و انتقادات یک هنرمند تلنگری است بر اذهان، تا آنها را از فاجعه انسانی که در حال رخ‌دادن است آگاه کند؛ مانند کاری که مایکل مور در زمان ریاست‌جمهوری جرج بوش انجام ‌داد. حالا این واکنش خانم علیدوستی تأثیر خودش را در مراسم اسکار خواهد داشت و واکنش عده‌ای را در این مراسم به همراه خواهد داشت.
من اگر جای آقای اصغر فرهادی باشم در این مراسم حضور نمی‌یابم، البته امکان این وجود دارد که درصورت برنده‌شدن «فروشنده» آقای فرهادی بتواند پیامی را در واکنش به این قانون Law آنجا قرائت کند و اگر هم برنده نشد می‌تواند در مصاحبه‌ها انتقاد خود را نشان دهد. در هرصورت احترام مردم ما وابسته به رفتار آنهاست. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 240735 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟