4 توصیه طلایی پلیس «فتا»

سردار سیدکمال هادیان‌فر ضمن بیان این مطلب با اشاره به اینکه تحولات فضای مجازی به سرعت اتفاق می‌افتد، از تغییر جرم Crime و نوع مجرمان در عصر اینترنت خبر داد و گفت: فضای مجازی، فضای مجازی صرف نیست بلکه واقعیت مجازی است؛ امروز هر اتفاقی که در فضای حقیقی می‌افتد در فضای مجازی نیز بوقوع می‌پیوندد ولی حجم بالای خسارت‌های ناشی از جرایم در این محیط تبعات به مراتب گسترده تری دارد. به‌عنوان مثال اگر توان یک سارق حرفه‌ای سرقت Stealing مقداری پول از یک شعبه بانک باشد، یک هکر حرفه‌ای می‌تواند در چشم به هم زدنی میلیاردها تومان را جابه جا کند.

ضرورت نظارت بر 360 میلیون کارت بانکی

وی با بیان اینکه برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های بانکی همچنان جزو بالاترین آمار جرایم سایبری در کشور است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از 360 میلیون کارت بانکی در سراسر کشور توزیع شده است و در دست مردم به طور متوسط بیش از 4 تا 5 کارت بانکی وجود دارد. در چنین شرایطی بانک‌ها نقش بسیار اساسی در جلوگیری از بروز و کاهش وقوع اینگونه جرایم دارند و می‌توانند با پیاده‌سازی آخرین استاندارد‌های امنیتی بستر بسیاری از سرقت‌ها و کلاهبرداری‌های صورت گرفته در این حوزه را کاهش دهند.

به گفته وی، بیش از 34 درصد پرونده‌های تشکیل شده از بدو تأسیس پلیس Police فتا تاکنون مربوط به برداشت‌های بانکی است که برخی از این پرونده‌ها تا ۲۵۰۰ مالباخته (تنها در یک پرونده) داشته‌اند و این آمار بالای تشکیل پرونده، نشان از ضرورت حساس شدن بانک‌ها به افزایش سطح استاندارد‌های امنیتی و ارتقای سطح تعامل و همکاری با پلیس فتا دارد. در این راستا همچنین افزایش ضریب دقت مردم در حفظ اطلاعات بانکی خود نیز مورد تأکید است.رئیس پلیس فتا با بیان اینکه فرایند ارتقای امنیت یک کار گروهی است، بیان داشت: از مردم می‌خواهیم بیش‌تر به مقوله امنیت توجه کنند و اطلاعات روی کارت، رمز اول و دوم کارت خود را در اختیار دیگران قرار ندهند و در حفظ و نگهداری اطلاعات بانکی خود بیش‌تر دقت نمایند. ضمن اینکه امیدواریم بانک‌ها نیز با گام برداشتن بیش‌تر در حوزه امنیت، دست مجرمان را در ارتکاب جرایم ببندند.

سردار هادیان‌فر ضمن بیان اینکه ناآگاهی و سهل‌انگاری کاربران هنگام استفاده از دستگاه‌های کارتخوان«POS» سوء‌استفاده شیادان و کلاهبرداران را به دنبال دارد، اظهار داشت: متأسفانه دستگاه‌های کارتخوان به‌ طور کلی در اختیار و در خدمت فروشنده هستند و نه خریدار. این دستگاه‌ها بیشتر در داخل گیشه فروشنده قرار دارند به نوعی که خریدار به آن دسترسی ندارد. در حالی که براساس دستورالعمل‌های ابلاغی به اصناف این دستگاه‌ها باید در دسترس مشتری باشد.بنابراین توصیه می‌شود خریداران هیچگاه رمز خود را به فروشنده اعلام نکنند و عملیات ورود رمز را خودشان انجام دهند و در هنگام خرید اجازه ندهند که کارت از دیدشان خارج شود.

هشدار درباره خریدهای اینترنتی

وی با بیان اینکه مجرمان فضای مجازی با تکنیک‌های مهندسی اجتماعی اقدام به سرقت اطلاعات کاربران و برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های بانکی طعمه هایشان می‌کنند، اظهار داشت: طراحی صفحات جعلی (فیشینگ) یکی از مهم‌ترین نمونه‌های شگردهای کلاهبردارانه در فضای مجازی به حساب می‌آید؛ بنابراین ضروری است کاربران فضای مجازی خریدهای اینترنتی خود را از سایت‌های معتبر و مهم و دارای نماد الکترونیکی اعتماد انجام دهند.

وی با تأکید بر اینکه شهروندان موقع انجام عملیات اینترنتی بانکی باید رایانه‌شان را به سیستم عامل و آنتی ویروس به روز مجهز نمایند و مطمئن شوند که از درگاه اصلی بانک https استفاده می‌کنند، بیان داشت : مردم در خریدهای آنلاین باید دقت داشته باشند در دام فیشرها (طراحان صفحات جعلی) گرفتار نشوند. چرا که این افراد صفحات جعلی شبیه به صفحه اصلی ایجاد کرده و به طور عمده به دنبال سرقت اطلاعات مهم بانکی کاربران هستند.

«شما برنده شده اید» دام است

رئیس پلیس فتا یکی دیگر از شگردهای مجرمان سایبری را استفاده از تماس تلفنی یا پیامک تحت عنوان اینکه «شما برنده شده‌اید» عنوان کرد و گفت: کلاهبرداران با مهندسی اجتماعی سعی می‌کنند با عناوینی مانند «مبلغی که شما برنده شده اید در کارت شما قرار دارد و حتماً اشتباهی صورت گرفته که مبلغ را دریافت نکرده اید... «فرد را وادار می‌نمایند که جلوی ATM (دستگاه عابر بانک) برود و با تغییر زبان عابر بانک شرایطی به وجود می‌آورند که فرد با دست خود رمز اول و دوم و مشخصات اطلاعات روی کارت خود را تلفنی به مجرم بدهد. سارقان حرفه‌ای هم با دریافت این اطلاعات، نسبت به تغییر رمز اقدام و تحت عنوان خریدهای اینترنتی یا جابه جایی پول مبادرت به سرقت کل موجودی افراد می‌کنند.

پیامک حساب بانکی را فعال کنید

سردار هادیان فر به مردم توصیه کرد: تحت هیچ شرایطی اطلاعات روی کارت، ccv2، تاریخ انقضا و رمز اول و دوم خود را در اختیار دیگران قرار ندهند.ضمن اینکه سرویس دریافت پیامک بانکی خود را فعال نمایند تا از تراکنش‌های حساب خود مطلع شوند و دست مجرمان را در ارتکاب جرایم ببندند؛ رسیدهای خود از تراکنش حساب یا تغییر رمز دوم و اطلاعات مربوط به تراکنش را نیز با دقت معدوم نمایند.وی در ادامه افزود: اگر فردی شما را زیر نظر دارد ATM دیگری انتخاب کنید؛ اگر دستگاه عابر بانک کارتتان را بر نمی‌گرداند موضوع را به بانک گزارش دهید؛ مراقب اسکیم (کپی کردن) کارت‌تان که ممکن است توسط فروشندگان سیار رستوران‌ها، پارکینگ‌ها و پمپ بنزین‌ها رخ دهد، باشید؛ اجازه ندهید تا از پشت کارتتان با استفاده از دستگاه جانبی کنار pos فتوکپی بگیرند.

ضرورت تعامل بیشتر بانک‌ها با پلیس فتا

رئیس پلیس فتا با اشاره به اینکه تعامل و همکاری بانک‌ها با پلیس فتا باید بیش‌تر از گذشته باشد، بیان داشت: توجه به امنیت بانکداری الکترونیک می‌تواند باعث افزایش آرامش در شهروندان شود. همان‌طور که بارها تأکید کرده‌ایم تأمین امنیت یک فرایند است که در پی تعامل و همکاری همه سازمان‌ها و نهادها و مردم ایجاد خواهد شد.هادیان فر ابراز امیدواری کرد با افزایش تعامل سه جانبه بین بانک‌ها، پلیس فتا و مردم در آینده‌ای نزدیک شاهد امنیت بیش تری در این زمینه باشیم.

کمرنگ شدن حساسیت رسانه ملی به پیشگیری از تهدید‌های فضای مجازی

سردار هادیان‌فر در ادامه به کمرنگ شدن ضریب حساسیت رسانه ملی به موضوع پیشگیری از تهدیدات فضای مجازی اشاره کرد و با تأکید بر ارتقای آموزش به‌عنوان یکی از اولویت‌های مهم رسانه ملی گفت: اطلاع‌رسانی در کاهش وقوع جرایم سایبری تأثیر بسزایی دارد. به همین خاطر ضروری است تعامل و همکاری رسانه ملی با پلیس قوی‌تر از قبل شود تا آسیب‌پذیری مردم در زمینه جرایم سایبری خصوصاً کلاهبرداری‌های بانکی با کاهش رو به رو شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 231964 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟