چرا با واردات خودرو شوخی می‌کنند؟
 
مدت هاست که طرح واردات خودرو در پیچ و خم تصویب و اجرایی شدن قرار دارد. بازار خودرو نیز در این مدت به نوعی بلاتکلیف است و همه منتظر اجرایی شدن طرح هستند تا شاید قیمت ها سقوط کند.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی چهارشنبه هفته گذشته در صحن علنی مجلس در مورد طرح ساماندهی بازار خودرو گفت: واردات خودرو باعث می‌شود که انحصار بازار خوردو از بین برود و از سوی دیگر این کار به ارتقای دانش فنی و تولید رقابت‌پذیر منجر می‌شود.

​وی افزود: همچنین مطابق با مصوبات هیات‌وزیران باید خودرو به کشور وارد شود تا هم شاهد ارتقای دانش فنی در داخل کشور و تولید رقابت‌پذیر باشیم و هم انحصار خودرو از بین برود. این اقدام باعث می‌شود دیگر شاهد این‌گونه قیمت‌گذاری‌ها در خودرو نباشیم. تقاضای بنده از شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام آن است که در سال تولید اجازه دهند که بخش صنعت کشور یک نفس آسوده بکشد.

واردات محدود خودرو به کشور

با توجه به اینکه به نظر می‌رسد اصل موضوع واردات بدون انتقال ارز محل اختلاف با شورای نگهبان بود سرانجام نمایندگان مجلس در جلسه روز چهارشنبه به طور کلی بر روی راهکار دوم خط سیاه کشیدند و به این ترتیب دیگر بحث واردات بدون انتقال ارز در خودرو قانونی نخواهد شد و تنها در صورت صادرات، امکان واردات وجود دارد.

با حذف امکان واردات بدون انتقال ارز، عملا دایره واردکنندگان مجاز در قانون مجلس بسیار محدود خواهد بود. گروه‌های خودروسازی و قطعه‌سازی و اشخاص حقوقی و حقیقی که امکان صادرات محصول به طور خاص در حوزه نیرو محرکه را دارند، تنها گروهی هستند که امکان واردات خودرو خواهند داشت.

واکنش کاربران به طرح واردات خودرو

طرح «واردات در ازای صادرات خودرو و قطعه» نیز واکنش‌های متعددی در پی داشت. در این بین واکنش کاربران مجازی به مصوبه اخیر مجلس بیش از کارشناسان و دست‌اندرکاران خودرو جلب‌توجه می‌کرد. صادرات پراید و وانت نیسان و به ازای آن واردات پورشه و لکسوس از جمله واکنش و شوخی‌های کاربران به این مصوبه مجلس بود. از سوی دیگر برخی از وارد‌کنندگان و دست‌اندرکاران بازار خودروهای خارجی نیز مصوبه مجلس را نه طرح «آزادسازی واردات خودرو» بلکه «تشویق به صادرات» خوانده‌اند.

انحصار از بین می‌رود؟

با توجه به افزایش قابل توجه نرخ ارز در سال‌های گذشته و تعرفه بالای واردات خودرو، خودروهای خارجی تنها به گروه بسیار کوچکی از جامعه محدود شده و اگر شرط‌های دشوار مجلس نیز اجرایی شود، حتی در صورت واردات خودروهای جدید، احتمالا باز هم تنها گروه کوچکی از آن نفع خواهند برد و بعید است تاثیری در کاهش انحصار یا افزایش رقابت در بازار خودرو داشته باشد. ‌

کدخبر: 742403 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟