فایده رمزارز ملی برای کشور چیست؟
 
به تازگی رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد، در آینده رمز ارز ملی را به صورت آزمایشی راه‌اندازی خواهد شد. قرار بر این هست که این رمز پول، موجب روان‌سازی مبادلات، آشنایی مردم با این نوع پول و کاهش تأثیر پایه پولی بر نقدینگی شود. در این خصوص گفتگویی با افشین آشوری رئیس کمیسیون بلاک چین و رمز ارز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور داشتیم که در ادامه مشروح گفتگو خبرنگار گسترش نیوز را مشاهده می‌کنید.

آشوری

این صحبت‌ها در ادامه برنامه بانک مرکزی در دولت قبل است؟

رمزارز ملی (cbdc) طبق مصوبه سال ۱۳۹۸ است تا بانک مرکزی بحث رمز ارز ملی را تعیین تکلیف کند و بحث استخراج رمز ارزهای جهان‌نما را در چرخه اقتصاد از طریق واردات کالا مقبول مانده است. در دولت قبل پیرامون این موضوع کوتاهی شد. امیدواریم در دولت جدید روند شتاب بیشتری بگیرد. اقدام عاجل در این زمینه ضروری است.

فواید رمز ارز ملی برای ایران چیست؟

اکثر کشورها به دنبال رمز پول ملی (رمز ارز ملی) هستند، سایر رمز ارزها در جامعه جهانی با نام رمز دارایی شناخته شده‌اند. کشور چین جز اولین کشورهایی بود که از رمز ارز ملی رونمایی کرد و قصد دارد، در بحث شانگهای و جاده ابریشم یوان دیجیتال را جا بی اندازد. اگر ایران رمز پول ملی را فعال کند، استفاده‌های خوبی برای کشور خواهد داشت و بانک مرکزی می‌تواند، از افراد رمز دارایی‌هایی مثل بیت کوین، اتریوم و... را دریافت کند و به رمز پول ملی یا ریال دیجیتال تبدیل کند. در نهایت بیت کوین یا هر کوین دیگر به عنوان ذخیره ملی رمز دارایی، در کشور می‌ماند. با این کار چرخه اقتصاد کشور راه می‌افتد.

رمز دارایی‌ها چه استفاده‌ای در جوامع بین‌المللی دارند؟

به طور مثال زمانی که قصد خرید کالایی از کشور چین را داریم، این رمز دارایی ملی به یوان دیجیتال تبدیل می‌شود و در مبادلات تجاری به کار می‌رود. چین و خیلی از کشورهای دیگر رمز ارز ملی را قبول می‌کنند. کشورهایی مثل الساوادور هم بیت کوین را پذیرفته‌اند. باید از این فرصت به بهترین شکل استفاده کنیم. خوشبختانه در این حوزه بانک مرکزی، بخش خصوصی و شرکت‌های سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور تکنولوژی و تخصص بالایی دارند. این مجموعه‌ها در عملیاتی شدن رمز پول ملی می‌توانند تأثیرگذار باشند.

در این مسیر چه فرصت‌هایی را از دست دادیم؟

آن زمان که بیت کوین ۳ هزار دلار بود، به معاون فناوری وقت بانک مرکزی پیشنهاد دادیم که ۵ میلیارد دلار به صورت تدریجی بیت کوین ذخیره شود. اگر در آن زمان این پیشنهاد عملی شده بود، در حال حاضر ۱۰۰ میلیارد دلار دارایی دیجیتال داشتیم و ذخیره ملی کشور بیش از ۲۰ برابر شده بود. اگر این روند را در پیش گرفته بودیم، در عرصه اقتصاد دیجیتال خیلی جلو بودیم. در حال حاضر نسبت به خیلی از کشورها عقب هستیم. از بانک مرکزی و دولت انتظار داریم که فعلاً رمز پول را در چرخه اقتصاد عملیاتی کنند. در صورتی که حاکمیت قبول کند، شرکت‌هایی که در حوزه بلاک چین فعال هستند، پرداخته‌ای‌شان را با رمز پول انجام دهند. همین روند می‌تواند اقتصاد دیجیتال را در ایران به حرکت در بیاورد. ایران ذخیره کریپتوکارنسی بالایی را به دست خواهد آورد.

در کدام صنعت‌ها رمز ارز ملی تأثیرگذار خواهد بود؟

در حوزه توریسم این روند به ایران کمک خوبی خواهد کرد. یکی از مشکلات ما نبود ویزا کارت در ایران است اما گردشگران می‌توانند، دارایی خود را به یک رمز ارز مثل بیت کوین یا اتریوم تبدیل کنند و در ایران این رمز ارز را به رمز پول ملی تبدیل خواهند کرد. با این کار در هر کجا می‌توانند، این دارایی را خرج کنند. در این میان بانک مرکزی می‌توانند، رمز دارایی را از توریسم بگیرد و ذخیره کند. در صنعت پزشکی نیز قابل استفاده است. مردم خیلی از کشورها در ایران از خدمات توریسم پزشکی استفاده می‌کنند. اعداد و ارقام این صنعت بالا هست. بیش از ۵۰ تا ۶۰ هزار دلار در ایران برای پزشکی هزینه می‌کنند. جا به جایی این پول سخت است. توریسم پزشکی می‌تواند با دارایی دیجیتال روند کار را برای خود آسان کند و برای اقتصاد ایران هم مفید خواهد بود. دولت و بانک مرکزی رمز ارز به دست می‌آورد، بیمارستان هم بدون هیچ مشکلی به پول خود دست پیدا می‌کند. کاربردهای این صنعت نوظهور خیلی خوب است،

رمز ارز ملی چگونه با تحریم‌ها مقابله خواهد کرد؟

وزارت خزانه دارایی امریکا اعتراف به خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ارزهای دیجیتال کرده است. همچنین اعتبار حاکمیتی دلار در جوامع را از بین برده است. در این برهه زمانی که امریکا تحریم ظالمانه علیه ما ایجاد کرده است، خداوند نعمتی را به دست بشریت در اختیار ما قرار داده است. دولت اگر حرف و راهکارهای متخصصین بخش خصوصی و دلسوزان نظام را در این دولت گوش کند و عملکرد مشابه بعضی از وزرای دولت قبل نداشته باشد، امریکا با تحریم‌ها هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد. خصوصاً بیت کوین که امریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. مصداق بارز صحبت امام خمینی (ره) که گفتند، امریکا هیچ غلطی نمی‌تواند، بکند، همین بیت کوین است. شاید امریکا کنترلی بر تتر داشته باشد اما در خصوص بیت کوین هیچ دولت و حاکمیتی نمی‌تواند، کنترل کند.

رمز ارز ملی در زمینه صادرات چگونه عمل خواهد کرد؟

صادرکننده کالا را صادر می‌کند و به فرض بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار دلار صادر خواهد شد، اگر رمز پول بانک مرکزی فعال شود، دارایی خود را در هر کشوری به بیت کوین تبدیل می‌کند و در داخل کشور به رمز پول ملی تبدیل می‌کند. با این کار به راحتی تعهد ارزی نیز رفع می‌شود. نفت را هم به همین روش می‌توان به هر کشوری فروخت.

چه توصیه‌ای به بانک مرکزی و دولت دارید؟

از معاونت اقتصادی دولت، بانک مرکزی، کمیسیون اقتصادی مجلس و کمیسیون اصل نود مجلس می‌خواهیم، با همراهی هم بحث ساماندهی رمز ارزها از طریق رمز پول ملی و صنعت استخراج رمز ارز را حمایت کنند. رئیس‌جمهور هم دستور به ساماندهی این موضوع داده‌اند. اگر در داخل ایران رمز ارزهایی مثل بیت کوین را به رمز پول یک کشور دیگر تبدیل کنیم، باید مجدداً در داخل رمز ارز ملی داشته باشیم. تمامی کشورها در حال ایجاد و توسعه این قابلیت هستند. در نتیجه نیازمند ساماندهی و حمایت هستیم. این صنعت و تکنولوژی در دنیا با سرعت در حال حرکت است. در نتیجه نیازمند اقدامات جسورانه و عاجل هستیم تا دولت از این تکنولوژی برای توسعه اقتصاد استفاده کند. نماینده‌های بخش خصوصی ۲۴ ساعته آماده همکاری با دولت در این حوزه هستند. این صنعت لوکوموتیو اقتصاد دیجیتال کشور خواهد بود. بلاک چین انقلاب صنعتی چهارم خواهد بود.

رمز ارز ملی چگونه با کلاه‌برداری‌ها مقابله خواهد کرد؟

اگر ساماندهی درست در این خصوص انجام شود، صرافی‌های ارزهای دیجیتال شناسنامه‌دار خواهند شد. با این کار تحت کنترل قرار خواند گرفت و نظارت بیشتری انجام خواهد شد. در ایران می‌توانیم حداقل سالانه یک میلیارد دلار ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین را استخراج و تولید کنیم. اگر در داخل بیت کوین داشته باشیم، این امکان وجود دارد که بیت کوین را به سایر کشورها بفروشیم و در داخل اگر مردم از رمز دارایی استفاده کردند، پاسخگوی مردم خودمان نیز باشیم. بیت کوین طلای دیجیتال است. اگر از معدن‌ها طلا استخراج نشود، مردم باز هم طلا می‌خرند. اگر در داخل طلا استخراج شود، نیاز به واردات به صورت قانونی یا قاچاق نداریم. در هر صورت خریدار طلا منصرف نمی‌شود. باید طلای دیجیتال برای خریداران داخلی و واردات کالای اساسی و خارجی در داخل کشور تولید شود. این روند مستلزم حمایت دولتی است.

کدخبر: 733065 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟