قیمت دلار در بازار امروز ۲۱ مهرماه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین: قیمت دلار متشکل روی بیشترین مقدار سال قرار گرفت اما حجم عرضه هفتگی دلار کاهش یافت.متوسط هفتگی  قیمت دلار نیز رقم‌هایی را به ثبت رساند که از ابتدای سال جاری سابقه نداشت.طبیعتا قیمت دلار تاثیر مستقیم بر بازار  خواهد داشت.مسئولان مربوطه حتما باید مقبال افزایش قیمت دلار بایستند. تحولات مربوط به قیمت دلار و دلایل کاهش و افزایش قیمت دلار را در ادامه می خوانید. قیمت دلار در بازار آزاد امروز چهارشنبه ۲۱ مهر با 20 تومان کاهش، 27,053 تومان معامله شد. در طی معاملات امروز، 27,068 تومان بیشترین قیمت و 27,010 تومان کمترین قیمت ثبت شده برای دلار است.

همچنین، بانک مرکزی قیمت دلار رسمی را ۴,۲۰۰ تومان اعلام کرده است.

جدول مقایسه قیمت ارزها

ارز قیمت لحظه تغییر
دلار 27,053 -20 (%-0.07)
دلار سبزه 17,940 -60 (%-0.33)
دلار افشار 12,860 0 (%0.00)
تاریخ بروزرسانی: ۱۴۰۰/۰۷/۲۱

جدول قیمت دلار در چند روز اخیر

ارز قیمت تغییر تاریخ
دلار 27,051 -22 (%-0.08) امروز
دلار 27,073 -260 (%-0.95) دیروز
دلار 27,333 -248 (%-0.90) 2 روز پیش
تاریخ بروزرسانی: ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
 
بانک مرکزی و قیمت دلار

بیشتر درآمد ایران از فروش نفت حاصل می‌شود. این درآمد به شکل دلار در اختیار بانک مرکزی قرار می‌گیرد که به ریال تبدیل شود.

ایران می‌تواند این پول را به اقتصاد کشور تزریق کند، با آن کالای خارجی بخرد، آن را در اختیار واردکنندگان بگذارد یا به‌جای این کارها از درآمد خود برای سرمایه‌گذاری و توسعه زیرساخت‌های کشور استفاده کند.

در حالت عادی باید دلار به شکل درآمد ارزی در اختیار صادرکنندگان و صاحبان صنایع کشور باشد؛ اما در ایران به‌خاطر عظمت غول‌آسای شرکت نفت، بیشترین حجم دلار به بانک مرکزی منقل می‌شود و در اختیار دولت قرار می‌گیرند.

به همین دلیل بانک مرکزی به‌سادگی قادر است با تزریق ارز، قیمت دلار را کم کند یا با متوقف کردن عرضه آن باعث گران شدن ارز شود. برای همین در کوتاه‌مدت اثر بانک مرکزی بر نرخ ارز بیشتر از وزارت صمت است.

اگر اتفاقی بیفتد که تقاضای خارجی برای کالا و خدمات ایرانی زیاد شود (مثل رشد عطش گردشگرها برای بازدید از ایران) سمت عرضه سنگین می‌شود و دلار ارزان می‌شود. در مقابل تحریم و تنش‌های بین‌المللی منجر به افت عرضه و رشد قیمت دلار می‌شود.

اگر قیمت دلار کم شود چه اتفاقی می‌افتد؟ سفر خارجی، گوشی موبایل و خودروی خارجی ارزان می‌شود. عده زیادی دلشان می‌خواهد یک سفر به فرانسه بروند و وقتی برگشتند آیفون جدید و سانتافه نو بخرند. سنگین‌شدن کفه تقاضای دلار باعث می‌شود نرخ ارز بالا برود.

اگر قیمت دلار بالا برود، عده زیادی سفر خود را لغو می‌کنند، گوشی خود را عوض نمی‌‌کنند و به همان ۲۰۶ رضایت می‌دهند. کم شدن تقاضای دلار قیمت آن را متعادل می‌کند.

به همین دلیل وقتی یک اتفاقی بیفتد که دلار بالا برود، دلایلی برای پایین آمدن قیمت ایجاد می‌شود و وقتی قیمت پایین بیاید، نیرویی قیمت دلار را بالا می‌کشد. برای همین قیمت دلار به‌طور مداوم نوسان می‌کند.

اما چرا نمودار ارز به‌طورکلی صعودی است؟ یک توجیه این است که از نظر ریاضی، شیب نمودار تغییرات ارز باید برابر باشد تورم ایران منهای تورم آمریکا. یعنی عددی بین ۱۰ تا ۲۰ منهای ۲ تا ۴ درصد. پس قیمت دلار با شیب سالانه ۶ تا ۱۸ درصدی رشد خواهد کرد. (رشد قیمت هر چهار سال تا دو برابر)

کدخبر: 729470 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟