نقش کلیدی شبکه‌ های مجازی در بازار ارزهای دیجیتال
 
در روزهای اخیر با قطعی چندساعته شبکه‌های اجتماعی و روندی که ارزهای دیجیتال داشتند، بحث تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر بازار رمز ارزها موضوع تأثیرگذاری شده است، در این رابطه علی پاک‌باختگان زنجانی، رئیس هیئت‌مدیره خانه بلاک چین ایران در گفتگو با گسترش نیوز گفت: روزگاری مردم در بازارهای محلی و بعدها در بازارهای محلی دور هم جمع می‌شدند و قیمت کالاها را مشخص می‌کردند. بازار، مال، بازار تره‌بار و بازارهایی از این دست، محلی برای جمع شدن متخصصین و عموم مردم بودند. آن‌ها می‌گفتند که سمت‌وسوی بازار به چه سمتی باشد. با ظهور اینترنت فضای مجازی برای خود جایی دست‌وپا کرد. بازارهای مجازی در مواردی جانشین بازارهای حقیقی شدند.

زنجانی

بیت کوین سرمایه‌گذاری بدون مرز

زنجانی اظهار کرد: با ظهور بیت کوین امکان جدیدی به سبد سرمایه‌گذاری در بازارها افزوده شد، در ابتدا این سرمایه‌گذاری جذابیت خاصی نداشت و کسی باور نمی‌کرد، بیت کوین تبدیل به وزنه‌ای برای سرمایه‌گذاری شود. بیت کوین یک سرمایه‌گذاری بدون مرز است و برای توسعه نیاز به ابزارهای بدون مرز دارد. دیگر بازارهای محلی و حتی بازارهای مالی و بورس نیز برای توسعه معاملات آن کافی نبودند. با ظهور شبکه‌های اجتماعی، رمز ارزها با استفاده از ویژگی‌های آن‌ها اوج گرفتند. تشکیل گروه‌های عمومی و تخصصی تبادل نظر موجب توسعه فنی و اقتصادی بیت کوین و ظهور رمز ارزهای جدید شده است. اگر اینترنت را زمین حاصلخیز برای کشت رمز ارزها فرض کنیم، شبکه‌های اجتماعی نقش آب و مواد مغزی لازم برای رشد را دارند.

فرصت‌ها و تهدیدهای شبکه‌های اجتماعی برای رمز ارزها

وی افزود: شبکه‌های اجتماعی برای رمز ارزها مانند ابزاری کاربردی هستند. ابزارها می‌توانند، کاربردهای زیاد و متفاوتی داشته باشند. در دست اشخاص ماهر نقش مثبتی در رویدادها خواهند داشت و در دست افراد ناشی بدترین کارکردها را خواهد داشت. یک کشاورز خوب زمان و میزان آبیاری مزرعه خود را بنا بر نوع کشت و نیازهای آن طراحی می‌کند. آب که نیاز اصلی هر نوع کشتی است و بدون آن هر گیاهی نابود خواهد شد. در صورتی که بی‌موقع و به میزان زیاد وارد مزرعه شود، همانند سیلی ویرانگر همه‌چیز را نابود خواهد کرد. شبکه‌های اجتماعی برای رمز ارزها یکی از بهترین ابزارها و فرصتی بزرگ هستند. ولی هم‌زمان می‌توانند تهدیدی ویرانگر نیز باشند.

عوامل تأثیرگذار بر بازار ارزهای دیجیتال

عضو کمیسیون رمز ارز و بلاک چین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور تأکید کرد: عوامل زیادی در بازار رمز ارزها مؤثر هستند. یکی از این عوامل نیز شبکه‌های اجتماعی هستند. ولی به نسبت عوامل دیگر تأثیر بیشتری دارند. این به دلیل ماهیت جهانی رمز ارزها است که مردم سراسر جهان می‌تواند، در یک محل حاضر باشند و به معاملات خود جهت دهند. همه از یک سبک تبعیت کنند و به یک روش عمل کنند. هماهنگی بین افرادی از تمام نقاط جهان بدون وجود شبکه‌های جهانی قابل‌تصور نیست.

تأثیر چهره‌ها در شبکه‌های اجتماعی بر بازار رمز ارزها

زنجانی خاطرنشان کرد: موضوع دیگر که شبکه‌های جهانی را در حوزه رمز ارزها به عاملی مهم تبدیل می‌کند، امکان ارتباط افراد و اشخاص مؤثر در اقتصاد جهانی است. افراد متخصص نامی نیز به وسیله این شبکه‌ها به راحتی با عادی‌ترین افراد در ارتباط هستند و نظرات خود را مستقیم و بی‌واسطه به اطلاع آن‌ها برسانند. یک توئیت ساده از ایلان ماسک قیمت بیت کوین و بازار رمز ارزها را بشدت سعودی کرد و در مدت زمان کوتاهی یک توئیت بر خلاف آن از همان شخص بازار رمز ارزها را قرمز کرد.

چرا در قطعی اخیر رمز ارزها صعودی شدند؟

وی افزود: سرمایه ترسو و ریسک گریز است. سرمایه از سرمایه‌گذار تبعیت نمی‌کند. بلکه سرمایه‌گذار را به دنبال خود می‌کشد. اشتباه است، اگر فکر کنیم قطعی یک یا چند شبکه اجتماعی عامل مستقیم افزایش ارزش بازار رمز ارزها بوده است. با یک اشتباه استراتژیک مواجه هستیم که ممکن است؛ در تصمیم‌گیری‌های ما مؤثر باشد. همچنین در آینده موجب بروز اشتباهات بزرگی خواهد شد. قطع شبکه اجتماعی هم‌زمان با افزایش ارزش رمز ارزها شد اما آیا این مسئله به دلیل تأثیر مستقیم آن شبکه اجتماعی بود؟ یا دلیل و دلایل دیگری ممکن است داشته باشد؟

ریزش سهام شرکت‌ها هم‌زمان با قطعی شبکه‌های اجتماعی

رئیس هیئت‌مدیره خانه بلاک چین ایران در ادامه گفت: وقتی قسمتی از بازار با مشکل مواجه می‌شود، این قانون بازار سرمایه است که جهت جریان سرمایه عوض شود. در موضوع اخیر یک شرکت معتبر در بازار سهام و بورس با مشکلی مهم روبرو شد. مشکلی که در هر قسمتی از آن شرکت ممکن بود، به وجود آید. ولی به دلیل نوع فعالیت آن شرکت که در بازار شبکه‌های اجتماعی فعال است، این مشکل در آن قسمت بروز کرد و نمود بیشتری نیز داشت. این موضوع موجب شد تا سهام شرکت‌ها در بازار سهام سقوط کند. در بازار سهام وحشت ایجاد شد. این موضوع می‌تواند عاملی باشد، برای اینکه مقداری از سرمایه بازار از بازار سهام به سمت بازار رمز ارزها حرکت کند. این سرمایه موجب می‌شود تا جریان و حرکتی در بازار رمز ارزها به وجود آید. همچنین بازار را به سمت رنگ سبز سوق دهد. نباید نتیجه گرفت که قطعی یک شبکه اجتماعی دلیل صعودی شدن بازار رمز ارزها است. بلکه تغییر جریان سرمایه به دلیل وحشت بازار از سقوط یک شرکت مهم می‌تواند، دلیل این موضوع باشد. تغییر جریان سرمایه می‌تواند به هر دلیلی باشد.

وضعیت رمز ارزها در خاورمیانه

زنجانی اظهار کرد: در خاورمیانه بعد از اختلال شبکه‌های مجازی شاهد کاهش معاملات بودیم، این یک نشانه از تأثیر شبکه‌های اجتماعی در جوامع خاورمیانه است. در نظر داشته باشیم که خاورمیانه در تحلیل‌های فاندامنتال و فنی جایگاه مؤثری در بازار رمز ارزها ندارد. این قسمت از جهان بر عکس آنچه در حوزه انرژی نقش بزرگی بازی می‌کند. در حوزه‌های فناورانه در حال حاضر صرفاً یک مصرف‌کننده است. هیچ شبکه اجتماعی مؤثری در این حوزه که مالکیت فنی و علمی و اقتصادی آن در دست این حوزه چه دولتی یا خصوصی باشد، وجود ندارد.

وی افزود: برای اینکه این کشورها بتوانند نقشی در حوزه رمز ارزها و فضای مجازی بازی کنند و جریان‌های سیاسی، اجتماعی و علمی مربوطه را هدایت کنند، نیاز به سرمایه‌گذاری در توسعه زیرساخت‌ها، توسعه دانش و توسعه نیروی انسانی دارند. زمانی می‌توانید در بحران‌ها نقش کنترل‌کننده داشته باشید که فرمان را در اختیار داشته باشید. مشکلات معاملاتی فقط گوشه‌ای از مشکلاتی است که می‌تواند در ایجاد بحران‌ها مؤثر باشد. اینکه فکر کنیم می‌توان با بومی‌سازی فناوری‌های فضای مجازی آن‌ها را کنترل کنیم، فکر اشتباهی است. فضای مجازی محدوده‌ای بدون مرز و محدودیت‌های جغرافیایی است و نمی‌توان قوانین حاکم بر جهان حقیقی را بر فضای مجازی نیز اعمال کرد. در فضا مجازی بحران و کنترل بحران از قوانین دیگری تبعیت می‌کند. انسان عصر جدید انسانی توسعه‌یافته، ترکیبی از انسان، ماشین و دانش زیستی است. در هر حوزه‌ای که هستید. باید انسان جدید و نیازهای او را بشناسید و گرنه هر بحران کوچکی برای شما تبدیل به طوفانی ویرانگر خواهد شد.

سرنوشت رمز ارزها در زمان قطعی اینترنت

عضو کمیسیون رمز ارز و بلاک چین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور خاطرنشان کرد: هر پدیده‌ای دارای دو جنبه است. ترکیب این دو جنبه است که پدیده را معنی‌دار می‌کند. ماهیت و مفهوم تشکیل‌دهنده موجودیت پدیده‌ها هستند. ماهیت چیزی است که در پاسخ سؤال «آن چیست؟» گفته می‌شود و ماهیت پاسخ "چه می‌کند؟" است. ماهیت یا چیستی هر پدیده‌ای با فضایی که در آن حاضر است، تعریف می‌شود. جسمیت با فضای واقعی و عینی رابطه مستقیم دارد. از دیدگاهی دیگر هر پدیده‌ای برای اینکه به وجود بیاید، باید فضای لازم را در اختیار داشته باشد. بدون چنین فضایی امکان ندارد پدیده‌ای بتواند ماهیت خود را تعریف کند و نمودار شود. فضای دیجیتال فضای حضور پدیده‌های دیجیتال است. فکر می‌کنید، بدون فضای دیجیتال چه سرنوشتی در انتظار پدیده‌های موجود در آن است؟

رمز ارزها بدون اینترنت معنا ندارد

زنجانی در پایان گفت: ماهیت رمز ارزها ماهیتی دیجیتالی و مجازی است و بدون وجود اینترنت ماهیت آن‌ها نیز وجود نخواهد داشت. ولی می‌دانیم که انسان نیز بدون وجود فضای حقیقی و دنیای واقعی امکان زندگی نخواهد داشت. ولی آیا انسان صرفاً یک وجود ماهوی است؟ آیا مفهوم انسان چقدر در وجود انسان مؤثر است؟ بسیاری از مکاتب انسان را جدا از وجود ماهوی خود تعریف می‌کنند. به نظر اکثر اندیشمندان انسان مفهوم و چرائی است. مفهوم انسان بر ماهیتش اولویت دارد. انسان پس از نابود شدن جهان عینی و در جهان باقی انسان به حیات خود ادامه خواهد داد. با همین نگرش اگر اینترنت نباشد، قطعاً ماهیت رمز ارزها نیز نخواهد بود. ولی مفهومی با عنوان بیت کوین و رمز ارزها تا ابدیت باقی خواهد بود.

کدخبر: 728170 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟