خاکپور: تیم فعلی نسبت به جام جهانی ۹۸ باتجربه‌تر است/ بازیکنان باید در قطر خودشان باشند

به گزارش رکنا، محمد خاکپور در طول 13 سال فعالیت حرفه‌ای خود، در آسیا و اروپا بازی و به جمهوری اسلامی ایران در راهیابی به جام‌جهانی فوتبال 1998 کمک کرد. 

به همین دلیل او در گفت‌وگو با سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا درباره دیدار به‌ یادماندنی ۳۱ خرداد ۱۳۷۷ ایران و آمریکا در جام‌جهانی ۱۹۹۸ که با پیروزی ۲ بر یک ملی‌پوشان ایران به اتمام رسید صحبت‌هایی انجام داد. در سال 1998، زمانی که 2 رقیب در فرانسه به مصاف یکدیگر رفتند، خاکپور در قلب تیم ایران بود که پیروزی تاریخی 2-1 را در لیون به دست آورد و نقطه عطفی برای فوتبال این کشور باقی‌مانده است.

خاکپور درباره راهیابی کشورش به جام‌جهانی فوتبال به AFC می‌گوید: «این یک فرصت عالی برای ما و در عین حال بسیار غافلگیرکننده بود، زیرا ما هرگز برخی از کارهایی را که در سال 1998 انجام دادیم ندیده بودیم. این نکته بسیار خوبی برای ما بود تا به تمام جهان نشان دهیم که مردمی صلح‌جو هستیم. ما آنجا بودیم تا فوتبال بازی کنیم، بچه‌های با استعدادی داریم که می‌توانند بعد از جام‌جهانی در دنیا بازی کنند، که آن‌ها هم انجام دادند.»

خاکپور می‌گوید: «روش ما واقعاً دراماتیک بود. ما فراز و نشیب‌های زیادی برای رسیدن به آنجا داشتیم. ما صعودی دراماتیک را تجربه کردیم و بالا و پایین‌های زیادی داشتیم تا به جام‌جهانی رسیدیم. اگر بدون این موانع راهی جام‌جهانی شوید، کسی درباره شما خیلی صحبت نمی‌کند. با این حال، مسیرمان به گونه‌ای بود که آخرین تیم جام محسوب می‌شدیم و چشمان کل جهان به ما بود.

ایرانی‌ها اولین حضور خود در جام‌جهانی فوتبال را پس از 20 سال پس از رزرو جایگاه خود در فرانسه به دراماتیک‌ترین شکل انجام دادند و به آخرین کشوری تبدیل شدند که با شکست استرالیا در مرحله پلی‌آف بر اساس قانون گل‌های خارج از خانه، جواز حضور را کسب کردند.

وی در ادامه صحبت خود گفت: ما در شوک و فقط خوشحال بودیم، اما بعد از چند روز یا چند هفته متوجه شدیم که برای مردم خود چه کرده‌ایم، 75 میلیون نفر به دلیل آن بازی و به دلیل آن شایستگی فارغ از عقاید متحد بودند. همه ایرانیان در سراسر جهان به دلیل فوتبال متحد بودند. این برای هر بازیکنی که برای آن تیم بازی می‌کرد بسیار مهم بود. این باعث شد که ما به یک تیم تاریخی تبدیل شویم و هنوز هم هر سال که آن تاریخ می‌رسد در ایران آن را جشن می‌گیرند. من معتقدم کاری که انجام دادیم و شانس‌هایی که برای عضویت در آن تیم داشتیم فراتر از تصور است. کاری که ما برای کشور انجام دادیم کار بزرگی بود.

خاکپور می‌گوید: «ما تحت فشار زیادی بودیم، اما وقتی به فرانسه رفتیم، سعی کردیم با نداشتن ارتباط زیاد خارج از اردو، آن را کنترل کنیم. ما می‌دانستیم که مهم است و برای آن آماده بودیم. شخصاً همین که پا به زمین گذاشتم، بازی دیگری برای من بود. من به آمریکا فکر نمی‌کردم، به مسئولیت‌هایم و اینکه به عنوان یک بازیکن فوتبال باید انجام دهم فکر می‌کردم. واقعاً مهم بود چون اولین برد فوتبال ایران در جام‌جهانی بود و علاوه بر آن مقابل آمریکا پیروز شدیم. این باعث خوشحالی و غرور ما شد زیرا اولین تیمی در تاریخ بودیم که در یک بازی برای ایران پیروز شدیم. همچنین در 20 سال گذشته اولین تیمی بودیم که مقابل آمریکا بازی کردیم و پیروز شدیم. این باعث افتخار و خوشحالی ما شد.»

خاکپور که اکنون پس از مدتی مربیگری در تیم زیر 23 سال کشورش در سال 2016، اذعان می‌کند که در 24 سال پس از ماجراجویی خود در جام‌جهانی فوتبال، تغییرات زیادی در طول 24 سال تغییر کرده است، زیرا تیم فعلی برای بازی با انگلیس و ولز در گروه B قبل از جام‌جهانی آماده می‌شود. 

خاکپور می‌گوید: «تفاوت زیادی بین تیمی که در سال 1998 بازی کرد و تیمی که حالا قرار است بازی کند، وجود دارد. تیمی که من در آن بازی کردم، تیم ما تجربه بین‌المللی زیادی نداشت. اما این تیم تجربه بین‌المللی زیادی دارد، تعداد زیادی از این بازیکنان در تیم‌های اروپایی بازی و مقابل بازیکنان مهمی بازی می‌کنند. این دیدار واقعاً متفاوتی نسبت به سال 1998 خواهد بود. توصیه من به تیم این است که آن‌ها نباید به گذشته فکر کنند، زیرا این ایالات متحده همان ایالات متحده‌ای نیست که ما در سال 1998 بازی کردیم، بسیار بهتر هستند. من معتقدم این بچه‌ها باید به جام‌جهانی بروند و خودشان باشند.البته این بازیکنان تجربه دارند و بیشتر آن بازیکنان را می‌شناسند، احتمالاً در کشورهایی که در حال حاضر در آن‌ها بازی می‌کنند، مقابل آن‌‌ها بازی کرده‌اند. فقط باید ببینیم قرار است چه اتفاقی بیفتد. اگر انگلیس را کنار بگذاریم، 3 تیم دیگر گروه یعنی ایران، آمریکا و ولز توانایی یکسانی برای صعود دارند و تیمی که سازماندهی بهتری داشته باشد، می‌تواند به مرحله یک هشتم نهایی جام برسد.

انتهای پیام/

کدخبر: 810592 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟