ریسک بزرگ کادرفنی شمشیربازی در قهرمانی آسیا/ جوانگرایی تاوان دارد

به گزارش رکنا، مسابقات شمشیربازی قهرمانی آسیا کره‌جنوبی برای تیم ملی ایران به پایان رسید. تیم ایران که تنها در اسلحه سابر در این مسابقات حضور پیدا کرده بود، توانست در بخش تیمی به مدال برنز برسد و در بخش انفرادی هم محمد فتوحی و نیما زاهدی تا یک قدمی مدال پیش رفتند. 

تیم سابر ایران با ترکیب محمد رهبری، علی پاکدامن، نیما زاهدی و محمد فتوحی در مسابقات قهرمانی آسیا شرکت کرد و حتی پیش از اعزام تیم، نسبت به این ترکیب انتقاداتی مطرح بود به ویژه اینکه کادرفنی تصمیم گرفت نیما زاهدی به عنوان نفر سوم تیم باشد و بین محمد فتوحی و امیرحسین شاکر انتخابی برگزار کرد تا یکی از آن‌ها به عنوان نفر چهارم عازم قهرمانی آسیا شود.

به رغم برخی مخالفت‌ها برای حضور شاکر و فتوحی در این مسابقات، اما با استناد به نتایج آن‌ها در بخش انفرادی و همچنین عملکرد قابل قبولی که در بخش تیمی ارائه دادند از این نظر می‌توان به ریسک بزرگی که کادرفنی تیم ایران انجام داد نمره قبولی داد. 

شمشیربازی مانند زاهدی تا مرحله یک چهارم نهایی پیش رفت و در این مرحله در مقابل "کیم" کره‌ای ۳۸ ساله که مدال‌های متعددی در ویترین افتخارات خود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به برنز المپیک و طلای قهرمانی جهان اشاره کرد. او همچنین در بخش تیمی هم جزو مهره‌های تاثیرگذار در کره‌جنوبی بود. او در رقابت بین ایران و ژاپن، دست به کار بزرگی زد و نه تنها اختلاف امتیازی ایجاد شده برای شاگردان قربانی را جبران کرد بلکه حتی تیم ایران هم یک امتیاز پیش انداخت اما بر اثر اتفاقات ورزشی روی حادثه تیم ایران بازی را به حریف خود واگذار کرد. 

این رویه برای فتوحی با وجود انتقاداتی که به او می‌شد پایدار بود زیرا کمتر کسی به این فکر می‌کرد او تا یک قدمی مدال پیش برود اما او بدون توجه به این موضوع مانند یک شمشیربازی پخته عمل کرد و این نوید را به خانواده این رشته داد در صورت حمایت بیشتر او می‌تواند کمک حال تیم ملی در میادین بزرگ بین‌المللی باشد. 

اگر در این مسابقات شمشیربازان باتجربه‌ای مانند علی پاکدامن و محمد رهبری در رقابت‌های قهرمانی آسیا به مدال نرسیدند، دلیل نمی‌شود که بخواهیم توانایی فنی این نفرات را زیر سوال ببریم. مگر می‌شود یک ورزشکار در تمام مسابقات روی اوج باشد و هیچگاه افت نکند؟ شکست در رشته انفرادی طبیعی است و حتی بزرگترین شمشیربازان دنیا هم در برخی مسابقات کمتر از حد تصور ظاهر شدند. به طور مثال در همین مسابقات و در بخش انفرادی ورزشکاری مانند «اوه» از کره‌جنوبی با وجود عناوین متعدد به فینال نرسید و در نهایت روی سکوی سوم جای گرفت و با این نتیجه آیا باید به توانایی فنی این شمشیرباز شک کرد؟

این تیم مجموعه‌ای از جوانان و باتجربه‌ها است که با هدایت امین قربانی در شرایط خوبی قرار دارد و در صورت حمایت مسئولان فدراسیون در آینده اوضاع برای این تیم بهتر از این هم خواهد شد. این نکته را هم فراموش نکنیم که در همین مسابقات در بخش تیمی به مدال برنز دست یافتیم.

موضوعی که باید پذیرفت این است که بیشتر کشورها سرمایه‌گذاری خوبی روی این رشته داشته‌اند و اینطور نیست که آن‌ها بیکار نشسته باشند و تنها ما در پیشبرد اهداف گام بر می‌داریم و اگر می‌خواهیم شمشیربازی ایران در مسیر موفقیت به کار خود ادامه دهد، باید از این تیم حمایت شود.

انتهای پیام/

کدخبر: 793019 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟