نقطه ضعف استقلال مجیدی/ صدرنشینی با ایده‌های محدود

هدایت استقلال در لیگ بیست و یکم به عهده فرهاد مجیدی است. در پایان هفته دوازدهم استقلال با 28 امتیاز در رده نخست جدول قرار دارد. استقلال  در هفته دوازدهم به مصاف فولاد خوزستان پیروز شد. استقلال در هفته سیزدهم لیگ برتر باید به مصاف آلومینیوم اراک برود.

به گزارش رکنا، استقلال و آلومینیوم در حساس ترین دیدار هفته سیزدهم با گل دیرهنگام «میثم مجیدی» به تساوی رسیدند تا آبی‌ها با 29 امتیاز همچنان درصدر باقی بمانند.

گرچه شاگردان مجیدی در این دیدار شکست نخوردند؛ اما آن‌ها نتوانستند نسبت به دیدارهای قبلی خود نمایش خوبی ارائه کرده و این موضوع باب‌میل هواداران نبود. البته پیش از این هم نقدهایی وجود دارد که استقلال مجیدی تاکتیک ندارد. آبی‌پوشان مقابل آلومینیوم فرصت آنچنانی نداشتند و در لحظات پایانی غافلگیر شده و 3 امتیاز را از دست دادند.

در کنار این موضوع، تک گل استقلال مقابل ایرالکو، از روی نقطه پنالتی بدست آمد تا آبی‌پوشان به جز گل صحنه پنالتی توسط یاماگا عملاً شوت در چارچوبی نداشته باشند. منهای بازی پدیده که حریف مشهدی به دلیل مشکلات زیادش رمقی برای بازی اصولی و تاکتیکی نداشت. 

با این تفاسیر استقلال در لیگ بیست و یکم،  بیشتر دنبال شکست نخوردن است تا پیروزی پرگُل و بازی هجومی. گواه این مدعا آمار خط دفاع استقلال است که در 13 هفته تنها 3 گل دریافت کرده است و تا کنون شاگردان مجیدی شکستی را تجربه نکرده اند. 

به نظر می رسد استقلال مدل مجیدی در فصل بیست و یکم برای طراحی حملات متنوع با مشکل روبرو است. با وجود اینکه ارسلان مطهری، رودی ژستد، آرمان رمضانی و کوین یامگا در خط حمله استقلال عطش گلزنی بالایی دارند؛ عملاً صاحب موقعیت آنچنانی نمی شوند. با این نگاه کیفیت بازی استقلال چنگی به دل نمی‌زند. 

پیش از این کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی ایران، سبک دفاعی از فوتبال ارائه می کرد که جنگندگی و دوندگی حرف اول را در آن می زد؛ اما تیم‌ مربی پرتغالی از کمترین موقعیت بیشترین بهره را می بردند. دوم اینکه کی‌روش می توانست ازکل  گنجینه بازیکنان فوتبال ایران استفاده کند. با این حال مجیدی از لیست محدودی که برای تیمش بسته شده باید استفاده کند. استقلال مجیدی شاید عملکرد دفاعی قابل قبولی داشته باشد، اما قدر تک موقعیت‌هایش را به خوبی نمی‌داند. برای این موضوع کافی است نگاهی به بازی نود ارومیه و استقلال بیندازید. در بعضی بازیهای مهم مانند آلومینیوم هم خلق موقعیتی ندارد که بتوان درباره آن نظر داد.

دیگر نقد وارد، تجربه کم کادرفنی استقلال است.. در کنار سرمربی استقلال، 2 دستیار حضور دارند که جوابگوی تیم بزرگی مانند استقلال نیست. بنابراین کمبود ایده در برنامه‌های تاکتیکی آبی‌پوشان موج می‌زند. بخشی از این کم تجربگی، در طول فصل نقل و انتقالات خود را نشان داد. بعضی بازیکنان حال حاضر استقلال توانایی ارائه بازی ساده در حد تیم‌های متوسط را ندارند! چه برسد به استقلالی که هواداران آن توقع نتایج عالی دارند. البته از صالح مصطفوی که تنها به عنوان آنالیزور سابقه فعالیت داشته و گابریل پین که به تازگی با اتمسفر خاص فوتبال ایران آشنا شده، انتظار بالایی هم نیست.

حال باید دید در پنجره نقل و انتقالاتی نیم فصل چه تغییراتی در استقلال رخ می‌دهد؟ 

فرض آنکه استقلال قهرمان فصل بیست و یکم لیگ برتر شود، آیا با چنین نقطه ضعف‌های بزرگی شاگردان مجیدی در لیگ قهرمانان آسیا می‌توانند به جایگاه دلخواه‌شان برسند؟

کدخبر: 758624 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟