چه کسی استقلال و پرسپولیس  را بدهکار کرد؟

به گزارش خبرنگار رکنا، دو تیم استقلال و پرسپولیس سال‌هاست که به دنبال خصوصی‌سازی هستند. مالکیت این تیم در دست وزارت اقتصاد و مدیریت  این دو باشگاه لیگ برتری در دست وزارت ورزش و جوانان است. علارغم اینکه این 2 باشگاه سال‌هاست به دنبال خصوصی‌سازی هستند، ولی هیچ‌کدام از آیتم‌های خصوصی سازی مثل درآمدزایی مستقل و داشتن مالک شخصی و ... را دارا نیستند. بنابراین این 2 باشگاه عملاً به جای سوددهی زیانده محسوب می‌شوند. البته مدیران 2 باشگاه امیدوارند به واسطه تبلیغات محیطی بخشی از بدهای باشگاه را جبران کنند.

یکی از مشکلات اصلی این 2 تیم  مشترک بودن مالک سرخابی‌ها است که این امر در قوانین لیگ برتر غیرقانونی تلقی می‌شود. همین موضوع در صدور پروانه حرفه‌ای‌سازی 2 باشگاه هم مشکل ایجاد کرد.

 جدا از این موضوع، در هفته‌های گذشته باشگاه پرسپولیس به دنبال تسویه بدهی ۵۸۰ هزار دلاری «گابریل کالدرون» سرمربی سابق خود بود. حتی مدیران این باشگاه اعلام کردند پول به حساب سوییسی سرمربی آرژانتینی واریز شده هنوز در حسابش اعمال نشده است.

این درحالی بود که این باشگاه لیگ برتری هیچ منبع درآمدی مستقلی برای خودش ندارد و به ناچار  از مراجع دولتی برای پرداخت این بدهی کمک گرفته است. در این میان مدارکی منتشر شد که نشان می‌داد پرسپولیس بدهی مربی آرژانتینی خود را از «صندوق کارآفرینی امید» پرداخت کرده است. البته صندوق مذکور خبر منتشر شده را تکذیب کرد. 

اما امروز «قاضی‌زاده هاشمی» نماینده مجلس در واکنش به این موضوع اظهار داشت:  «وزارت ورزش باید در این خصوص پاسخگو باشد. چرا که هزینه پرسپولیس از صندوق کارآفرینی امید که مخصوص عشایر و روستاییان زحمت‌کش است پرداخت شده است.» 

تعداد آرای مخالف وزیر ورزش کم نبوده و با این موضوع می‌تواند مخالفت‌ها علیه وی را افزایش دهد. سجادی از آغاز کارش وزیر پرتلاشی بوده؛ اما این موضوع میتواند برایش حاشیه درست کند. گفتنی است حمید سجادی در 3 شهریور ماه سال جاری با ۱۶۵ رای موافق،  ۱۰۸ رای مخالف، ۱۳ رای ممتنع از مجلس رای اعتماد گرفت. حالا با این اوضاع ماجرا کمی پیچیده و مخالفت‌ها علیه وی را در مجلس افزایش خواهد داد.

همه این موارد به ما یادآوری می‌کند اگر استقلال و پرسپولیس به درستی در این سال‌ها مدیریت می‌شدند، کسی ناچار نبود از محل دیگری بدهی باشگاه پرسپولیس پرداخت شود. این حق استقلال و پرسپولیس است که مانند سایر باشگاه‌های خارجی از طریق تبلیغات محیطی، مالک خصوصی، فروش لباس و بازیکنان درآمدزایی کنند. نه اینکه مجبور باشند برای پرداخت بدهی مربی و بازیکن خارجی از بودجه صندوق کارآفرینی امید که مخصوص عشایر و روستاییان است استفاده کنند. 

با این اوصاف بهتر نیست که مسئولان هر چه زوتر تکلیف خصوصی‌سازی این 2 باشگاه پرهوادار را مشخص  و به معنای واقعی اجازه درآمدزایی آن را بدهند.

کدخبر: 742606 ویرایش خبر
لینک کپی شد
ترنم کشاورز
آیا این خبر مفید بود؟