آمار دقیقی از فوتبالیست های کرونایی وجود ندارد

به گزارش گروه ورزشی رکنا، به نقل از روزنامه "ایران ورزشی" اینکه تعداد دقیق مبتلایان به این بیماری در جامعه فوتبال چند نفر بوده؟ سازمان لیگ در صورت برگزاری لیگ به چه شکل می‌خواهد از برگزار کنندگان مسابقات محافظت کند؟ سؤالاتی است که این روزها بسیار مطرح می‌شود.

زهره هراتیان، رئیس مرکز ارزیابی‌های پزشکی و بازتوانی فوتبال ایران (ایفمارک) درباره آمار مبتلایان در فوتبال می‌گوید: «تا زمانی که مسابقات به طور رسمی شروع نشود، ما نمی‌توانیم آمار دقیقی از مبتلایان به کرونا در فوتبال اعلام کنیم. البته گزارش‌هایی در این رابطه به صورت غیررسمی به دست ما رسیده است اما در حد گزارش پزشک تیم بوده است. به همین دلیل هیچ آمار رسمی از مبتلایان فوتبال نداریم. پاسخ به این سؤال که شیوع و میزان بیماری در جامعه فوتبال چقدر بوده است، تنها زمانی میسر است که ما تست‌های لازم را انجام دهیم.»

اینکه این تست‌ها قرار است چه زمانی انجام شود و بررسی‌ سلامتی بازیکنان به چه شکل خواهد بود، به تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا بستگی دارد. موضوعی که هراتیان درباره آن می‌گوید: «ما پیش‌نویسی در این رابطه تهیه کرده‌ایم و منتظریم تا ستاد ملی مبارزه با کرونا دستورالعمل خود را بفرستد تا ما پیش‌نویس‌مان را با این دستورالعمل مطابقت دهیم. اگر تصمیم این باشد که لیگ برگزار شود، ما قطعاً در هر بازی ناظر ویژه خواهیم داشت و سلامت همه حاضران از جمله توپ‌جمع‌کن‌ها و حاملان بیمار را هم تحت نظر داریم. اگر در فصل‌های گذشته نقش ایفمارک پیش از لیگ پررنگ بود، از حالا به بعد در طول برگزاری لیگ هم در کنار سازمان لیگ و به عنوان یک بازوی اجرایی کار را پیش می‌بریم. اگر هم ستاد مبارزه با کرونا تصمیم بگیرد که لیگ برگزار نشود، تصمیم‌های دیگری برای فصل آینده داریم و یکی از برنامه‌های ما واکسیناسیون آنفلوآنزاست. ضمن اینکه لیگ‌هایی مثل کی‌لیگ را زیر نظر داریم تا بتوانیم برای برگزاری لیگ خودمان بهترین تصمیم‌ها را بگیریم.»

او درباره نظر شخصی‌اش درباره شروع لیگ به عنوان یک پزشک تأکید می‌کند: «من نمی‌توانم در این رابطه نظری بدهم. هر کدام از ما بخشی از ماجرا را می‌بینیم اما تنها ستاد ملی مبارزه با کروناست که می‌تواند با در نظر گرفتن همه جوانب، بهترین تصمیم را بگیرد. من گفته بودم کار ما در صورت برگزاری لیگ با توجه به نظارت یکسانی که باید بر همه لیگ‌ها داشته باشیم، کار سخت و سنگینی است. بعضی‌ها برداشت کرده بودند که من مخالف برگزاری لیگ هستم اما اگر قرار به برگزاری باشد، علی‌رغم سختی کار همه تلاش‌مان را می‌کنیم که نظارت ویژه و یکسانی داشته باشیم.»

آیا بازیکنان در صورت ابتلا با مشکل کاهش یا اتمام عمر فوتبالی‌شان روبه رو خواهند شد؟ هراتیان در این رابطه می‌گوید: «این اظهارنظر هیچ پشتوانه علمی ندارد. این ویروس به اندازه‌ای جدید است و هر روز عارضه‌های جدیدی نشان می‌دهد که نمی‌توان درباره عوارض بلند مدت آن از حالا نظری داد.»

رئیس ایفمارک تأکید دارد که در کنار کمیته پزشکی و سازمان لیگ در انتظار دستورالعمل ستاد مبارزه با کرونا هستند تا بهترین تصمیم‌ها را به دور از هر اختلافی بگیرند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 567634 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟