گزارش ویژه از یک بازیکن عجیب / از شاگردی مارادونا و گل زدن به روسیه تا شکست رکورد نقل و انتقالات

به گزارش گروه ورزشی رکنا، محمدرضا خلعتبری مهاجم ۳۶ ساله فوتبال بعد از حضوری موفق در نیم فصل نخست لیگ برتر در تیم ذوب آهن اصفهان، برای نیم فصل دوم به تیم شهرخودرو پیوست و در نخستین دیدار پلی آف آسیایی این تیم یک گل زد تا سهم بزرگی در صعود تیم مشهدی به مرحله بعدی داشته باشد.

خلعتبری یکی از باتجربه‌ترین بازیکنان شاغل در لیگ برتر است که هفدهمین سال حضورش در سطح اول فوتبال ایران را تجربه می‌کند. او با انتقال به شهر خودرو چهاردهمین انتقال را در دوران حرفه‌ای فوتبالش تجربه کرد تا بازی در ۱۱ تیم ایرانی و خارجی را در کارنامه‌اش داشته باشد.

محمدرضا خلعتبری

۱۷ سال حضور در سطح اول فوتبال

این مهاجم باتجربه برای اولین بار با تیم شموشک نوشهر به عنوان یک ستاره نوظهور به فوتبال ایران معرفی شد و خیلی زود با درخشش در این تیم تبدیل به یک چهره شد.

خلعتبری که از تیم‌های پایه شموشک، در سال ۸۲ به تیم بزرگسالان این تیم راه یافت، بعد از یک فصل حضور در این تیم مورد توجه تیم ابومسلم قرار گرفت و در فصل ۸۳ به این تیم مشهدی پیوست تا زیر نظر اکبر میثاقیان کارش را ادامه دهد.

وی بعد از دو فصل حضور در ابومسلم مورد توجه ذوب آهن قرار گرفت و برای اولین بار به این تیم پیوست. خلعتبری که در فوتبال به «خلعت» شهرت دارد، دو فصل در تیم ذوب آهن بازی کرد و بیشترین تعداد گل را در این دو فصل برای این تیم زد. وی در این دو فصل جمعاً ۳۴ بار برای سبز پوشان در تورنمنت‌های مختلف گلزنی کرد.

درخشش در ذوب آهن باعث شد تا خلعتبری مورد توجه تیم‌های خارجی قرار گرفته و ابتدای فصل ۲۰۱۲-۲۰۱۱ به تیم الغرافه قطر بپیوندد که عمر حضور او در این تیم فقط یک نیم فصل بود. خلعتبری در نیم فصل حضورش در الغرافه ۸ بار به میدان رفت و ۲ گل هم به ثمر رساند تا برای نیم فصل دوم همان سال به صورت قرضی به تیم الوصل امارات بپیوندد. او برای الوصل نیز در نیم فصل ۱۰ بار به میدان رفت و ۳ بار موفق به گلزنی شد.

از میثاقیان تا مارادونا

در نیم فصلی که خلعتبری برای الوصل بازی کرد هدایت این تیم بر عهده نابغه تاریخ فوتبال دنیا، «دیه گو مارادونا» ی آرژانتینی بود که این را می‌توان اتفاقی جالب در زندگی ورزشی این مهاجم کهنه کار دانست.

خلعتبری که حالا در زمره ستاره‌های گران قیمت فوتبال ایران بود بار دیگر به لیگ برتر و شهر اصفهان بازگشت، اما این بار مقصدش تیم فوتبال سپاهان بود. خلعتبری دو فصل برای سپاهان بازی کرد و ۱۳ بار برای این تیم گلزنی کرد تا بار دیگر هوای لژیونر شدن به سرش بزند.

محمدرضا خلعتبری

بازگشت پر سر و صدا به ایران

انتقال عجیب خلعتبری به تیم عجمان، دوران ناکامی وی در این تیم و بازگشت پر سر و صدای و جنجالی اش به لیگ ایران بدون حتی یک بازی رسمی در عجمان را می‌توان یکی از پر سر و صدا ترین دوران فوتبال او دانست. انتقال او از عجمان به پرسپولیس آنقدر رمزآلود بود که با گذشت ۷ سال از آن هنوز در خصوص پشت پرده‌ها و مبالغ رد و بدل شده بین دو باشگاه پرسپولیس و عجمان شفاف سازی کامل نشده است.

پرسپولیس مقصد بعدی و اولین تیم تهرانی بود که این ستاره فوتبال ایران در آن بازی کرد. خلعت تنها یک فصل برای سرخ پوشان به میدان رفت و عملکردی قابل قبول در این تیم داشت. وی در یک فصل جمعاً ۶ بار برای این تیم گلزنی کرد و بعد از آن به تیم گسترش فولاد تبریز بپیوندد.

خلعتبری در گسترش فولاد هم تجربه خوبی نداشت و بعد از نیم فصل حضور در این تیم بار دیگر به تهران بازگشت و این بار سایپا مقصد وی شد. او بعد از نیم فصل حضور در سایپا یکبار دیگر به مشهد بازگشت و این بار شهر خودرو (پدیده) مقصد او بود. خلعتبری که حالا رفته رفته یک ستاره پا به سن گذاشته تلقی می‌شد، دو فصل برای شهر خودرو بازی کرد و ۴ بار موفق به گلزنی شد تا در ابتدای فصل هجدهم بار دیگر به اصفهان و ذوب آهن بازگردد.

بازگشت دوباره بعد از جدی ترین مصدومیت

آسیب دیدگیی از ناحیه رباط صلیبی فرصت زیادی به خلعتبری برای بازی در ذوب آهن نداد اما وی با انگیزه و پشتکار تمام در سن ۳۵ سالگی توانست بار دیگر خودش را به شرایط آرمانی رسانده و تبدیل به یک بازیکن موثر برای تیمش شود.

خلعتبری در سن ۳۶ سالگی و بعد از نیم فصل بازی برای ذوب آهن در فصل جاری، برای سومین بار به مشهد بازگشت تا برای دومین مقطع در تیم شهر خودرو بازی کند و این چهاردهمین انتقال وی در فوتبال حرفه‌ای بود. خلعتبری در نخستین بازی خود در شهر خودرو توانست یک گل آسیایی برای این تیم بزند و از عوامل مهم صعود تیم مشهدی از اولین بازی پلی آف آسیایی‌اش باشد.

محمدرضا خلعتبری

گل ملی به روسیه

خلعتبری در طول ۱۷ سال فوتبال حرفه‌ای اش ۶۰ بار پیراهن تیم ملی را برتن کرده و ۵ بار هم با پیراهن تیم ملی موفق به گلزنی شده است. معروف ترین گل ملی او گلی بود که در دیداری دوستانه که بین ایران و روسیه در سال ۸۹ در ابوظبی برگزار شد به تیم روسیه زد و تیم ملی کشورمان با همان گل روسیه را شکست داد.

مهم‌ترین گل‌های ملی خلعتبری هم ۲ گل ۳ امتیازی در مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۱۴ بود که به ترتیب به تیم‌های ملی مالدیو و ازبکستان زد تا تیم ملی ایران این ۲ بازی خارج از خانه را با پیروزی‌های یک بر صفر پشت سر بگذارد.

خلعتبری متولد شهریور سال ۱۳۶۲ در شهر رامسر می‌باشد و با ۳۶ سال و ۴ ماه سن، یکی از باتجربه‌ترین بازیکنان این فصل رقابتهای لیگ برتر است.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

منبع: مهر

کدخبر: 539864 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟