به گزارش گروه ورزشی رکنا، نیم فصل نخست رقابت‌های لیگ برتر فوتبال بانوان در حضور ۱۲ تیم با قهرمانی تیم شهرداری بم به پایان رسید. تیمی که از بهمن ماه ۹۶ پس از شکست مقابل سپاهان دیگر هیچ شکستی را متحمل نشده است تا با ۴۰ پیروزی بدون شکست علی رغم قهرمانی در نیم فصل رکورد دار پیروزی نیز باشد.

برخلاف نظر برخی از کارشناسان فوتبال زنان، سطح کیفی مسابقات لیگ برتر فوتبال بانوان نسبت به گذشته افزایش یافته است اما همچنان مشکلات مالی گریبانگیر تیم‌های باشگاهی است. مشکلاتی که باعث لغو یک دیدار می‌شود و یا تغییر مداوم اسپانسر و حامی مالی تیم را در پی دارد.

* انصراف میهمانان به دلیل مشکلات مالی

در نخستین هفته مسابقات دیدار دو تیم شهرداری بم و ملوان بندرانزلی به دلیل عدم حضور تیم انزلی برگزار نشد و این بازی با نتیجه ۳ بر صفر به سود بم اعلام شد. در ادامه نیز در هفته هفتم باز هم تیم شهرداری بم با نتیجه ۳ بر صفر مقابل تیم البرزی پیروز اعلام شد چرا که مجددا حریف حاضر به بازی و سفر به بم نشد، همچنین در این هفته تیم زاگرس شیراز هم به ایلام سفر نکرد تا این بازی نیز ۳ بر صفر به سود پالایش گاز ایلام اعلام شود. هفته هشتم نیز شاهد لغو دیدار دو تیم شهرداری سیرجان و نماینده بوشهر بود چرا که نماینده بوشهر از رویایی با سیرجان سر باز زد.

شاید در نگاه اول این پیروزی‌های سه امتیازی برای بم و تیم دیگر خوشایند باشد اما در حقیقت در لیگی که اختلاف کیفی تیم‌های بالا و پایین جدول به طور فاحشی زیاد است نه تنها خوب نیست بلکه ممکن است موجب آسیب هم شود آن هم زمانیکه پای تفاضل گل برای تعیین تیم قهرمان به میان آید.

* اثرات وقفه در مسابقات و اعتراض تیم قهرمان

علاوه بر بحث تفاضل گل نکته مهم دیگر وقفه در انجام بازی برای تیم مقابل است. برای مثال تیمی مانند شهرداری بم پس از تعطیلی دو هفته‌ای لیگ به دلیل برپایی اردوی ملی یک هفته دیگر نیز به دلیل عدم حضور حریف بازی نکرد و عملا سه هفته از مسابقات دور بود و همین ضربه دیگر را به بدنه تیم وارد کرد تا جایی که صدای مرضیه جعفری سرمربی این تیم را در آورد و در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: متاسفانه بارها گفته ایم که بهتر است لیگ برتر فوتبال بانوان با ۸ تیم آغاز به کار کند در نهایت با همین تعداد و تعداد تیم های باکیفیت سطح کیفی لیگ افزایش خواهد یافت اما متاسفانه این گونه نمی شود. با چنین اتفاقاتی تیم ما هم از شرایط مسابقات دور خواهد افتاد و هم در تفاضل گل ها به مشکل خواهیم خورد.

وی ادامه داد: پیش از شروع مسابقات درباره انصراف تیم ها از رقابت ها با فدراسیون صحبت کرده ایم، ناظمی نیز با شروع مسابقات با تعداد تیم های کم موافق بود اما سازمان لیگ موافقت نکرد متاسفانه در حال حاضر با انصراف یک به یک تیم ها مواجه هستیم.

* کنار گذاشتن داوران به دلیل درخواست دستمزد!

جدا از داستان همیشگی انصراف تیم‌ها از مسابقات، وقوع یک اتفاق دیگر این بار کام داوران را تلخ کرد و ضربه‌ای دیگر را به لیگ برتر زد. تعدادی از داوران با تجربه پس از درخواست دستمزدهای خود از قضاوت در میادین کنار گذاشته شدند تا داوران جوان و کم تجربه استفاده شوند. داورانی که به دلیل تجربه کم با سوت های اشتباه منجر به اعتراض برخی از تیم‌های شدند. از جمله این اعتراضات مصاحبه سرمربی تیم پالایش گاز ایلام بود که در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: چندین بار تیم ما به دلیل استفاده از داوران آماتور به مشکل برخورده است. امیدوارم از داوران زبده استفاده کنند تا چوب داوری را نخوریم.

داوران در حالی از هفته سوم از قضاوت کنار گذاشته شدند که دستمزد داور وسط ۱۲۰ هزار تومان، کمک داوران ۸۰ هزار تومان و داور چهارم ۴۰ هزار تومان بود. مبالغ اندکی که با واکنش تند مبینی مواجه شد. برخی از داوارن با نوشتن نامه عذرخواهی به عرصه داوری بازگشتند. اما داوران مطرحی مانند مهسا قربانی که قضاوت در مسابقات قهرمانی جوانان آسیا را سوت زده است به همراه آسو جواهری که او نیز مسابقات کافا را با دعوت آسیا مرکزی داشته است همچنان از قضاوت در ایران محروم هستند.

[کلیک و کشیدن برای جابجایی]

* تیمی با ۷ بازیکن در مستطیل سبز

بازی نیمه تمام بم و زاگرس شیراز نیز یکی دیگر از تبعات مشکلات مالی بود. بازی که در آن تیم زاگرس به دلیل اعتراض بازیکنانش به عدم پرداخت قراردادها با ۷ بازیکن در زمین حاضر شد و در دقیقه ۱۷ با آسیب یکی از بازیکنان و شش نفره شدن (طبق قوانین بازی نیمه تمام پایان یافت )بازی پایان و به سود بم اعلام شد. مریم قدرت سرمربی تیم فوتبال بانوان زاگرس شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره مشکل تیمش و حضور با هفت بازیکن در زمین مقابل تیم شهرداری بم گفت: از زمانی که تیم ما استارت حضور در رقابت‌های لیگ برتر را زد، با وعده وعید مسئولان مواجه شده‌ایم و قرار بود قرارداد بازیکنان را پرداخت کنند. در ادامه مسیر هیچ خبری از پرداخت پول نشد و بازیکنان مطالبات خود را دریافت نکردند. هیچ یک از مسئولان جوابگو نیستند. قرار بود تا قبل از بازی با شهرداری بم، پول را واریز کنند که این اتفاق رخ نداد؛ به همین دلیل بازیکنان حاضر به بازی نشدند.

۷ بازیکن حاضر در زمین

[کلیک و کشیدن برای جابجایی]

* تیمی با ۴۰ پیروزی و بدون شکست

اما جدا از تمام تلخی‌هایی که نیم فصل نخست برای فوتبال زنان داشت اتفاقات و رکوردشکنی‌هایی رخ داد که طعم شیرینی به فوتبال زنان داد. تیم شهرداری بم موفق شد در پایان نیم فصل با شکست تیم وچان کردستان تنها رقیب نزدیک در جدول به رکورد ۴۰ پیروزی دست یابد و بدون شکست قهرمان نیم فصل شود. بم با شش عنوان قهرمانی، پر افتخار تیم لیگ برتر فوتبال بانوان است.

* ۹۵۳ دقیقه گل نخوردن گلر جوان و رکورد شکنی در فوتبال ایران

زهرا خواجوی نیز با ۹۵۳ دقیقه گل نخوردن، رکورد پیام نیازمند، دروازه بان سپاهان را شکست تا رکورد دار گل نخوردن در فوتبال ایران شود. گلر جوان ۲۱ سال وچان کردستان که آینده درخشانی دارد و می تواند دروازه بان مطمئنی برای تیم های ملی نیز باشد. این رکورد شکنی حتی در صفحه رسمی فارسی AFC نیز منعکس شد.

[کلیک و کشیدن برای جابجایی]

* مهاجم تازه وارد با ۱۸ گل

سمیه خرمی از تیم وچان کردستان در نخستین سال حضور در پست مهاجم با ۱۸ گل در صدر گلزنان قرار گرفت. خرمی که سال ها در پست هافبک وسط بود در نیم فصل موفق شد در پست مهاجم در رقابت با مهاجمان مطرح چند سال اخیر فوتبال زنان مانند سارا قمی و هاجر دباغی در صدر جدول گلزنان قرار گیرد.

با تمام مشکلات اما فوتبال زنان نشان داده است مسیر پیشرفت در پیش گرفته است و امید می‌رود و حمایت بیش‌تر فدراسیون و برنامه ریزی دقیق‌تر به هموار شدن مسیر کمک شد تا سری لاک پشتی کمی سریع‌تر شود.

* جدول رده بندی لیگ برتر فوتبال بانوان در پایان نیم فصل نخست؛

ردیف تیم‌ها بازی برد باخت تساوی امتیاز

۱ شهرداری بم ۱۱ ۱۱ - - ۳۳

۲ وچان کردستان ۱۱ ۱۰ یک - ۳۰

۳ سپاهان اصفهان ۱۱ ۷ ۲ ۲ ۲۳

۴ شهرداری سیرجان ۱۱ ۷ ۲ ۲ ۲۳

۵ پالایش گاز ایلام ۱۱ ۶ ۴ یک ۱۹

۶ ذوب آهن اصفهان ۱۱ ۵ ۶ - ۱۵

۷ ملوان بندر انزلی ۱۱ ۴ ۵ ۲ ۱۴

۸ نماینده البرز ۱۱ ۴ ۶ یک ۱۳

۹ همیاری ارومیه ۱۱ ۳ ۷ یک ۱۰

۱۰ آذرخش زاگر شیراز ۱۱ ۲ ۹ - ۶

۱۱ آویسا خوزستان ۱۱ یک ۹ یک ۴

۱۲ نماینده بوشهر ۱۱ یک ۱۰ - ۳

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 531777 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟