به گزارش رکنا، استقلال و پرسپولیس در تاریخ حیات خود ۸۸ بار مقابل هم قرار گرفته‌اند و با احتساب یک بازی انجام نشده در سوپرجام ۹۷ که نتیجه آن با حکم انضباطی به سود پرسپولیس اعلام شد، در روز ۳۱ شهریور شاهد نودمین رویارویی دو تیم خواهیم بود. استقلال و پرسپولیس در حالی برای دربی ۹۰ آماده می شوند که آمارهای گذشته در مجموع به نفع آبی هاست و استقلالی ها عملکرد بهتری داشته‌اند.

رکوردهای متفاوت از دیدار استقلال و پرسپولیس/ دو بازیکن بدون باخت

جزییاتی از ۸۹ بازی

این مسابقه تاکنون در چارچوب تورنمنت‌های مختلفی از جمله؛ لیگ برتر، لیگ آزادگان، لیگ قدس، جام تخت جمشید، لیگ منطقه‌ای ایران، جام حذفی، جام باشگاه‌های تهران، سوپر جام و معرفی نماینده به جام باشگاه‌های آسیا برگزار شده است. به جز این دو تیم ۷ بار هم در دیدارهای دوستانه به مصاف هم رفته‌اند.

بیشترین تقابل دو تیم در چارچوب لیگ برتر است که در این مسابقات استقلال و پرسپولیس ۳۶ بار در ۱۸ دوره گذشته مسابقات با هم دیدار کرده‌اند.

دربی تهران در چارچوب جام باشگاه‌های تهران و لیگ آزادگان هم هر کدام ۱۴ بار انجام شده که این دو تورنمنت پس از لیگ برتر، بیشترین میزان بازی دو تیم را در خود داشته است.

دو هت تریک و ۹ دبل

در جریان دیدارهای گذشته تنها دو بار شاهد هت تریک بوده‌ایم که هر دو هت تریک هم توسط بازیکنان پرسپولیس انجام شده است. زنده یاد همایون بهزادی اولین بازیکنی بود که در تاریخ دربی موفق به هت تریک شد و ایمون زاید دومین و تا امروز آخرین بازیکنی است که این هت تریک را تکرار کرده است. 

همچنین در تاریخ این مسابقات ۹ بار نیز دبل صورت گرفته است که از این ۹ دبل ۶ دبل سهم پرسپولیس و ۳ دبل سهم استقلال است.

حسین کلانی، ایرج سلیمانی، صفر ایرانپاک، شاهرخ بیانی، هادی نوروزی و مهدی طارمی ۶ بازیکنی هستند که با پیراهن پرسپولیس در یک بازی موفق به زدن دو گل شده‌اند. در مقابل نیز علی جباری، غلامحسین مظلومی و مجتبی جباری ۳ آبی پوشی هستند که در این مسابقات دبل کرده‌اند.

گلزنی در تعداد بازی

صفر ایرانپاک نه تنها با ۶ گل بهترین گلزن تاریخ این مسابقات است، بلکه با گلزنی در ۶ بازی مختلف رکورد بیشترین تعداد گل در بازی را هم به خود اختصاص داده است. مهدی هاشمی نسب و حسین کلانی هم با گلزنی در ۵ بازی متفاوت بعد از ایرانپاک در جای بعدی قرار دارند.

بیشترین برد متوالی

رکورد بیشترین پیروزی متوالی در این مسابقات با پیروزی در ۴ دربی در دست آبی پوشان است. استقلالی‌ها در دربی های شماره ۴، ۵، ۶ و ۷ پیروز شده‌اند تا با ۴ پیروزی متوالی در این مسابقات دارای رکورد باشند.

بیشترین برد در یک سال

رکورد بیشترین تعداد پیروزی در یک سال هم در اختیار آبی پوشان است. آبی پوشان در سال ۱۳۹۰ در سه دربی شماره های ۷۱، ۷۲ و ۷۴ موفق به شکست دادن پرسپولیس شدند تا توانسته باشند در یک سال ۳ بار حریف خود را مغلوب نمایند.

بیشترین گل زده در یکسال

آبی پوشان در ۵ دربی برگزار شده در سال ۹۰ جمعا ۱۰ بار موفق به گلزنی شده‌اند تا با این تعداد گل، رکورد دار بیشترین تعداد گل زده در یکسال باشند. 

بیشترین تعداد بازی در یک سال

در سال ۹۰ استقلال و پرسپولیس ۵ بار با هم دیدار کردند که این بیشترین تعداد دربی در یک سال است. 

در سال ۹۰ دو تیم ۳ بار در چارچوب لیگ برتر، یکبار در جام حذفی و یکبار در جام ولایت به مصاف هم رفتند. سهم استقلال از این ۵ بازی ۳ پیروزی و سهم پرسپولیس یک پیروزی بود. یک بار هم دیدار دو تیم در جام ولایت با نتیجه مساوی به پایان رسید.

بیشترین کاپیتانی

علی جباری اسطوره باشگاه استقلال با ۱۱ کاپیتانی در این بازیها دارای رکورد است و بعد از وی نیز محمود فکری دیگر بازیکن استقلال با ۱۰ کاپیتانی در رده بعدی قرار دارد. بیشترین تعداد کاپیتانی در بین بازیکنان پرسپولیس به همایون بهزادی با ۹ کاپیتانی می‌رسد.

موفق ترین مربی

گرچه منصور پورحیدری به همراه رایکوف و علی پروین با ۶ پیروزی در دربی ها دارای بیشترین تعداد پیروزی در نقش سرمربی هستند، اما مصطفی دنیزلی با ۲ پیروزی در ۳ دربی به صورت نسبی، موفق ترین مربی این مسابقات می باشد.

علی پروین

علی پروین دارای چند رکورد در تاریخ دربی‌های تهران است. او با ۲۰ بازی بیشترین تعداد حضور در دربی را به عنوان بازیکن دارد و با ۲۵ بار مربیگری کردن نیز از این نظر دارای بهترین رکورد است.

اسطوره باشگاه پرسپولیس در مجموع نیز به عنوان مربی و بازیکن در ۴۵ دربی حضور داشته و از این نظر نیز به یک رکورد خاص می رسد.

پروین با ۶ پیروزی به عنوان سرمربی در کنار پورحیدری و رایکوف پر افتخار ترین مربی تاریخ این مسابقات است و همچنین با پذیرفتن ۶ شکست، بیشترین تعداد باخت به عنوان سرمربی را هم در اختیار دارد.

شکست ناپذیرها

رکورد بیشترین تعداد نباختن در دربی به صورت مشترک در اختیار یک استقلالی و یک پرسپولیسی قرار دارد. حمید استیلی به همراه مجتبی جباری، با ۱۰ بار حضور بدون شکست در دربی، بهترین آمار را از این نظر دارند.

جوان ترین‌ها

الهیار صیادمنش مهاجم فصل گذشته آبی پوشان جوان ترین بازیکنی است که حضور در دربی را تجربه کرده است. این بازیکن در حالی که تنها ۱۷ سال و ۳ ماه و ۲۷ روز سن داشت، در ۵ مرداد ۹۷ مقابل پرسپولیس به میدان رفت تا جوان ترین بازیکن تاریخ این مسابقات باشد.

حسن روشن دیگر مهاجم آبی پوشان هم جوان ترین گلزن تاریخ دربی هاست. پیشکسوت کنونی آبی پوشان در حالی که تنها ۱۸ سال سن داشت موفق به باز کردن دروازه پرسپولیس شد.

جوان ترین سرمربی حاضر در دربی نیز بیوک وطنخواه، سرمربی سابق پرسپولیس است. وطنخواه در حالی که تنها ۳۳ سال سن داشت  سرمربیگری پرسپولیس در دربی را تجربه کرد تا نامش به عنوان جوان ترین سرمربی تاریخ دربی ها ثبت شود.

مسن ترین‌ها

مسن ترین بازیکنی که حضور در دربی را تجربه کرده، غلامرضا عنایتی مهاجم سابق استقلال است. عنایتی که رکورددار بیشترین تعداد گل زده در همه ادوار لیگ برتر است، در حالی حضور در دربی را تجربه کرد که ۳۹ سال و یک ماه سن داشت.

نزدیک ترین بازیکن به عنایتی که شاید موفق شود از او عبور کند، سید جلال حسینی است. کاپیتان سرخ پوشان در سن ۳۷ سالگی قرار دارد و همچنان می تواند در دربی‌های بیشتری حضور پیدا کند.

نام کریم باقری را نیز می‌توان به عنوان مسن ترین گلزن دربی ثبت کرد. کاپیتان سابق سرخ پوشان در حالی گلزنی در این مسابقات را تجربه کرد که ۳۶ سال از سن او گذشته بود.

دربی شماره ۹۰

در هفته چهارم لیگ برتر سرخابی‌های تهران در قالب دربی شماره ۹۰ به مصاف هم می‌روند و این بازی از ساعت ۱۶ روز یکشنبه ۳۱ شهریور و به میزبانی استقلال در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 504898 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟