والیبال ایران لبه پرتگاه/ آقایان تنها به دنبال قدرت هستند!

به گزارش گروه ورزشی رکنا، رقابت‌های والیبال قهرمانی آسیا به میزبانی تهران درحال برگزاری است. شاگردان ایگور کولاکوویچ پس از کسب دو پیروزی قاطع مقابل تیم‌های سریلانکا و قطر، در سومین مسابقه خود مغلوب استرالیا شدند. شکست روز گذشته ایران مقابل استرالیا موجب شد تا زنگ خطر برای والیبال ایران به صدا دربیاید. پیش از رقابت‌های قهرمانی آسیا بسیاری از کارشناسان اعلام کرده بودند که تیم‌های استرالیا و چین حریفان جدی ایران خواهند بود و ظاهراً پیش‌بینی آنها هم درست از آب درآمد.

والیبال ایران خاطرات خوبی از استرالیا ندارد و دقیقاً در همان لحظاتی که همه آماده برگزاری جشن می‌شوند، این تیم تمام برنامه‌ها را بهم می‌ریزد، چراکه آنها فقط به المپیک نگاه می‌کنند و برخلاف ایران در طول 4 سال فقط در راستای رسیدن به این آوردگاه مهم گام برمی‌دارند. شاگردان کولاکوویچ در شرایطی که میزبان بودند با نتیجه 3 بر یک مغلوب استرالیا شدند و این شکست همه را نگران کرده تا مبادا 4 ماه دیگر و در مسابقات انتخابی المپیک هم این نتیجه تکرار شود.

هنوز اتفاقاتی که 7 سال قبل برای والیبال ایران افتاد را فراموش نکرده‌ایم. این بار هم گویا تاریخ در حال تکرار است؛ چند روز پیش از شروع یک تورنمنت رسمی تیم ایران دو بازی دوستانه با استرالیا انجام داد و در هر دو مسابقه پیروز شد، اما دقیقاً لحظه شکار، کانگوروها به خود آمدند و توانستند به ایران ضربه بزنند. لبدف و شاگردانش به خوبی تاکتیک‌های ایران را یکی پس از دیگری خنثی کردند و اجازه خودنمایی به ستاره‌های ایران ندادند.

تیم ملی والیبال

چند ماه پیش از مسابقات انتخابی المپیک 2012 لندن همچون این روزها ایران میزبان مسابقات قهرمانی آسیا بود و توانست با هدایت خولیو ولاسکو برای نخستین بار به مدال طلا برسد. در ادامه شاگردان ولاسکو راهی جام‌جهانی شدند و آنجا هم عملکرد خوبی داشتند؛ عملکردی که تقریباً همه را قانع کرده بود که ایران می‌تواند به عنوان بهترین تیم آسیا راهی المپیک لندن شود، اما این اتفاق هیچگاه محقق نشد، چراکه ایران با سد محکمی به نام استرالیا روبرو شد و با نتیجه 3 بر یک باخت.

شرایط این روزهای والیبال ایران خیلی شبیه آن سال‌ها است؛ با این تفاوت که در آن مقطع محمدرضا داورزنی با قدرت فدراسیون را اداره می‌کرد و تمام شرایط را تحت نظر داشت، اما این روزها شاهد هستیم که در جریان رقابت‌های قهرمانی آسیا سرپرست فدراسیون با وسوسه ریاست از سمت خود استعفای نافرجامی را انجام می دهد که با آن مخالفت می شود. آقایانی که تاریخ انتخابات را جابجا کردند تا مبادا به تیم ملی بزرگسالان و نوجوانان لطمه وارد شود، حرف‌های خود را فراموش کردند و در شرایطی که به واسطه میزبانی پیکارهای قهرمانی آسیا آبروی ایران در میان است، خیلی راحت برای رسیدن به قدرت می‌جنگند!

تیم ملی والیبال

به هر حال هنوز کار تمام نشده و بهتر است که کولاکوویچ و شاگردانش خیلی زود خود را برای ادامه مسابقات آماده کنند. ایران در مرحله دوم مسابقات قهرمانی آسیا هم کار سختی دارد و باید با تیم‌های چین و هند روبرو شود. از طرفی انتظار می‌رود آقایان جنگ ریاست را زودتر تمام کنند و یک برنامه مدون برای تیم ملی درنظر بگیرند تا شاهد تکرار تاریخ نباشیم. از سال 2014 تا دیروز، ایران و استرالیا 11 بار با هم روبرو شدند که 10 پیروزی سهم ایران بود.

استرالیایی‌ها توجهی به این 10 شکست نمی‌کنند و از تمام آنها درس می‌گیرند تا در بهترین زمان یعنی مسابقات انتخابی المپیک به پیروزی برسند. روز گذشته هم ایگور کولاکوویچ اعلام کرد که از این شکست درس گرفته است، اما باید منتظر ماند و دید که آیا او می‌تواند والیبال ایران را از لبه پرتگاه نجات دهد یا خیر؟ استرالیا در سال 2000، 2004 و 2012 در المپیک حضور پیدا کرده و این نشان می‌دهد که تمام دغدغه آنها حضور در المپیک است؛ دغدغه‌ای که در ایران بیشتر در حد حرف است و قدم‌های کوچکی برای تحقق آن برداشته می‌شود. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 503902 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟