دلایل باخت عجیب تیم ملی بسکتبال

به گزارش گروه ورزشی رکنا، محمدمهدی ایزدپناه درباره عملکرد تیم ملی بسکتبال ایران برابر پورتوریکو و باخت در لحظات پایانی بازی، اظهار کرد: همانطو که همه دیدیم ما در سه کوارتر اول در همه فاکتورها اعم از نظم در بازی، در دفاع و ریباند بهتر از حریف بودیم. شرایط به گونه‌ای بود که می‌توانستیم برنده این بازی باشیم، اما دو موضوع باعث باخت ما در این دیدار شد.

او افزود: بحث اول اشتباهات فردی بازیکنان ما و لو دادن بسیار زیاد توپ در کوارتر چهارم بود، به گونه‌ای که ۱۷ بار ما توپ را به حریف تحویل دادیم و در مقابل پورتوریکو تنها ۷ اشتباه داشت. این آمار در سطح ملی به هیچ عنوان توجیه ندارد. همین یک مورد می‌تواند دلیل باخت هر تیمی در این سطح از مسابقات باشد.

کارشناس بسکتبال ایران ادامه داد: مورد دوم نیز تحلیل رفتن قوای جسمی بازیکنان ما در کوارتر چهارم بود. تعدادی از بازیکنان ما که نمی‌خواهم اسامی آن‌ها را مطرح کنم، واقعا از نظر جسمی تحلیل رفته بودند و این دو عامل به نظرم بزرگ‌ترین دلایل برای باختن بازی برده بود. متاسفانه بازیکنان ما خودشان برد را تقدیم پورتوریکو کردند.

او با تاکید بر اشتباهات فردی بازیکنان ایران اظهار کرد: در لحظات حساس کوارتر چهارم که پورتوریکو سخت به دنبال بازگشت به بازی بود، برخی بازیکنان چندین توپ را به راحتی تحویل بازیکنان حریف دادند که اصلا در سطح یک بسکتبالیست ملی پوش نبود. پرتاب‌هایی را به حریف دادیم که کاملا نشان از ضعف برخی بازیکنان بود. ضمن اینکه باید قبول کنیم پورتوریکو تیم خوبی بود، اینکه ما با ۱۴ امتیاز اختلاف از این تیم پیش بودیم دلیل بر ضعیف بودن آن‌ها نیست و همانطور که دیدید در لحظات پایانی بازی را از ما گرفتند.

سرمربی سابق تیم ملی بسکتبال ایران افزود: به ملی‌پوشان خسته نباشید می‌گویم، عملکرد بسیار خوبی داشتند. اینگونه بازی کردن برابر پورتوریکو بسیار سخت است و یک شاهکار به شمار می‌رود. به دلیل نزدیکی پورتوریکو به آمریکا، بسکتبال این کشور متاثر از بسکتبال آمریکا است، همانطور که دیدید شوتزنهای بسیار خوبی داشت و در کوارتر پایانی هم یک بازیکن آن‌ها به تنهایی ۵ پرتاب سه امتیازی را وارد سبد ایران کرد. با این حال باید به ملی‌پوشان خسته نباشید گفت و امیدوار به بازی بعد بود.

ایزدپناه درباره نقش کادرفنی در این باخت نیز گفت: من همیشه گفته‌ام که مربیگری سلیقه‌ای است. اگر قرار است درباره کادرفنی صحبت کنیم باید سرمربی تیم حاضر باشد تا دلایل او برای هر اقدامی را پرسید و سپس بررسی کرد. نمی‌خواهم بگویم هیچ اشتباهی وجود نداشت، اما در کل کادرفنی تیم را خوب هدایت کرد اما وقتی یک تیم ۱۷ بار توپ را به حریف واگذار می‌کند، مقصر سرمربی و کادرفنی نیست. اشتباه بازیکنان ایران در این بازی زیاد بود. بارها بازیکنان پورتوریکو در کوارتر آخر اوپن شات (پرتاب بدون دفاع) زدند که دلیل آن ضعف برخی ملی‌پوشان ما در دفاع بود.

او در واکنس به این موضوع که به نظر می‌رسید برخی تعویض‌های تیم ملی ایران اشتباه بود، اظهار کرد: قطعا با این موضوع موافق هستم. نمی‌گویم کادرفنی بی اشتباه بود، اما واقعا چنین توپ لو دادن‌هایی در سطح ملی توجیه ندارد. من هم مثل شما موافق این هستم که نباید آرون گرامی‌پور را از زمین خارج می‌کردیم. حضور او در کنار حامد حدادی توانایی ایران را بالاتر برده بود که پس از جایگزین شدن زنگنه با او پورتوریکو از زیر فشار درآمد. با این حال گاهی اوقات بازیکنان در تمرینات زمینه‌ای را در ذهن مربی ایجاد می‌کنند که تصمیم می‌گیرد از او در بازی استفاده کند.

کارشناس بسکتبال ایران در پاسخ به این سوال که دلیل این اشتباهات چیست و آیا کادرفنی ایران نباید تعویض‌های بیشتری را برای حفظ قوای بازیکنان تاثیرگذار انجام می‌داد؟ تاکید کرد: در دقایق آخر برخی از ملی پوشان خطاهایی را انجام دادند که اصلا حرفه‌ای نبود. ما تنها ۴ امتیاز بالا بودیم و بازیکن ما با خطایی که کرد دو پرتاب آزاد و مالکیت را به حریف داد، در نهایت هم با یک پرتاب بازی را واگذار کردیم. این‌ها تقصیر کادرفنی نیست و بازیکنان ما از نظر سطح فنی مشکل داشتند. ضمن اینکه نام نمی‌برم، برخی از بازیکنان واقعا در کوارتر چهارم کارایی کافی نداشتند. همچنین موافق هستم که نفراتی مثل صمد و حامد نباید این تایم بالا در زمین باشند. باید با تعویض‌های درست به آن‌ها استراحت داد، اما این سوال مطرح می‌شود که آیا بازیکنان جایگزین در سطح نفرات اصلی هستند؟

او گفت: بارها بنده در کمیته فنی اعلام کرده‌ام که ما واقعا در پست یک مشکلات زیادی داریم. وقتی صمد برای تیم ما توپ را جلو می‌آورد، یعنی ما در این پست ضعف داریم و باید برطرف شود. در این پست هم توپ زیادی را از دست دادیم که اصلا خوب نیست. بازیکن ما در چندین اوت، توپ را مستقیما به بازیکن حریف داد که اصلا در سطح تیم ملی نیست. همانطور که گفتم ما بازی خوبی انجام دادیم اما به اشتباهات باختیم. کادرفنی هم بی تقصیر نیست، اما نباید همه چیز را گردن آن‌ها انداخت.

ایزدپناه در پایان گفت: امیدوارم تیم ملی بتواند روحیه خود را دوباره به دست آورده و آماده بازی فردا برابر تونس شود. باخت‌های این چنینی در لحظات پایانی تاثیر زیادی روی روحیه تیم دارد و من نگران هستم. امیدوارم کادرفنی بازیکنان را از نظر روحی ریکاوری کند. ضمن اینکه من شانس هر سه تیم تونس، ایران و پورتوریکو را برای برد مقابل هم یکسان می‌بینم. با توجه به اینکه ما تنها با دو امتیاز و در لحظات پایانی به پورتوریکو باختیم،‌ این شانس برای ما وجود دارد که تونس را ببریم و تونس پورتوریکو را شکست دهد، تا به دور بعد برسیم. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 500780 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟