بلاتکلیفی در اجرای قانون بازنشسته‌های فوتبال/ هیئت‌رئیسه‌ای که خیال استعفا ندارد!

به گزارش رکنا، مجمع سالیانه فدراسیون فوتبال بالاخره دیروز و پس از کلی سر و صدا برگزار شد. مجمع عمومی که به نظر می‌رسید در آن اتفاقات متفاوتی از جمله طرح استعفای اعضای بازنشسته هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال بیفتد که بر خلاف انتظارها چنین چیزی رخ نداد تا هیئت‌رئیسه بازنشسته برخلاف قوانین داخلی هم‌چنان در مسند خود باقی بمانند.

فرار از پاسخگویی

فرار از اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در فدراسیون فوتبال از ۱۵ آذر ۹۷ رسماً آغاز شد. زمانی که با پایان مهلت قانونی باید همه مشمولین آن را اجرا می‌کردند. فشار رسانه‌ها و مسئولان نظارتی مهدی تاج و یارانش را مجاب کرد تا بحث درباره بازنشستگی‌شان را به مجمع عمومی فدراسیون موکول کنند مجمعی که قرار بود ابتدا ۱۹ دی ماه برگزار شود اما به صورت ناگهانی این مجمع به تعویق افتاد و مجمع فدراسیون فوتبال به ۲ ماه بعد موکول شد.

البته شخص رئیس‌ فدراسیون فوتبال با استفاده از تبصره ۶۰ قانون جامع امور ایثارگران توانست بازگشت به کار بگیرد. محمود اسلامیان نیز در حاشیه مجمع گفت که با استفاده از این قانون ماندنی شده است اما تکلیف سایر بازنشسته‌ها هنوز مشخص نیست و آنها هم‌چنان در هیئت‌رئیسه حضوری غیرقانونی دارند.

اما با گذشت بیش از ۳ ماه از اجرای رسمی این قانون هنوز اتفاق اجرایی ملموسی در موضوع اجرای آن در فدراسیون فوتبال نیفتاده است و هیئت‌رئیسه بازنشسته این فدراسیون هم‌چنان به عنوان عضو هیئت‌رئیسه در این فدراسیون مشغول فعالیت هستند.

استعفاهای صوری؟‍!

هرچند یک روز پیش از مجمع فدراسیون فوتبال اعلام شد که کفاشیان، اصفهانیان و معینی از پست‌های سازمانی خود در فدراسیون فوتبال یعنی نایب‌رئیسی فدراسیون فوتبال، ریاست کمیته داوران و ریاست کمیته جوانان فدراسیون استعفا داده‌اند، استعفایی که البته به معنای استعفای از هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال نبوده است.

این موج استعفا در حالی بود که در جریان مجمع عمومی فدراسیون هیچ صحبتی درباره کنار رفتن بازنشسته‌ها از هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال مطرح نشد و بازنشسته‌های فدراسیون با خیالی راحت به صحبت و تصویب بخش‌های دیگر فوتبال پرداختند. این بی‌اعتنایی به اجرای قانون ملی در حالی بود که از سه مستعفی شب گذشته تنها استعفای اصفهانیان پاسخ داده شد و جانشین او انتخاب شد و هیچ مستندی درباره استعفای دیگر بازنشستگان حتی از سمت‌های اجرایی‌شان نیز تاکنون منتشر نشده است.

سکوت بازنشسته‌های فدراسیون در مجمع

در متن اساسنامه فدراسیون فوتبال آمده است که یکی از وظایف مجمع فدراسیون مشخص کردن کاندیدا به جای افراد مستعفی یا برکنار شده از هیئت‌رئیسه فدراسیون است اما سکوت بازنشسته‌های فدراسیون در این مجمع و عدم رأی‌گیری برای جانشینی این بازنشسته‌ها باعث شد تا این بند از اساسنامه هم جدی گرفته نشود. تنها صحبت‌های انجام شده در مجمع فدراسیون از رئیس ‌فدراسیون فوتبال در این‌باره، در دفاع از باقی ماندن بازنشسته‌ها در هیئت‌رئیسه فدراسیون است: «راجع به مجموعه بازنشستگی هم در اساسنامه خودمان بندی داریم که بعد از ۶۵ سالگی، اعضا بازنشسته می‌شوند. تعدادی از اعضای هیئت‌رئیسه با کفاشیان صحبت کردند. هیئت‌رئیسه دنبال همین موضوع است. فدراسیون فوتبال از تمام قوانین تبعیت کرده است».

به نظر می‌رسد قرار است ماجرای پرحاشیه و وقت‌گیر بازنشسته‌های فدراسیون فوتبال هم‌چنان ادامه داشته باشد و معلوم نیست چه زمانی تمکین از قانون منع بکارگیری از بازنشستگان (حتی حضور در هیئت‌رئیسه فدراسیون) به صورت کامل در فوتبال اجرایی خواهد شد.

نقش نظارتی و سیاستگذاری دولت

اما در حاشیه برگزاری مجمع عمومی فدراسیون فوتبال، کلمات کلیدی را محمود اسلامیان بیان کرد آنجا که گفت: فوتبال باید به دست فوتبالی‌ها اداره شود و دولت فقط نقش نظارتی و سیاستگذاری داشته باشد.

پس از استعفای علی کفاشیان، فریدون اصفهانیان و معینی برخی منتظر بودند که حیدر بهاروند و کاظم طالقانی از سمت‌شان استعفا کنند اما در نهایت مجمع نه تنها تنشی نداشت که با تاکید مهدی تاج رئیس‌فدراسیون فوتبال شفافیت مالی و گزارش عملکردمالی در دستور کار قرار گرفت تا حتی مدیران وزارت ورزش هم بر این عملکرد مهر تایید بزنند.

فوتبال را فوتبالی‌ها اداره کنند

با این حال نقطه عطف مجمع شاید در دقایق پایانی این جلسه رقم خورد جایی که محمود اسلامیان عضو هیئت‌رئیسه به صراحت گفت فوتبال را به دست فوتبالی‌ها بدهید. دولت نمی‌تواند هم ناظر باشد هم مجری! در دنیا دولت‌ها نقش‌شان سیاست‌گذاری است و کارها را به خود مردم می‌سپارند. مجمع عمومی فدراسیون فوتبال هم بهترین مرجع برای تصمیم‌گیری در مورد فوتبال است.

اسلامیان تاکید کرد: دولت اگر می‌خواهد به فوتبال کمکی کند بهتر است که فقط مسئله حق پخش تلویزیونی فوتبال را حل کند. مسئله‌ای که ۷۰ درصد درآمد باشگاه‌های فوتبال در جهان از این طریق به دست می‌آید. اینکه دولت بخواهد مدام برای فوتبال تعیین تکلیف کند و مدیر روابط عمومی وزارت ورزش گزینه‌های سرمربیگری تیم ملی را معرفی کند با منطق علم فوتبال جور در نمی‌آید!

در مجمع عمومی فدراسیون فوتبال بودجه ۹۷ میلیارد تومانی سال آینده به تصویب رسید که ۸۷ میلیاردتومان آن هزینه‌ خواهد شد و حدود ۳ تا ۵ میلیارد تومان هم کسری احتمالی بودجه خواهیم داشت. در مجمع عمومی البته نگفتند که این بودجه با احتساب دستمزد مربی خارجی محاسبه شده یا بدون آن! که البته منطقی آن است که دستمزد ارزی سرمربی آینده هم در جمع این هزینه‌ها دیده شده باشد. با توجه به نوسان قیمت ارز و افزایش بی‌رویه قیمت‌ها مشخص نیست که این بودجه نیاز به متمم پیدا می‌کند یا فدراسیون فوتبال و مهدی تاج این بودجه را در سال ۹۸ اجرایی خواهد کرد.

تکلیف دو بازنشسته دیگر چه می‌شود؟!

مهدی تاج در لفافه به هدایت ممبینی مدیر بازاریابی فدراسیون فوتبال هم اولتیماتوم داد که زودتر تکلیفش را برای حضور در این پست یا هیئت‌رئیسه فدراسیون مشخص کند زیرا اعضای هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال نباید پستی اجرایی داشته باشند البته سازمان لیگ فوتبال ایران بخشی خصوصی تلقی می‌شود. اکنون تنها سؤال بی‌پاسخ در پایان این مجمع انتخاب جانشین علی کفاشیان نایب‌رئیس‌مستعفی و دبیرکل فدراسیون فوتبال است. شاید برای انتخاب این دوپست نیاز به رایزنی‌های بیشتری باشد اما مجمع عمومی فدراسیون فوتبال از این موضوع به راحتی عبور کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

منبع:کیهان

کدخبر: 463741 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟