یخ نوردی رشته ای هیجان انگیز اما ناشناخته

به گزارش رکنا، یخ نوردی همچون سنگ نوردی رشته ای دشوار و مهیج است که 2 عامل سرما و یخ نیز بر جذابیت ها و ویژگی های آن افزوده است.

ورزشکاران در این رشته با بهره گیری از ابزارهای خاص بر سطوح شیب دار یخی مانند آبشارهای منجمد، صخره‌ها و سنگ‌های پوشیده از یخ صعود کرده و موجی از هیجان و لذت را میان علاقه مندان و تماشاگران خلق می کنند.

این رشته نوپا که با کمبود جدی امکانات و زیرساخت های اصلی در قزوین مواجه است ، در سال های اخیر رشد قابل توجهی داشته و ورزشکاران آن توانسته اند به عناوین قهرمانی جهان و آسیا دست یابند.

قیمت بالای تجهیزات نگرانی یخ نوردان است

رییس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان قزوین در این خصوص گفت: یخ نوردی از رشته های جدیدی است که در 10 سال اخیر در دنیا شکل گرفته و هم اکنون به سمت مطرح شدن در المپیک زمستانی پیش می رود.

غلامحسین نکونام افزود: این رشته به 2 شکل یخ نوردی طبیعی و مصنوعی در دنیا برگزار می شود و همواره علاقه مندان و شرکت کنندگان بسیاری در رشته های آن حضور می یابند.

وی ادامه داد: یکی از ضعف ها و مظلومیت های یخ نوردی در ایران فقدان دیواره طبیعی یخ نوردی است که ورزشکاران را مجبور می کند برای کسب آمادگی برای مسابقات در یک دوره 10 روزه یخ نوردی که سالانه در روسیه برگزار می شود ، شرکت کنند.

این مسئول ورزشی افزود: خوشبختانه دیواره یخ نوردی مصنوعی در استان قزوین وجود دارد و می توان آن را یکی از بهترین دیواره های یخ نوردی کشور دانست.

نکونام با اشاره به مهمترین چالش های این رشته نوپای ورزشی در استان، افزود: گرانی قیمت ابزارها و تجهیزات این رشته ورزشی از مشکلاتی است که ورزشکاران یخ نوردی را با دشواری های جدی رو به رو می سازد.

وی افزود: به عنوان مثال تبر و کفش در رشته یخ نوردی از جمله کالاهای وارداتی و بسیار گران هستند به همین دلیل بسیاری از یخ نوردان به سمت طراحی و ساخت آنها هدایت شده اند.

رییس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان قزوین با بیان اینکه تامین مربی به ویژه در بخش بانوان از چالش های عمده این رشته ورزشی است، افزود: بسیاری از ورزشکاران این رشته اولین کسانی هستند که در رشته یخ نوردی گام برداشته اند و امیدواریم با قدم های آنها مسیر پر پیچ و خم یخ نوردی در آینده ای نزدیک هموار شود.

نکونام با اشاره به عناوین کسب شده توسط یخ نوردان استان، اضافه کرد:در مسابقات یخ نوردی روسیه در سال جاری تیم سه نفره اعزامی ایران از استان های قزوین، اصفهان و تهران بسیار خوب درخشیدند و در مجموع امتیازات سرعت و سرطناب در سکوی دوم ایستادند.

رییس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان قزوین اضافه کرد: بهشتی راد یخ نورد قزوینی حاضر در این رقابت ها اگرچه در اردو آسیب دید اما تا پایان رقابت ها حضور داشت و موفق شد نقش موثری در درخشش تیم اعزامی ایران داشته باشد.

وی با اشاره به تعداد یخ نوردان استان، افزود: پنج یخ نورد آقا در رده های نوجوانان، جوانان و بزرگسالان در استان فعالیت دارند و تقی خانی یخ نورد جوان استان امسال در مسابقات قهرمانی کشور بر سکوی دوم ایستاد.

یخ نوردی رشته ای بدون حامی مالی

یک یخ نورد قزوینی نیز در خصوص این رشته گفت: یخ نوردی رشته ای نوپا و جدید در کشور است که در چند سال اخیر به شکل قابل توجهی رشد کرده و ورزشکاران آن به عنوان های ارزشمندی دست یافته اند.

محسن بهشتی راد افزود: یخ نوردی دارای 2 رشته لید و سرعت است که رشته لید آن با تبرهای طولانی و سرعت آن بر روی دیواره های یخی انجام می شود.

وی با بیان اینکه دیواره یخی عمودی در ایران وجود ندارد، افزود: ورزشکاران این رشته برای حفظ استقامت و آمادگی جسمانی مجبور هستند بر روی دیوارهای چوبی تمرین کرده و برای همگون سازی بدن و عضلات با یخ در اردوی تمرینی روسیه حضور یابند.

بهشتی راد اضافه کرد: کشور روسیه مهد یخ نوردی جهان، مهمترین رقیب یخ نوردان ایرانی است و کشورهای فرانسه، ایتالیا، کره جنوبی، مغولستان،سوییس و کانادا از کشورهای بعدی صاحب مدال در این زمینه هستند.

وی افزود: تلاش می کنیم دیواره های یخی مصنوعی در سالن های سرپوشیده ایجاد کنیم تا در طول سال دیواره یخی داشته و یخ نوردان نیز بتوانند از فضای آن برای تمرین و آماده سازی عضلات استفاده کنند.

این ورزشکار قزوینی اضافه کرد: در ایران تنها یک مدرسه یخ نوردی در منطقه لواسانات تهران وجود دارد که آن هم دیواره عمودی ندارد ولی باز برای تمرین و کسب آمادگی برای مسابقات بسیار ارزشمند است.

وی با اشاره به مهمترین چالش های یخ نوردی افزود: این رشته به ابزار خیلی معمولی، حرفه ای و فوق حرفه ای نیاز دارد و حدود 50 تا 70 درصد موفقیت ورزشکاران در این رشته به ابزار آنها باز می گردد.

بهشتی راد اضافه کرد: با توجه به قیمت بالای ابزار و تجهیزات این رشته برای طراحی و تهیه ابزار مورد نیاز اقدام کرده ایم که خوشبختانه جواب داده و در مسابقات آسیایی و جهانی نتیجه گرفته ایم.

این ورزشکار قزوینی با بیان اینکه یخ نوردی رشته ای مهیج و جذاب است، اضافه کرد: متاسفانه به دلیل پوشش کم رسانه ای امکان جذب حامیان مالی برای این رشته اندک است و امیدواریم رسانه ها و مطبوعات به این رشته مهیج و کمتر شناخته شده، بیشتر توجه کنند.

وی با بیان اینکه پنج یخ نورد حرفه ای مرد در استان فعالیت می کنند، افزود: این رشته در بخش بانوان نیز علاقه مندان زیادی دارد اما به دلیل نداشتن جایگاه و سانس های خصوصی هنوز فعال نشده است.

این ورزشکار افزود: 20 روز دیگر مسابقات جام جهانی با حضور پنج کشور چین، کره جنوبی، سوییس، ایتالیا و فرانسه آغاز می شود و یخ نوردان ایرانی با وجود اینکه ایران کشوری بدون یخ است اما به عنوان مدعیان جدی این رشته در فدراسیون جهانی نام برده شده اند.

تمرین بر روی چوب، مسابقه بر روی یخ

دیگر یخ نورد قزوینی نیز در خصوص مشکلات این رشته گفت: فقدان دیواره یخ نوردی طبیعی و مصنوعی در ایران یکی از چالش های جدی یخ نوردان است که همواره مشکلات زیادی را برای فعالان این بخش ایجاد کرده است.

مهدی تقی خانی افزود: مسابقات جهانی یخ نوردی به میزبانی کشورهای مختلف سالانه از دی تا اواسط اسفندماه برگزار می شود و فقدان دیواره یخ نوردی موجب می شود تلاش ها و آمادگی های یخ نوردان برای حضور در این رقابت ها از دست برود.

وی در خصوص دیواره یخ نوردی مصنوعی یا ابزار خشک در استان گفت: مشکلات طراحی از جمله شیب کم این دیواره، یخ نوردان را در مسابقات کشوری آزار می دهد و جانمایی نامناسب آن در فضای باز موجب شده است بسیاری از بانوان علاقه مند به این رشته از فعالیت یخ نوردی محروم شوند.

تقی خانی افزود: یخ نوردان استان بعد از یک سال تمرین و کسب آمادگی هیچ حمایتی از هیات و فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی دریافت نمی کنند و متاسفانه فقدان حامیان مالی نیز اعزام به مسابقات را برای یخ نوردان دشوار می سازد.

وی گفت: یخ نوردان استان چون در 2 ماده سرعت و سرطناب از آمادگی لازم برخوردار هستند، به طور قطع در صورت حضور در این رقابت ها به عنوان های برتر دست خواهند یافت.

این ورزشکار با اشاره به درخشش یخ نوردان قزوینی در این رشته افزود: در یکسال گذشته 2 مقام جهانی و یک مقام آسیایی توسط بهشتی راد و 2 مقام چهارمی جوانان توسط من برای کشور به دست آمد که مورد توجه فدراسیون قرار گرفت.

وی گفت: ورزشکاران این رشته به دلیل فقدان دیواره یخ نوردی بر روی چوب تمرین کرده و بر روی یخ مسابقه می دهند و کسب این عناوین برای این رشته نوپای ورزشی بسیار جای تحسین و تکریم دارد.

تقی خانی با اشاره به گرانی تجهیزات این رشته ورزشی، گفت: فقط کفش این رشته حدود 60 میلیون ریال قیمت دارد. اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 446796 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟