در انتظار دومین طلای متوالی والیبال در بازی‌های آسیایی با تغییر سیاست

نخستین حضور والیبال ایران در بازی‌های آسیایی در سال 1958 (ژاپن) و بهترین نتیجه تیم ملی والیبال ایران در سال 2014 (کره جنوبی) بوده است. تیم ملی والیبال در 56 سال گذشته با مربیان و بازیکنان مختلف تلاش کرد تا به سکوی نخست برسد اما ژاپن، چین و کره هرگز چنین اجازه‌ای به ایران ندادند تا اینکه در سال 2014، این 3 قدرت سنتی آسیا دیگر توان ایستادن مقابل تیم ملی ایران را نداشتند.

ایران در سال 2010 نیز تا یک قدمی مدال طلا پیش رفت اما شاگردان زنده‌یاد حسین معدنی در یک بازی عجیب با نتیجه 3 بر یک مغلوب ژاپن شدند و به مدال نقره رسیدند.

والیبال ایران در سال 2014 اما یک سال فوق‌العاده و شاید تکرار نشدنی را تجربه کرد. این تیم با هدایت اسلوبودان کواچ، سرمربی صربستانی خود در لیگ جهانی به مقام چهارم رسید، نخستین مدال طلای بازی‌های آسیایی را برای والیبال به ارمغان آورد و کار خود را با عنوان ششمی مسابقات قهرمانی جهان به پایان برد.

والیبال ایران در طول این 4 سال نشان داد که فاصله زیادی با آسیا گرفته و حضور تیم اصلی در تورنمنت آسیایی، ضرورتی ندارد و شاید بی‌فایده هم باشد. حضور تیم ملی ایران به تمام ستاره‌های خود در بازی‌های آسیایی 2014 به خاطر جای خالی مدال طلای این مسابقات در کلکسیون فدراسیون والیبال و کمک به کاروان ایران با یک مدال طلای تضمین شده بود.

حضور والیبال ایران در بازی‌های آسیایی سال 2018 اما جریان دیگری داشت. تیم «ب» با هدایت جهانگیر سیدعباسی تشکیل و تمرینات آن با این نیت شروع شد که روی سکو برود. هدف و سیاست وزارت ورزش Sport و کمیته ملی المپیک اما چیز دیگری بود و صرف ایستادن روی سکو، مسئولان را راضی نمی‌کرد. به همین خاطر، تمرینات تیم ملی «ب» به سرعت تعطیل شد و بازیکنان اصلی که به تازگی از لیگ طاقت فرسای ملت‌ها برگشته بودند و قرار بود برای مسابقات قهرمانی جهان آماده شوند به اردو فراخوانده شدند. وزارت ورزش از تیم ملی والیبال، فقط مدال طلا می‌خواست.

مشکل دیگری که کاروان ایران در بازی‌های آسیایی با آن روبه‌روست، تغییراتی است که میزبان در برخی اوزان ورزش‌های انفرادی به وجود آورده است. به این ترتیب،‌ ورزش‌هایی مثل والیبال که شانس کسب مدال طلا در آن برای ایران بسیار بالاست،‌ نباید چنین فرصتی را از دست بدهند.

در این بین، کادر فنی و مسئولان فدراسیون به ملی پوشان متذکر شدند که بازی‌های آسیایی می‌تواند تدارکات خوبی برای مسابقات قهرمانی جهان باشد، البته در بازی‌های آسیایی، به جز 2 یا 3 دیدار، مسابقه سختی در انتظار شاگردان کولاکوویچ نیست. آنها کار خود را با پاکستان و مغولستان آغاز می‌کنند که حرفی برای گفتن ندارند. تنها حریفان ایران، همان 3 قدرت سنتی آسیا یعنی ژاپن، چین و کره جنوبی هستند که البته ژاپنی‌ها در لیگ ملت‌های 2018 علاوه بر پیروزی مقابل ایران، بازی‌های خوبی از خود ارائه کردند و با توجه به میزبانی المپیک 2020، هر روز در حال پیشرفت هستند.

در مجموع، وزارت ورزش از تیم ملی والیبال، فقط مدال طلا می‌خواهد که این انتظار دور از واقعیت و توان این تیم نیست. جوانان مستعد و قدرتمندی به بدنه با تجربه تیم ملی تزریق شده‌اند که نوید روزهای خوبی را به هواداران والیبال ایران می‌دهند.

 

کدخبر: 405491 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟