ایران ۴ - ولاسکو ۲/ ولاسکو با آرژانتین به بن بست خورد

به گزارش رکنا، علاقه مندان به والیبال قطعا آن روزها را از یاد نمی برند. روزهایی ابتدای سال ۲۰۱۴ میلادی بود و همه منتظر آغاز برنامه های تیم ملی بودند تا پیشرفت تیم ولاسکو را بیش از پیش شاهد باشند.

سرمربی آرژانتینی که در مسیر اسطوره شدن برای ایرانی ها پیش می رفت و خیلی ها او را دلیل اصلی تحول در والیبال ایران می دانند، در اقدامی ناگهانی استعفای خود را به محمدرضا داورزنی، رییس وقت فدراسیون داد. این پیرمرد آرژانتینی دلیل این کار را کمک کردن به کشورش عنوان کرد که آن روزها دچار افت شدیدی در رشته والیبال شده بود.

بعد از کش و قوس های فراوان رضایت نامه جدایی خولیو ولاسکو از ایران صادر شد و اسلوبودان کواچ جای او را در تیم ملی ایران گرفت. این جدایی ناگهانی در حالی که مردم از بودن ولاسکو روی نیمکت ایران لذت می بردند، محبوبیت پیرمرد آرژانتینی را تا حدودی کاهش داد.

از همان روز مشخص بود که با توجه به قرار داشتن ایران و آرژانتین در سطح اول والیبال دنیا ولاسکو با شاگردان سابقش ملاقات هایی خواهند داشت.

خیلی هم طول نکشید و در مسابقات جهانی ۲۰۱۴ ایران برابر آرژانتین قرار گرفت و از آن روز تا به حال ۶ بار مغز متفکر آرژانتینی با ایرانی ها تقابل داشته که در ادامه به آن می پردازیم.

ایران ۴ – ولاسکو ۲

از روزی که خولیو ولاسکو به خانه بازگشت تا همین امروز که در لیگ ملت های ۲۰۱۸ با ایران روبه رو شد، ۶ بار تقابل با شاگردان ایرانی اش داشته است. همواره در طول این چند سال بازیکنان ایرانی از انگیزه خاصی برابر رویارویی با استاد سابق خود برخوردار بودند. این انگیزه مضاعف باعث شده تا سعید معروف و یارانش آمار به مراتب بهتری را نسبت به ولاسکو ثبت کنند.

* نخستین تقابل در مسابقات جهانی ۲۰۱۴ و فقط چند ماه بعد از جدایی ولاسکو از ایران شکل گرفت؛ جایی که ایرانی ها ۳ بر صفر آرژانتین را با خولیو ولاسکو شکست دادند.

* در جام جهانی ۲۰۱۵ که ایران با کواچ نتایج خوبی کسب نکرد، ولاسکو اولین بردش را برابر شاگردان سابقش جشن گرفت.

* لیگ جهانی ۲۰۱۶ بار دیگر ایران و آرژانتین با هم روبرو شدند که بلندقامتان کشورمان ۳ بر ۲ به برتری رسیدند.

* المپیک ۲۰۱۶ جایی برای یکی از حساس ترین نبردهای ۲ تیم بود. ایران با هدایت رائول لوزانو که از دوستان نزدیک ولاسکو بود، ۳ بر صفر به آٰرژانتین باخت.

* لیگ جهانی ۲۰۱۷ به فرصتی برای ایرانی ها تبدیل شد تا انتقام باخت المپیک را گرفته و ۳ بر ۲ برابر ولاسکو به پیروزی رسیدند.

* امروز و در لیگ ملت های ۲۰۱۸ برای اولین بار ایران توانست آرژانتین و ولاسکو را در خانه خودشان با نتیجه ۳ بر ۲ مغلوب کند.

ادامه بحران ولاسکو؛ سکوی پرتاب ایران

مسابقه بامداد امروز در شرایطی با حضور هزاران هوادار آرژانتینی در شهر سن خوان این کشور برگزار شد که شاگردان ولاسکو در هفته اول حتی به یک برد هم نرسیده بودند. این اتفاق باعث شده بود که آرژانتین به بحران برود و آنها اولین میزبانی خود را فرصتی برای خروج از این بحران می دانستند. با اینکه شناخت ولاسکو از ایران به واسطه ۴ سال حضور در کشورمان همواره به یاری او آمده؛ اما انگیزه شاگردان سابقش بر این شناخت غلبه می کند. بلندقامتان ایرانی بعد از شکست در ست اول خیلی خوب به بازی برگشتند و حتی می توانستند نتیجه را ۳ بر یک به سود خود رقم بزنند. به هر حال کولاکوویچ و تیمش ۳ بر ۲ پیروز شدند تا از زیر فشار ۲ باخت در هفته اول بیرون بیایند. در واقع این پیروزی همانطور که بحران آرژانتین را عمیق تر کرد، به سکوی پرتابی برای ایران تبدیل شد. حالا باید دید میزبانی آرژانتین می تواند برای ایرانی ها خوش یمن باشد و آنها ۲ برد دیگر در این کشور کسب کنند یا خیر.

چرا ولاسکو با آرژانتین هم به بن بست خورد؟

قطعا حضور خولیو ولاسکو در ۴ سال اخیر موجب پیشرفت دوباره والیبال آرژانتین شد. آلبی سلسته دیگر در سطح اول والیبال جهان جایی نداشت؛ اما آنها در این چند سال با ولاسکو همواره در بین بهترین ها حاضر بودند و در المپیک ۲۰۱۶ هم شرکت کردند. با این حال پیرمرد آرژانتینی برخلاف انتظارات نتوانست با تیم ملی کشورش به مدال یا مقامی در رقابت های مختلف همچون لیگ جهانی، جام جهانی، المپیک و مسابقات جهانی برسد. چند روز قبل از شروع لیگ ملت های ۲۰۱۸ فدراسیون والیبال آرژانتین اعلام کرد طبق یک تصمیم توافقی ولاسکو بعد از مسابقات جهانی ۲۰۱۸ از این تیم جدا خواهد شد. این پیرمرد آرژانتینی که ۴ سال روی نیمکت ایران حضور داشت؛ بعد از ۴ سال با کشورش هم خاتمه همکاری داد و به سری آ بازخواهد گشت.

کدخبر: 385698 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟