تقدیری برای ثبت جهانی چوگان با چهار ماه تاخیر

در نامه‌ی مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش Sport و جوانان برای ثبت جهانی بازی چوگان، با پرونده‌ی «چوگان‌بازی سوار بر اسب همراه با روایتگری و موسیقی»‌ آمده است: «چوگان گوهر گرانبهائی است که آراسته به تمام جواهرات ادبی، هنری و جلوه‌های انسانیت بوده و از هرگونه منش غیرانسانی پیراسته است. گوهری که پیشینیان‌مان آن را جسته و علاقمندان به مام وطن به نیکویی تمام آن را سفته‌اند.

کهن دیارمان ایران، همیشه قدردان زحمات و تلاشهای بی دریغ تمام کسانی است که تمام توان خود را صرف پویایی ارزشهای والای آن نموده و بی ادعا خدمات ارزشمندی برای این مرز و بوم انجام داده‌اند.»

در دوازدهمین نشست کمیته بین دول یونسکو برای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس که در کره جنوبی برگزار شد «چوگان بازی سوار بر اسب همراه با روایتگری و موسیقی» در فهرست میراث ناملموس جهانی به ثبت رسید.

مرتضی رضوانفر پس از ثبت جهانی این میراث ناملموس ایران، تهیه آن را دارای مراحل بسیار سخت و پیچیده دانسته و یکی از بزرگترین مشکلات کار را تعدد و گستردگی عناصر مربوط به چوگان در وجوه مختلف زندگی و فضای کشور دانست.

مسئول ثبت جهانی چوگان همچنین گفت: در پرونده چوگان به تفاوت‌ها در اجرا، آموزش و ترویج اعم از بخش بازی چوگان و حوزه موسیقی و روایتگری توجه شد تا جامعیت پیدا کند و گستره چوگان در ادبیات، هنرهای سنتی، اساطیر، هویت جمعی و غیره با بیان تفاوت‌ها و جلوه‌های مختلف در کشور مستند و ارایه شد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 373644 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟