ایران-برزیل؛ هشت سال بعد از خداحافظی باقری + عکس

مهدی تاج در برنامه نود سیزدهم فروردین ، در حالی که نسبت به طرح مسایل حاشیه ای درباره تیم ملی عصبانی بود وعده داد که بعد از جام جهانی 2018 روسیه تیم ملی ایران به مصاف تیم ملی برزیل برود. هرچند که برگزاری این مسابقه بعد از مسابقات جام جهانی به اندازه قبل از آن تاثیرگذاری ندارد اما همینکه تیم ملی در یک دیدار دوستانه به مصاف یکی از بزرگترین تیم های فوتبال جهان برود، اتفاق خوبی است که امیدواریم عملی شود. با این وصف مهدی تاج در حالی وعده این بازی بزرگ را می دهد که تیم ملی ایران یک بار در مهرماه سال 1389 و در یک بازی دوستانه در کشور امارات به مصاف برزیل رفت. مسابقه ای خاطره انگیز که به بهانه خداحافظی کریم باقری برگزار شد و تیم ایران با وجود شکست سه بر صفر بازی خوبی از خود به نمایش گذاشت.
بازمانده های برزیل
روز پنجشنبه 15 مهر 1389 ، از ساعت 20:30 و در حضور دوازده هزار تماشاگر در ورزشگاه بن زاید ابوظبی، یکی از مهمترین دیدارهای دوستانه تیم ملی ایران در برابر تیم ملی برزیل آغاز شد. در این مسابقه که با قضاوت Judgment بحث برانگیز علی فرید، داور اماراتی همراه بود، تیم ایران با مربیگری افشین قطبی و با ترکیب سید مهدی رحمتی، احسان حاج صفی، سید جلال حسینی، محمد نصرتی، خسرو حیدری، مسعود شجاعی (کریم باقری)، جواد نکونام، پژمان نوری(میلاد میداودی)، آندرانیک تیموریان، میلاد زنیدپور (ایمان مبعلی) و محمد غلامی (کریم انصاریفرد) به مصاف حریف رفت. تیم برزیل نیز با این ترکیب برابر ایران به میدان آمد: ویکتور، دنی آلوس، تیاگو سیلوا (رویو-78)، آندره سانتوس، لوکاس (دیوید لوییز-81)، رامیرس (ساندرو-67)، کارلوس ادواردو (جیولیانو-64)، فیلیپه کوتینو (الیاس-46)، روبینیو (نیلمار-68)، آندره، آلکساندر پاتو. هدایت برزیل را در آن زمان منسر بر عهده داشت. از تیمی که برابر برزیل در سال 2010 به میدان رفت چهار بازیکن هنوز در تیم ملی ایران حضور دارند. احسان حاج صفی، سیدجلال حسینی، مسعود شجاعی و کریم انصاریفرد که در بازی برابر برزیل به میدان رفتند به احتمال فراوان در جام جهانی روسیه نیز برای تیم ملی بازی خواهند کرد. 
گلی که مردود شد
تیم ایران برابر برزیل بازی خوبی به نمایش گذاشت و در دقیقه 4 مسابقه دروازه برزیل را باز کرد. در همان دقایق ابتدایی بازی تیم ایران در سمت چپ صاحب یک پرتاب اوت شد. احسان حاج صفی اوت را بلند به هجده قدم پرتاب کرد، سیدجلال با سر روی توپ اثر گذاشت و محمد غلامی روی شش قدم صاحب توپ شد. غلامی با یک چرخش و یک ضربه زمینی دروازه برزیل را باز کرد؛ اما داور به اشتباه این گل سالم را مردود اعلام کرد و عاقبت هم دلیل آن مشخص نشد.
درخشش رحمتی
مهدی رحمتی در پایان بازی ایران برابر برزیل به عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شد. رحمتی در این مسابقه با وجود این که سه بار دروازه اش باز شد؛ اما بارها موقعیت های خوب حریف را گرفت. او اولین بار در دقیقه 13 و روی یک ضربه ایستگاهی فوق العاده از سوی دنی آلوز دروازه اش باز شد. بازی در نیمه اول با همین نتیجه به پایان رسید؛ در حالی که تیم ایران نمایش خوبی داشت.
غیر از گلی که به اشتباه مردود شد، می توان به آمار نیمه اول اشاره کرد ضمن اینکه برزیل در این نیمه تنها یک فرصت خوب داشت که ضربه پاتو را نصرتی از روی خط دروازه برگرداند.
در نیمه اول درصد مالکیت توپ برزیل 58 و تیم ایران 42 بود که آمار بدی به حساب نمی آید ضمن این که تیم ایران در این نیمه 2 شوت به دروازه برزیل زده بود هرچند برزیلی 6 شوت به دروازه ایران شلیک کرده بودند. با این وجود درخشش رحمتی در نیمه دوم آغاز شد هرچند تیم ایران می توانست در همان دقایق ابتدایی نیمه دوم گل مساوی را بزند. ضربه خطا را از نیمه های زمین خسرو حیدری بلند روی دروازه فرستاد، جواد نکونام روی تیر دو به توپ رسید اما ضربه او در حالی که از همه رد شده بود به تیر مخالف دروازه برخورد کرد و درون دروازه نرفت. نکونام یک ضربه ایستگاهی خطرناک هم در دقایقی بعد زد که با اختلاف کمی به بیرون رفت. چند دقیقه بعد اما رحمتی یک تک به تک دشوار را از پاتو گرفت. توپی که از چپ رامیرس روی دروازه فرستاده بود مقابل دروازه به پاتو رسید اما ضربه مهاجم برزیل را رحمتی با پا دفع کرد. باز هم پاتو و این بار در یک حمله او توپ را از پشت هجده قدم با یک ضربه محکم زد و رحمتی توپ را به بیرون فرستاد. پاتو اما سومین رویارویی اش با رحمتی را تبدیل به گل کرد. پاس در عمق را گرفت و با یک چرخش در هجده قدم و یک ضربه محکم توپ را به طاق دروازه ایران چسباند. رحمتی اما چند دقیقه بعد بازهم یک شوت محکم از داخل هجده قدم را از پاتو گرفت. او در دقیقه 91 نیز یک بار دیگر مغلوب نیلمار شد اما در نهایت جایزه بهترین بازیکن میدان را گرفت. رحمتی جایزه اش را به کریم باقری تقدیم کرد که در این بازی برای همیشه از فوتبال ملی کنار رفت. باقری در دقیقه 73 بازی به جای مسعود شجاعی به میدان آمد و برای آخرین بار لباس تیم ملی را پوشید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 370117 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟