یک میلیارد یورو برای هیچ؛ پاریس بازنده بزرگ

یک سال دیگر، یک سرمایه‌گذاری عظیم دیگر و یک حذف مصیبت‌بارِ دیگر از لیگ قهرمانان. یک بار دیگر پایان فصل خواهد آمد و پاری سن‌ژرمن جام اروپایی را بالای سر نخواهد برد. این فصل بیش از همیشه رویای بزرگ پی‌اس‌جی، دست‌یافتنی به نظر می‌آمد. خریدهای تابستانی، ام‌باپه از موناکو و دنی آلوز از یوونتوس، نوید تیمی قدرتمندتر را می‌دادند؛ و فراتر از این‌ها قرارداد بی‌سابقه ۲۲۲ میلیارد یورویی نیمار، ستاره سابق بارسلونا این پیام را می‌داد که پی‌اس‌جی خیزی متفاوت با گذشته برای بردن جام خواهد کرد.
با وجود شکست مقابل بایرن مونیخ در شب آخر دور گروهی که امری را کمی با خطر مواجه کرد، در مجموع پی‌اس‌جی مرحله‌ گروهی را به خوبی از سر گذراند؛ اما با اولین نشانه‌های واقعی از خطر در مرحله یک هشتم کم آوردند. رئال مادریدی ها در حالی پیروزی در مجموع ۵-۲ خود را در لیگ قهرمانان رقم زدند که در لالیگا فصلی مصیبت‌بار را می‌گذرانند. سفیدهای مادرید در حال حاضر با اختلافی ۱۵ امتیازی با بارسلونا در لالیگا سوم هستند و جام حذفی را هم با شکست مقابل تیم نه چندان بزرگ لگانس ترک کردند. با این حال ظاهرا رئالی‌ها برای پی‌اس‌جی بیش از حد قوی بودند. بازیکنان پارک‌دوپرنس نتیجه‌ نمایش ضعیف‌شان در برنابئو را وقتی دیدند که بازی ۱-۰ جلو افتاده را با جا زدن در اواخر بازی، به شکستی ۳-۱ و شرایطی متزلزل در راه رسیدن به افتخار اروپایی تبدیل کردند. در بازی خانگی هم شور و نشانی از برگرداندن نتیجه نداشتند و شب را با شکست ۲-۱ به سر رساندند؛ شکستی که می‌توانست حتی سنگین‌تر باشد.
شش سال پس از این‌که سرمایه‌گذارهای ورزشی قطر (QSI) باشگاه را خریدند، پی‌اس‌جی حتی اندکی به قهرمانی در اروپا نزدیک‌تر هم نشده است. چند بار حضور در یک‌چهارم نهایی و پس از آن دو بار پشت سر هم حذف شدن در اولین دور حذفی، نتیجه‌ای است ترحم‌برانگیز و ضعیف؛ برای تیمی که با دائمی شدن قرارداد ام‌باپه مجموع هزینه‌های نقل و انتقالش به یک میلیارد یورو می‌رسد. البته بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری‌شان به پاریس آمد تا بازی‌ها را از کنار نیمکت تماشا کند و در نهایت با مصدوم شدن در پیروزی مقابل مارسی، امری را از استعدادهای منحصر به فردش محروم کند. حتی بدون نیمار هم پی‌اس‌جی آن‌قدر مهره کارآمد داشت که باید می‌توانستند آرامش تیم مهمان را بر هم بزنند؛ اما هوش و حواس حریف بیشتر جمع بود؛ آنچنان که تنها یک شوت در چارچوب در بیست‌وپنچ دقیقه‌ی اول داشتند؛ ضربه آزاد آنخل دی‌ماریا که با منحرف شدن مسیرش جو پرشور و شعف ایجاد شده در نتیجه ضربه آزاد را خواباند.
مهاجمی که به مبلغی بیش از ۲۵۰ میلیون یورو خریداری شده، بسیار راحت‌تر از آنچه که، باید از کار انداخته شده بود و واقعیت این است که اسپانیایی‌ها بی هیج دردسری پیش‌روی کردند. پیش از آن که مارکو وراتی در اواسط نیمه دوم با کارت زرد دوم اخراج شود، رونالدو Ronaldo در سومین تلاشش برای حمله به دروازه پاریس کار را از تساوی در آورده بود. ادینسون کاوانی کمی بعد گل تساوی را زد ولی دفع توپ وحشتناک ربیو به کاسمیرو این اجازه را داد که خیال رئال را از پیروزی راحت کند. رئیس پی‌اس‌جی، ناصرالخلیفی پس از مسابقه در شبکه «beIN Sport» اعتراف کرد: «ما هیچ کدام از کارهایی را که باید، انجام ندادیم. نمی‌خواهیم امشب واکنشی اغراق‌شده نشان بدهیم؛ با بازیکن‌ها حرف خواهیم زد. باید آرام بمانیم و فکر کنیم که پس از این چه خواهیم کرد.»
پی‌اس‌جی متوجه شده که در این سطح، موفقیت را نمی‌توان یک‌شبه خرید. از راه رسیدن نیمار قرار بود نور قدرتی ماورائی را بر کل تیم بتاباند امّا تا این لحظه تیم نشانی از در اوج بودن نداشته. در زمین کمبود یک هافبک دفاعی درجه‌ یک در تیم حس می‌شود؛ با سی‌ و شش ساله شدن تیاگو موتا، به بازیکنی نیاز است که مقابل خط دفاع، تیم را به خوبی جمع کند. در دفاع چپ هم نیاز به ترمیم هست؛ نه لاوین کورزاوا و نه یوری برچیچ هیچ کدام واقعا در حد انتظار نیستند. البته احتمالا اولین جایی که برای ساخت‌ و ساز باید سراغ آن بروند، کادر فنی تیم است. شاید امری با توجه به کارنامه قدرتمندش در لیگ اروپا با سویا انتخاب شده باشد، ولی او در اولین تجربه‌اش در یک غول حقیقی اروپایی خوب عمل نکرده است.
شخصیت امری توان درست تحلیل کردن بازیکنانش را ندارد و تاکتیک‌ها و مربی‌گری او در بازی‌های بزرگ به قدر کافی خوب نبوده‌اند؛ به ویژه در بازی رفت مقابل مادرید، و فروپاشی عجیب و غریب سال پیش در همین مرحله مقابل بارسلونا. البته منصفانه نیست که او را به عنوان مسئول شکستی تمام‌ و کمال نفی کنیم. با وجود هزینه‌های زیاد به هر حال رکورد بازی‌های خانگی پی‌اس‌جی امسال فوق‌العاده بوده است. ولی شکست امری در این مرحله و نبردن حتی یک بازی در مرحله‌ی حذفی لیگ قهرمانان، به اندازه‌ای برای پی‌اس‌جی مهلک هست که باعث شود دنبال کسی دیگر بگردند. الخلیفی گفته: «ما هنوز به پروژه‌مان ایمان داریم. الان زمان ایجاد تغییرات نیست. ما وقت کافی داریم برای تصمیم‌گیری درباره آنچه نیاز به تغییر دارد. فعلا باید آرام باشیم. ما از سرمایه‌گذاری‌های‌مان خشنود هستیم. ما به بازیکن‌های‌مان ایمان داریم؛ نیمار و ام‌باپه آینده باشگاه هستند.» امری نیست! تحت فرمان او کیفیت تیم بدون شک بیشتر شده است اما، آن‌ها هنوز و بیش از پیش با رسیدن به جام مقدس‌شان فاصله دارند. در ازای یک میلیارد یورو خرج کردن، پی‌اس‌جی باید بهتر از این کار کند.
برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 363989 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟