فردوسی‌پور؛ پا به پا بین جبهه آلفا و‌ گاما!

مناظره دیشب برنامه نود مثل تمامی مناظره های صداوسیما شخص سومی را هم به غیر از دوطرف ماجرا داشت. عادل فردوسی پور که پیش از این از سوی علی کریمی مورد انتقادات تندی قرار گرفته بود، سعی می کرد در جریان مصاحبه بی طرفی خود را ثابت کند.
* مجری برنامه نود در ابتدای مناظره گوی و میدان را در اختیار علی کریمی قرار داد تا او سوالاتش را مطرح کند. او در همان سوال ابتدایی صحبت های کریمی را درباره پرونده ایران نوین به نوعی تایید کرد و حتی از ساکت پرسید برای تخفیف دادن باید مصوبه مجمع را می گرفتید؟
جالب این بود که علی کریمی هم اسنادی که با خود آورده بود را در اختیار عادل فردوسی پور قرار می داد. 
در ادامه همین ماجرای ایران نوین،‌ فردوسی پور درباره اعطای زمین به فدراسیون به جای پول حرف ساکت را قطع کرد و گفت: «به نظر می رسد قراردادهایی که فدراسیون می بندد، خیلی محکم نیست. همیشه مجبور می شویم یا تخفیف بدهیم، یا باج بدهیم یا جریمه. این مسائل قبلا هم رخ داده است. ارجاع این قرارداد به داوری فکر می کنم خلاف قانون Law باشد چون سازمان بازرسی کل کشور هم علیه فدراسیون شکایت کرده است.»
او در بخش دیگری بار دیگر همین بحث را ادامه داد: «آقای ساکت من می گویم این قرارداد با ایران نوین بد بسته شده است. اول فصل شما می دانستید مگر می شود تمام بازی ها پنجشنبه و جمعه برگزار شود؟ شما قرارداد را بد بستید که بعدا مجبور شدید جریمه و خسارت بدهید. الان آقای سازمان لیگ، آقای سعید فتاحی، برنامه اش از اول فصل مشخص است. مگر آن موقع این برنامه مشخص نبود؟»
فردوسی پور که بیشتر با دبیرکل فدراسیون فوتبال بحث می کرد، به بندهای قانونی هم استناد کرد: «اگر قرارداد اینطوری بسته نمی شد که فدراسیون این همه خسارت ندهد، این بحث ها هم مطرح نمی شد. ضمن اینکه طبق قانون مدنی ارجاع قراردادهای دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی به داوری ممنوع شده است و به همین دلیل سازمان بازرسی علیه فدراسیون شکایت کرده است.»
* دخالت بعدی فردوسی پور در مناظره به پرونده حق پخش بازی ایران و عمان مربوط می شد. او در ادامه صحبت های کریمی خطاب به ساکت گفت: «شما مطلبی که علی گفت را تایید می کنید؟»
وقتی عادل به کاغذهای پرتعدادی که ساکت و کریمی با خود آورده بودند، اشاره کرد، علی کریمی از او خواست که برخی اسناد را روی مانیتور بیاندازند. فردوسی پور هم با قبول درخواست کریمی گفت: «کاغذهای خود را به بچه های ما بدهید تا روی مانیتور نشان دهند.»
در ادامه علی کریمی اسناد واریز پول های فدراسیون به حساب هوشنگ مقدس را به عادل فردوسی پور داد. واکنش مجری برنامه نود هم جالب بود: «این پول ها چقدر زیاد است! البته این اسناد برای سال های ۹۱ و ۹۲ است.»
* سپس بعد از سوال های علی کریمی درباره اخراج مربیان ایرانی، عادل فردوسی پور گفت: «در اینکه کارلوس کی روش از نظر فنی برای فوتبال ایران فوق العاده بوده و تیم ما صاحب سبک و شخصیت شده، شکی نیست. چند سوال را علی کریمی در میکسدزون بعد از بازی با استقلال Esteghlal مطرح کرد؛ درباره اخراج مربیان ایرانی و درباره مرخصی های آقای کی روش بود. همچنین موضوع دیگر درباره قراردادهای تبلیغاتی کی روش بود که البته از نظر قراردادش مشکلی ندارد؛ اما بهتر بود کی روش وقتی به مشهد رفته بود و در سمینار آن بانک شرکت کرد، شاید اگر بازی پدیده و پارس جنوبی را هم تماشا می کردند، خیلی بهتر بود. شاید اگر این اتفاق می افتاد، بین منتقدان کی روش شکل بهتری داشت. سوال آخر هم درباره سپاستین که می گویند پسر خوانده کی روش است.»
او در ادامه همین بحث افزود: «من اعتراف کنم که در موضوع اخراج پیروانی، نکونام، مارکار و محسن معتمدکیا که البته ۲ نفر آخر خدا را شکر برگشتند، باید خودمان در همین برنامه بیشتر به این موضوع می پرداختیم چون من واقعا نفهمیدم چه شد که این نفرات کنار رفتند.»
وقتی محمدرضا ساکت از اختیار یک سرمربی برای تعیین دستیارانش صحبت کرد، واکنش فردوسی پور هم این بود: «البته بر سر ساشا شفر و زلاتکو ایوانکوویچ نیز چنین بحث هایی مطرح شد؛ اما ما ورود نکردیم. گفتیم که در حیطه اختیار سرمربی است؛ اما درباره نکونام شرایط متفاوت است.»
* فردوسی پور وقتی علی کریمی موضوع کنعانی زادگان را مطرح کرد، به حالت کنایه گفت: «من وقتی مصدوم بودم و به کلینیک استقلال می رفتم، هر روز کنعانی زادگان را آنجا می دیدم.» 
سپس عادل برای اولین بار در موضع مخالف کریمی عمل آمد و خطاب به او گفت: «علی! بازیکن تیم ملی وقتی مصدوم می شود، باید برود در کمپ تیم ملی خودش را درمان کند.»
البته بلافاصله مجری برنامه نود به انتقاد از فدراسیون پرداخت و خطاب به ساکت گفت: «من می گویم چرا مدیر رسانه ای نباید مدتی که محسن معتمدکیا نبود، ایرانی نباشد و یک خارجی این مسئولیت را داشته باشد؟
در ادامه عادل فردوسی پور به تقاضای چند نفر برای آمدن پشت خط و صحبت درباره بحث های مطرح شده، اشاره کرد: «همه می خواهند پشت خط بیایند و صحبت کنند. پورغلامی و رضاییان گفته اند می خواهند پشت خط بیایند.» سپس عادل خطاب به علی کریمی گفت: «منظور شما از مدیرعامل ملوان رضاییان بود؟»
* در بخشی از برنامه علی کریمی سوال پرسید وقتی فدراسیون ۵ ستاره هستیم، پس چرا هیچ تیم خوبی در دنیا نمی آید با ما بازی کند؟ عادل خطاب به ساکت گفت: «با الجزایر و این ها قرار است بازی کنیم دیگر؟!» این لحظه کریمی با نگاه خشمگینی از عادل به کنایه پرسید: «الجزایر؟!» این سوال باعث سکوت فردوسی پور شد که در نهایت ساکت جواب کریمی را داد. 
بعد از پایان صحبت های ساکت فردوسی پور از اولین واکنش کی روش رونمایی کرد: «بگذارید من یک نکته بگویم. مثل اینکه آقای کی روش تماس گرفته بودند و می خواستند صحبت کنند. می توانیم خیلی کوتاه صحبت های ایشان را هم بشنویم.»
* وقتی محمدرضا ساکت موضوع حق پخش را مطرح کرد و از تضییع حق فوتبالی ها گفت، فردوسی پور اینگونه واکنش نشان داد: «من درباره حق پخش بارها گفتم که ما آمادگی داریم تا مناظره برگزار کنیم که این عزم از هیچ طرفی خیلی جدی وجود نداشت. البته این را بگویم که اگر دست من بود، قطعا حق پخش را می دادم؛ اگرچه من در این زمینه تصمیم گیر هستم و نه تصمیم ساز. بحث دیگر این بود که علی عسگری با سلطانی فر صحبتی کردند و گفتند که رایزنی انجام می دهیم و در مسیر ختم به خیر شدن پیش می رود.»
در ادامه مجری برنامه نود به یک واکنش دیگر اشاره کرد. او پیام حسین کنعانی زادگان در واکنش به صحبت های کریمی را خواند: «من آن موقع با استقلال فسخ کرده و در اختیار تیم ملی بودم. باشگاه پشتم را خالی کرد؛ اما کی روش دستم را گرفت. همه حقم را می خورند.»
سپس عادل در خلال بحث استخدام سپاستین در تیم ملی خطاب به کریمی گفت: «من از اطرافیان تیم ملی پرس و جو کردم، می گویند سپاستین مدرک فیتنس دارد.»
* فردوسی پور در بخش دیگری که در خصوص میزان مرخصی های کی روش بود، در نقض صحبت های کریمی گفت: «فکر نمی کنم چنین قانونی وجود داشته باشد که ۶ هفته در سال مرخصی برای یک مربی باشد؛ اما حتما در قرارداد کی روش آمده است. آقای ساکت در قراردادش آمده است؟»
سپس مجری برنامه نود اعلام کرد کارلوس کی روش درباره صحبت های کریمی به او پیام داده است. فردوسی پور پیام کی روش را از روی صفحه گوشی اش خواند: «لطفا پاسخ مرا بدهید. هیچ تردیدی وجود ندارد که شما استعداد را می توانید بخرید؛ اما شخصیت را نمی توانید بخرید. من قطعا در فرصت مناسب جواب تمام این بی احترامی ها، دروغ ها و اتهام های بزدلانه را خواهم داد. این شخص احترامش را از دست می دهد و به آن ۱۲۴ بازی ملی و هم باشگاهی هایش بی احترامی می کند.»
بعد از این پیام که کریمی به شدت عصبانی شده بود، عادل فردوسی پور سعی کرد فضا را تلطیف کند: «به نظرم شما مدتی با هم کار کردید و آن احترامی بین شما بوده،‌ باید حفظ شود.»
او همچنین درخواست جالبی از مترجم کی روش داشت که البته بی پاسخ ماند: «الان فکر می کنم آرین قاسمی هم پیش کی روش است. اگر رزومه ای از سپاستین دارند، برای من بفرستند.»
* در ادامه وقتی علی کریمی موضوع غیرقانونی بودن اساسنامه فدراسیون فوتبال و عدم تایید آن از سوی فیفا را مطرح کرد، فردوسی پور خطاب به دبیرکل فدراسیون گفت: «آقای ساکت، من از شما یک خواهش دارم. شما فردا روی سایت فدراسیون تاییدیه اساسنامه را بگذارید. این چند سال واقعا تاییدیه فیفا را داشتیم یا خیر؟ شما در صحبت های قبلی خود اعلام کردید این تاییدیه از سوی فیفا دریافت شده است. از سال ۹۰ تا الان اساسنامه ما به فیفا نرفته است؟ ۶، ۷ سال اخیر این اساسنامه چه وضعیتی داشته است؟»
* در بخش بعدی عادل فردوسی پور مصاحبه ای قدیمی از محمدرضا ساکت را رو کرد که در آن به انتقاد از اخلاق و رفتار کی روش پرداخته بود. البته ساکت اعلام کرد این مصاحبه را تکذیب کرده است! 
در دقایق رو به پایان مناظره ساکت و کریمی، مجری برنامه نود از فرصت استفاده کرده و گلایه خودش را به گوش سرمربی سپیدرود رشت رساند: «آن گلایه من بابت پرت کردن لوگوی برنامه نود از شما پابرجاست.»
* همچنین فردوسی پور در بخش دیگری از صحبت های خود بار دیگر سعی کرد رابطه به جنگ لفظی کی روش و کریمی پایان دهد: «من فکر می کنم تیم ملی در آستانه جام جهانی نیاز به کمک دارد. علی کریمی محبوب است و کارلوس کی روش هم همینطور. فکر می کنم نیازی به دوقطبی سازی نیست. باید دست به دست دهیم و عزمی باشد تا تیم ملی با روحیه خوب به جام جهانی برود.»
البته مجری برنامه نود که قصد حمایت از مدیرروابط عمومی فدراسیون را هم داشت، گفت: «مدتی به من هم کی روشی پور می گفتند!»
* او در ادامه هم به برخی اعتراض های علی کریمی پرداخت: «این را هم بگویم که علی کریمی این هفته از حضور در نشست خبری منع شد؛ اما رضا عنایتی چنین شرایطی داشت و در نشست حاضر شد. کما اینکه قبلا هم علی کریمی با همین شرایط در نشست خبری شرکت می کرد. مطلب دیگر اینکه هفته قبل گفته شد ستاد امر به معروف اصفهان از علی کریمی شکایت کرده است. چرا اصفهان؟ چرا در چنین برهه ای شکایت صورت گرفته است؟»
همچنین عادل فردوسی پور در بخش پایانی برنامه اعلام کرد صحبت های کریمی در چند ماه اخیر طوری القا کرده که انگار برنامه نود از فدراسیون حمایت می کند. اینجا بود که علی کریمی اعلام کرد: «امروز واقعا اینطور نبود.» سپس مجری برنامه نود آماری از پرونده هایی که در این برنامه در ۲ سال اخیر درباره فدراسیون مطرح شده، ارائه کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 357219 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟