10 چالش بزرگ برانکو بعد از تمدید قرارداد

تمدید قرارداد برانکو ایوانکوویچ، خبر بسیار خوبی برای هواداران پرسپولیس است. آن ها که در 3 فصل اخیر با پروفسور، خوشحالترین هواداران فوتبال ایران بوده اند، حالا امیدوار به تکرار روزهای خوب در لیگ جاری، لیگ هجدهم و نوزدهم هستند؛ اما در راه تداوم موفقیت، برانکو ایوانکوویچ با چالش های مختلفی دست به گریبان است.
1. عبور از پنجره بسته نقل و انتقالاتی
پرسپولیسی ها از دو دوره نقل و انتقالات محروم بودند که از یکی، به سلامت عبور کردند و حالا چالش بعدی عدم جذب بازیکن در تابستان است. برانکو یکی از مهاجمانش را از دست داده و تمدید با دیگر بازیکنان نیز در هاله ای از ابهام قرار دارد. این در شرایطی است که قرمزها تا همین جا هم با کمبود بازیکن دست و پنجه نرم می کردند و خروج هریک از ستاره ها می تواند کار سرمربی را برای لیگ هجدهم سخت و سخت تر کند.
2. دبل در قهرمانی لیگ
شاگردان برانکو ایوانکوویچ در فاصله 12 هفته مانده به پایان لیگ در صدر جدول قرار دارند؛ اما در هفته های اخیر فراز و فرودهایی داشته اند که با نتایج بسیار خوب رقیب سنتی همراه شده و همین موضوع باعث بروز نگرانی هایی در اردوی قرمزها شده است. این در حالی است که سرخپوشان پایتخت در ادامه فصل باید با اردوهای متعدد تیم ملی و مسابقات لیگ قهرمانان آسیا نیز دست و پنجه نرم کنند و همین فشردگی مسابقات، کارشان را در ادامه لیگ سخت تر خواهد کرد. برانکو اگر بتواند به سلامت از این روزهای حساس عبور کند، قطعا بزرگترین موفقیتش در پرسپولیس را به دست خواهد آورد.
3. تکرار موفقیت در آسیا
پرسپولیس فصل پیش با برانکو پس از سال ها به نیمه نهایی لیگ قهرمانان رسید و بسیاری معتقد بودند اگر مشکلات وقت، پیش نمی آمد، آن ها می توانستند به ماجراجویی در آسیا ادامه دهند؛ به هر حال، شاگردان ایوانکوویچ در نیمه نهایی مغلوب الهلال شدند و از مسابقات کنار رفتند. یکی از موضوعاتی که تحسین اهالی فوتبال را برانگیخته بود، صعود پرسپولیس از گروه مرگ و تعداد کم میزبانی در ورزشگاه خانگی بود؛ اما آن ها این فصل در گروه آسان تری هستند، میزبانی های بیشتری هم خواهند داشت و در کنار همه این ها، با کمبود بازیکن و محرومیت از نقل و انتقالات روبرو خواهند بود و همین موضوعات، کارشان را برای تکرار موفقیت در آسیا سخت خواهد کرد.
4. گزینش دستیار در پایان فصل!
برانکو به صورت ناگهانی با درخواست جدایی سرتن چوک دستیار بادانش خود روبرو شد و در بحبوحه رقابت ها، برادرش زلاتکو ایوانکوویچ را به عنوان دستیار انتخاب کرد. او برای گزینش آندره پانادیچ و چوک زمان مناسبی داشت؛ اما این بار نه از روی اجبار اما بر اثر تنگی وقت، برادرش را به ایران آورد و قرارداد او را تا پایان فصل اعلام کرد. حال یکی از چالش های او انتخاب کمک مربی در پایان فصل است؛ کسی که بتواند در تنگناها برانکو را یاری کند.
5. پرسپولیس مدیر جدید خواهد داشت؟!
برانکو لیگ پانزدهم و شانزدهم را با علی اکبر طاهری گذراند. کسی که اعتماد و اعتقاد بسیار زیادی به پروفسور ایوانکوویچ داشت و حتی زمان قعرنشینی هم حمایتش را از او دریغ نکرد. گرشاسبی نیز نشان داده که از حامیان و علاقه مندان به این سرمربی است؛ اما مشخص نیست سرپرست فعلی سرخ ها تا چه زمان بر مسند مدیریت باقی خواهد ماند و یکی از رویدادهای جالب، تقابل برانکو با مدیر جدید احتمالی خواهد بود.
6. خرید بازیکن در زمستان
پرسپولیس از یک سال بعد می تواند بازیکن بخرد. آن ها اگر در پایان فصل با همه بازیکنان تمدید قرارداد کنند، نیاز چندانی به بازار Store نقل و انتقالاتی نیم فصل ندارند؛ اما از دست دادن هریک از ستاره ها، کار را برایشان سخت خواهد کرد. آن هم در شرایطی که در زمستان بازیکنان آزاد زیاد و باکیفیتی وجود ندارد و خرید هر بازیکن، لیست بزرگسالان را برای فصل بعد پر خواهد کرد. مگر این که ستاره هایی نظیر سروش رفیعی، به عنوان شاه ماهی، جذب سرخ ها شوند.
7. پیشرفت رقیب سنتی
در سه فصل اخیر استقلال Esteghlal همواره در نقل و انتقالات فعال ظاهر شده و حتی در مقاطعی از فصل هم پا به پای پرسپولیس، پیش آمده اما در مجموع، تیم برانکو ایوانکوویچ بهتر از آبی پوشان پایتخت ظاهر شده است؛ ولی به نظر می رسد وینفرد شفر، تیم بهتری نسبت به گذشته درست کرده و اگرچه برانکو به رقیب قدرتمند علاقه دارد، اما ظهور استقلال پرقدرت می تواند تهدیدی برای این تیم باشد و موفقیت های پرسپولیس را تحت الشعاع قرار دهد.
8. انتظارات بالای اهالی فوتبال
خود برانکو نیز دائم از این موضوع صحبت می کند که انتظارات اهالی فوتبال در ایران از پرسپولیس به شدت بالا رفته است. اکنون، هواداران و اهالی رسانه از شاگردان برانکو هم انتظار بازی خوب دارند و هم پیروزی! علاوه بر این، هیچ لغزشی از سوی سرخ ها مورد قبول کسی نیست. اگر پرسپولیس این فصل قهرمان لیگ شود، قطعا برای لیگ هجدهم و نوزدهم، همه انتظار تکرار قهرمانی دارند و کمتر کسی از مصائب تکرار قهرمانی در لیگ پرمدعی آگاه است. باید دید برانکو با انتظارات بالای اهالی فوتبال چه خواهد کرد.
9. یاغی ها، سرکش ها و بی انضباط ها!
برانکو از زمان حضور در پرسپولیس با بازیکنان یاغی، سرکش و بی انضباط بسیاری روبرو بوده و سعی بر آن داشته که نظم را در تیم حاکم کند. بازیکنان سرکشی نظیر پیام صادقیان از تیم اخراج شده اند، امثال رضاییان که یاغی گری هایی داشتند هم از تیم رفته اند؛ اما نمی توان با بی انضباط ها این طور برخورد کرد! البته باید در نظر داشت که همه این ویژگی ها عضو جدانشدنی از بازیکنان فوتبال دنیا هستند و برخورد حذفی با همه آن ها غیرممکن است. به هر حال چالش نظم در دو فصل بعدی نیز ماجرایی خاص برای پروفسور است.
10. دو فصل حساس و شاید پایانی!
بعید نیست لیگ هجدهم و نوزدهم پایان کار برانکو در ایران باشد. او در تیم ملی عملکرد بسیار خوبی داشت؛ اما حذف از جام جهانی باعث شد که نگاه ها به سمت او کمی منفی شود. او در پرسپولیس نیز تحولی فوق العاده ایجاد کرده که برخی آن را انقلاب پروفسور قلمداد می کنند؛ اما برانکو ملزم به کسب موفقیت در دو فصل بعدی نیز هست؛ چراکه اکثریت افراد، به جای بررسی کارنامه او در بیش از 5 سال حضور روی نیمکت پرسپولیس، سال آخر را بررسی می کنند و اگر موفقیتی حاصل نشود _شاید با غرض_ برانکو را مربی ناکام بنامند؛ بنابراین او باید به همین منوال پرسپولیس را هدایت کند و البته اذهان عمومی نیز باید انتظارات معقولی از او و شاگردانش داشته باشند؛ البته فرضیه دیگر می گوید پایان لیگ نوزدهم، اتمام کار برانکو در پرسپولیس نخواهد بود و او همچنان معمار پرسپولیس نوین خواهد ماند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

 

کدخبر: 345824 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟