وقتی ظریف در پرونده طارمی دخالت نکرد

خیلی از رسانه ها و کارشناسان ورزشی بعد از حل مشکلات میان پرسپولیس و ریزه اسپور توسط سیاستمداران انتقاد کرده و معتقد بودند نباید چنین اتفاقی رخ می داد. بهمن حسین پور سفیر سابق ایران در آنکارا که یکی از نقش های اصلی حل این مشکل بود در این رابطه با خبرگزاری "ایرنا" مصاحبه ای انجام داده که بخش هایی از آن که مربوط به مراحل حل پرونده پرسپولیس است را در زیر می خوانید:
درتوضیح روند تلاش ها و اتفاقاتی که منجر به حل این اختلاف شد باید بگویم ، آقای اردوغان رییس جمهوری ترکیه یک روز بعد از ظهر طبق هماهنگی هایی که از قبل انجام شده بود به ایران سفر کردند و پس از انجام دیدارهای دو جانبه و خصوصی ضیافت شامی ترتیب داده شد که بنا به تدبیر رییس دفتر محترم رییس جمهوری وزیر و ورزش Sport و جوانان نیز به عنوان یکی از حاضران در این ضیافت در نظر گرفته شد تا از این فرصت برای طرح موضوع اختلاف مالی باشگاه پرسپولیس و ریزه اسپور ترکیه استفاده کنیم. در واقع آغاز روند حل مشکل دو باشگاه فوتبال از آن ضیافت شامی بود که با حضور روسای جمهوری دو کشور برگزار شد. در اواخر شام به اتفاق وزیر ورزش نزد آقای اردوغان رفته و حتی چند دقیقه اول را خودم ترجمه کرده و موضوع را به اطلاع ایشان رساندیم. آقای اردوغان همان شب دستورات لازم را داد و به ما اعلام کرد مشکل به زودی حل خواهد شد و از همان شب مذاکرات مدیران دو باشگاه آغاز شد.
گفتم حل نشود رئیس جمهور ورود می کند
بعد از یک ماه اطلاع یافتم که تلاش دو باشگاه به جایی نرسیده است و هنوز موانعی وجود دارد تا اینکه حمید رضا گرشاسبی به عنوان سرپرست باشگاه پرسپولیس سر کار آمد و با توجه به آشنایی قبلی که با وی داشتم از وضعیت مذاکرات و ناموفق بودن آن مطلع شدم. بعد از این مساله با استفاده از دوستی که با سفیر ترکیه در ایران داشتم با وی و همچنین سفیر کشورمان در ترکیه تماس گرفته و آنان را از روند مذاکرات آگاه ساختم. در میهمانی روز ملی ترکیه نیز مذاکراتی را با سفیر ترکیه در کشورمان انجام دادم در همین زمان طاهریان سفیر ایران در ترکیه نیز مذاکرات خود را در آنکارا آغاز کرد اما با وجود این پیگیری ها بازهم اتفاق خاصی رخ نداد و همچنان پرونده به در های بسته می خورد. پس از این اتفاق با حسن دوغان رییس دفتر رییس جمهور ترکیه که ارتباط دوستانه خوبی با او داشته ام تماس گرفتم و همچنین با 'عثمان' وزیر ورزش ترکیه که اتفاقا او هم از دوستان قدیمی من است تماس گرفته و درخواست نمودم هر دو این مسئولان به کمک باشگاه پرسپولیس بیایند و هر دو نیز قول پیگیری جدی دادند. با این وجود باز هم وقفه ای در حل مسئله ایجاد شد. در نهایت تصمیم گرفتم با آقای بلگین رئیس تجارت ایران و ترکیه که خود اهل طربوزان بوده و در زمان سفارت خودم به این سمت منصوب شده و ارتباط نزدیکی با او داشتم موضوع را مطرح کنم. بعد از طرع مسئله ایشان پذیرفته و قول دادند با مسئولین ریزه اسپور و فدراسیون ترکیه تماس برقرارکنند. ایشان پس از یک روز به من زنگ زده و شخصی بنام زکریا که وکیل باشگاه ریزه اسپور بود به عنوان کانال ارتباطی معرفی کرده و من نام و شماره تلفن ایشان را به گرشاسبی داده و گفتم ملاقات را در استانبول برای روزی که هیئت ایرانی در این شهر است تنظیم نماید. با توجه به برگزاری اجلاس اضطراری ترکیه برای موضوع فلسطین و دعوت از رییس جمهوری ایران برای حضور در این اجلاس از سوی همتای ترکیه ای ، ما هم از این فرصت استفاده کرده و از دو باشگاه خواستیم زمان نشست خود را طوری برنامه ریزی کنند که همزمان با سفر هیات بلندپایه ایران به ترکیه باشد و در این میان از گرشاسبی هم خواستم به مسئولان باشگاه ریزه اسپور اعلام کند که اگر رضایت ندهند این مساله در نشست خصوصی روسای جمهور دو کشور دوباره مطرح و پیگیری خواهد شد. گرشاسبی از استانبول با من تماس گرفته اظهار داشت ملاقات و مذاکرات وی با مدیران باشگاه ترک به شکل خوبی پیش نرفته است. روز سه شنبه بود که ما به اتفاق رییس جمهوری برای حضور در اجلاس راهی ترکیه شدیم و از گرشاسبی خواستم خیلی سریع به هتل محل اقامت ما بیاید و گزارشی را ارایه کند. در همین جلسه بود که گرشاسبی را به ملاقات دکتر واعظی بردم و اتفاقا ایشان هم از مدیر باشگاه پرسپولیس خواست تا به مدیران باشگاه ریزه اسپور اعلام کند اگر این مشکل از طریق مدیران دو باشگاه حل نشود روسای جمهور ورود خواهند کرد. گرشاسبی هم موضوع را منتقل کرد اما بازهم باشگاه ترکیه ای مانع تراشی می کرد تا کار به جلسه اصلی ما با اردوغان برسد.
چاووش اغلو گفت همین امروز باید حل شود
ما به عنوان هیئت ایرانی قرار بود ساعت 18 با اردوغان جلسه داشته باشیم. در جلسه با ارائه یادداشتی از دکتر واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری خواستم موضوع دو باشگاه را در دیدار خصوصی مطرح کنند. نظر دکتر واعظی این بود که بهتر است در مرحله اول این موضوع از طریق وزیر امور خارجه در گفت و گو با همتای ترکیه ای خود آقای 'چاووش اوغلو' مطرح شده و مشکل را حل کنیم. قبل شروع ملاقات خصوصی و پس از دیدار عمومی روسای جمهور دو کشور من به سمت وزرای خارجه دو کشور رفتم و به دکتر ظریف اعلام کردم می خواهم در خصوص پرسپولیس صحبت کنم. ایشان گفتند این مساله را خودت مطرح کن که من هم سریعا مساله را مطرح کردم. چاووش اوغلو همان لحظه فردی به نام مصطفی که او هم از دوستان بوده و معاون حسن دوغان است را صدا کرده و همان لحظه به مصطفی گفت باید همین امروز مشکل برطرف شود. مصطفی همان لحظه تلفن نموده و با مسئولان فدراسیون فوتبال و باشگاه ریزه اسپور تماس گرفته و خواستار حل مسئله شد. خوشبختانه در همان راه برگشت بودم که مصطفی با من تماس گرفت و اعلام کرد مشکل حل شده و من با تماس با گرشاسبی و اعلام خبر به وی درخواست کردم کردم هئیت ورزشی مانده و مسئله را با امضای تفاهم نامه میان دو باشگاه حل بنمایند. این کل شرح ماجرا و چگونگی حل مشکل پرسپولیس و باشگاه ریزه اسپور بود. من بسیار خرسندم که مشکل یکی از پر طرفدار ترین باشگاه های ایران به بهترین شکل و از طریق دیپلماسی ورزش حل شد. البته در اینجا لازم است از حسن نیت و مساعدت آقای اردوغان رییس جمهور محترم ترکیه، وزیر خارجه و دولت این کشور نیز تقدیر نمایم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 340533 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟