تقوی: مراکش از اسپانیا و پرتغال خطرناک‌تر است

محمد تقوی ستاره سال های نه چندان دور تیم ملی و مدیرفنی سابق پدیده مشهد با ابراز خوشبینی به گروهبندی جام جهانی ۲۰۱۸ رویارویی با قهرمان جهان، اروپا و حریف آفریقایی را پلی برای قهرمانی در جام ملت های آسیا دانست و مدعی شد نباید از این گروه ترسید چون قهرمانان هم تیم هایی هستن که ضعف هایی برای شکست خوردن دارند.
قهرمان جهان و اروپا هم ضعف دارند
پس از راهیابى نه چندان دشوار ایران به جام جهانى روسیه انتظارات از فوتبال ایران به حدى رسید که صعود از گروه مقدماتى چندان دور از دسترس به نظر نمى رسید. شاید حضور در گروهى نسبتا آسان مى توانست روزنه هاى امید و صعود به مرحله بعدى مسابقات جام جهانى را زنده نگه دارد؛ اما پس از قرعه کشى و حضور ایران در گروه قهرمان جهان و قهرماناروپا موجب شد تا نه تنها تمامى امیدهاى صعود رنگ ببازد، بلکه شکست هاى تحقیرکننده تمامى وجود فوتبال دوستان ایرانى را فرا بگیرد. بدون تردید گروه ایران با حضور اسپانیا، پرتغال و مراکش یکى از سخت ترین گروه ها است؛ اما نباید فراموش کرد فوتبال نسبت به گذشته تفاوت هاى فراوانى داشته و دیگر تیمى در جهان نیست که در مقابل رقیبان دست و پا بسته باشد. حتی قهرمان اروپا و جهان هم ضعف هایی دارند که باید این ضعف ها شناسایی و از آنها در راه پیروزی بهره گرفت.
باید ایسلند و کاستاریکا را الگو قرار دهیم
شاید هیچ کس باور نداشت ایسلند در جام ملتهاى اروپا یکى از بهترین تیم هاى تاریخ انگلستان را شکست دهد و یا کاستاریکا در جام جهانى برزیل و با حضور ایتالیا و انگلیس در یک گروه صدرنشین شود. با توجه به صنعت فوتبال و حضور بازیکنان در لیگ هاى مختلف دنیا بیشتر بازیکنان تیم هاى ملى کشورهاى حاضر در جام جهانى بازیکنان اینترنشنال (بین المللى) محسوب مى شوند که با تجربه حضور در لیگ هاى معتبر اروپایى دیگر ترس چندانى از مقابله با دیگر هم تیمى هاى خود ندارند.
کارلوس کلیدهای موفقیت در جام جهانی را دارد
حضور بازیکنانى همچون اشکان دژاگه، رضا قوچان نژاد، سردار آزمون، علیرضا جهانبخش و ... که تجربه حضور در بالاترین سطح فوتبال دنیا که همان لیگ قهرمانان اروپا و یورولیگ را دارند از این نفرات می توان به عنوان کلید موفقیت ایران در جام جهانى نام برد. صرف نظر از این موضوع، حضور طولانى مدت مربى با تجربه‌ای همچون کارلوس کى روش که به خوبى از فوتبال روز دنیا آشنایى دارد یکى دیگر از امیدوارى های فوتبال ایران است تا شاهد ثبت یک شگفتی دیگر در تاریخ جام های جهانی باشیم.
تیم ملی به تکامل رسیده است
ایران از لحاظ هماهنگى و کار تیمى نسبت به تیم هاى هم گروه خود برترى دارد. استراتژى رى اکتیو ایران و نوع فوتبال این تیم که برمبناى تفکرات تاکتیکى کى روش به تکامل رسیده و با حضور بازیکنانى که از وظایف خود به خوبى آگاهى دارند تا در تمامى دقایق بازى نیز تنها به دنبال اجراى دستورات تاکتیکى سرمربى باشند یکی از نقاط مثبت تیم ایران نسبت به دیگر حریفان خواهد بود.
برای شکست اسپانیا باید از متد متسو بهره ببریم
اسپانیا بدون تردید یکى از بهترین تیم هاى حال حاضر دنیا محسوب می شود؛ اما فراموش نکنیم این تیم به مانند سال هاى گذشته که بیشتر بازیکنان این تیم عضو تیم بارسلونا بودند آن چنان هماهنگ نیست. برونو متسو سرمربى فقید سنگال در جام جهانى ٢٠٠٢ و زمانى که سنگال مقابل فرانسه قهرمان دوره قبلى جام جهانى قرار گرفته بود در تمامى جلسات تمرینى تنها نقاط ضعف فرانسه را به بازیکنان گوشزد مى کرد و همین موضوع موجب شد تا سنگال بتواند فرانسه را شکست دهد. از همین رو یک برنامه روحی و روانی و آنالیز دقیق می تواند ترس رویارویی با اسپانیا را از بین ببرد که در این راه کی روش خود استاد برتری در جنگ های روانی است.
تفکر سرمربی پرتغال شباهت زیادی به کی روش دارد
پرتغال همواره در تمامى تورنمنت ها متکى به درخشش بازیکنان کلیدى اش همچون رونالدو، فیگو و یا اسطوره جام جهانى اش اوزه بیو فقید نشان داده که این امر می تواند نقطه ضعفی هم باشد. نوع بازى پرتغال و تفکرات تاکتیکى سرمربى این تیم شباهت هاى فراوانى به کارلوس کى روش دارد؛ اما فراموش نکنیم در جام جهانى این پرتغال است که باید ایران را شکست دهد به همین دلیل نوع بازى این تیم تغییر خواهد کرد و مطمىًنا همین موضوع مى‌تواند به نفع ایران باشد.
مراکش از اسپانیا و پرتغال خطرناک تر است
خطرناک ترین حریف ایران مراکش است؛ تیمى که دقیقا به مانند ایران در این دوره از مسابقات به دنبال کسب افتخار و اعتبار است. بازیکنان مراکش به رغم حضور در لیگ هاى مختلف اروپایى از لحاظ کار تیمى و هماهنگى تاکتیکى نسبت به ایران ضعف هایى دارند؛ اما نکته اى که این تیم را حتى نسبت به اسپانیا و پرتغال خطرناک تر مى کند انگیزه دوچندان بازیکنان این تیم بسیار کوچک آفریقایى است که با تمام وجود در جام جهانى به میدان مى آیند. مراکش مى تواند نمونه ای از الجزایر چهارسال گذشته در برزیل باشد که تمامى فوتبال دوستان دنیا را حیرت زده کرد.
جام جهانی سکوی پرتاب ایران به قهرمانی آسیا است
مهمترین موضوع براى حضور در جام جهانى لذت بردن از بزرگ ترین رخداد جهانى فوتبال و کسب تجربه است. تجربه حضور گرانبها در جام جهانى و بازى با بزرگان فوتبال بهترین فرصت براى فوتبال ایران است تا با حضور در جام ملتهاى ٢٠١٩ امارات طلسم قهرمانى در آسیا را باطل کند. باید از جام جهانى به عنوان سکوى پرش استفاده کرد تا فوتبال ایران به رغم تمامى کاستى ها با قهرمانى در جام ملت هاى آسیا موجب خوشحالى هواداران شوند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 333899 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟