کارنامه تیم ملی در دیدار با صعودکنندگان جام جهانی

رتبه بالای ما در رنکینگ، فوتبال بین المللی ما را در سید سه و بین تیم های بهتر از سید چهارم قرار داده است. همین نکته به اضافه عملکرد مثبت تیم ملی در دوران کی روش و اولین حضور متوالی در جام جهانی، کشورمان را امیدوار به صعود نشان می دهد.
فوتبال ما در جام جهانی 2018 با 31 تیمی رودر رو است که از بین آنها سابقه بازی با 26 تیم داشته و با 5 تیم شامل بلژیک، اسپانیا، سوئیس، انگلستان و کلمبیا هیچ گاه بازی نکرده است .
عملکرد فوتبال ایران در ادوار گذشته را بر اساس تیم های مختلف در 4 سید این گونه مرور خواهیم کرد .
*سرگروه های جام جهانی
1-روسیه :آخرین بازی ما برابر روسیه همین ماه گذشته بود که در خاک میزبان جام جهانی 1-1 کردیم .ما در گذشته سابقه برد برابر این تیم را هم داشته ایم .روسیه شاید راحت ترین سرگروه جام جهانی برای همگروهی با ما باشد.
*عملکرد تاریخی: 2بازی یک برد، یک مساوی بدون باخت، 2 گل زده، یک گل خورده
2-آلمان : با قهرمان جام قبل در آخرین بازی 2-0 بازنده بوده ایم، یک بار هم در جام جهانی برابر آلمان 2-0 بازنده شده ایم .روز 4 تیر ماه 77ودر جام جهانی 1998 فرانسه، عابدزاده در آخرین بازی ملی خود به نمایندگی از مردم ایران از همدردی کاپیتان آلمان یعنی کلینزمان به خاطر همدردی با مردم زلزله زده کشورمان دفاع کرد، آلمانی های باشخصیت در سال 1383 هم برای کمک به زلزله زدگان شهر بم به ایران آمد ودر روز 18 مهر ماه برابر تیم ملی خوب آن سال ما 2-0 برنده شد، این بار کلینزمان سرمربی ژرمن ها بود .
*عملکرد تاریخی: 2بازی، 2باخت ،بدون گل زده و4 گل خورده
3-فرانسه: با قهرمان جام 1998 ویوروی 84 تنها یک بار بازی کرده ایم .روز 21 اردیبهشت 57 در شهر تولوز، ایران با فرانسه که همه ستارگانش را داشت 2-1 باخت، بازی خوب ما تیم میزبان را که مثل ما به جام 1978 صعود کرده بود، به وجد آورد و میشل هیدالگو سرمربی این تیم لب به تحسین تیم ناشناخته ما گشود .
*عملکرد تاریخی: یک بازی، یک باخت، یک گل زده، 2گل خورده
4-برزیل: در سال 1389 یعنی 7سال قبل در یک دیدار دوستانه به برزیل 3بر صفر باختیم اما در دهه 70 میلادی 2بار برابر تیم المپیک برزیل که برخی از ستارگان آینده فوتبال ملی خود یعنی سرزو، فالکائو، ادینهو، ادو و... را داشت، نتایجی خوب گرفتیم، گل ما در برد یک بر صفر برابر برزیل را مجید حلوایی در سال 51 ودر المپیک مونیخ 1972 زد .
*عملکرد تاریخی: 3بازی، یک برد، یک مساوی، یک باخت، 3گل زده و5 گل خورده
5-آرژانتین: در جام جهانی گذشته برابر تیم بزرگ آرژانتین که در پایان جام به فینال هم رسید، تا دقائق پایانی مساوی بودیم وتنها با گل مسی بزرگ بود که در دقیقه 90 ناکام شدیم اما 40سال قبل در یک دیدار دوستانه برابر تیمی که یک سال بعد قهرمان جام جهانی1978 شد مساوی کرد .
*عملکرد تاریخی:2بازی، یک مساوی، یک باخت، یک گل زده و2گل خورده
6-لهستان : برای تعیین رسمیت بازی های ملی برابر لهستان دچار مشکل بوده ودر نهایت تنها 3بازی برابر لهستان بازی رسمی ملی ومورد تایید فیفا محسوب شد که آخرین آن در زمستان 68بود که برابر حریف یک بر صفر در تهران باختیم.برابر بهترین تیم تاریخ لهستان در دهه 70 میلادی هم یک بار با نتیجه آبرومند 3-2بازنده شدیم، آن 2 گل را علی پروین وحسن روشن زدند.
*عملکرد تاریخی:3بازی، 3باخت، 2گل زده و6 گل خورده
7-پرتغال : آخرین بار برابر پرتغال در جام جهانی 2006 با نتیجه 2بر صفر بازنده شدیم، کریستیان رونالدو Ronaldo در آن زمان بازیکن 20 ساله حریف بود که به ما گل هم زد.
*عملکرد تاریخی: 2بازی، 2باخت، بدون گل زده و5 گل خورده
*تیم های سید دوم
1-پرو: در تاریخ فوتبالمان تنها یک بار در جام 1978 با پرو بازی کردیم، تیمی که بهترین دوران فوتبالش را با تئوفیلو کوبیاس سپری می کرد، ما به این تیم 4-1 باختیم در حالی که عملکردی بهتر از حریف هم داشتیم اما مدام فرصت سوزی کردیم و دفاعمان روی هر حمله حریف باز شد .تک گل آن بازی را حسن روشن زد.
*عملکرد تاریخی: یک بازی، یک باخت، یک گل زده و4 گل خورده
2-کرواسی: آخرین بار در بهار 85 وقبل از جام جهانی 2006 با کرواسی بازی کرده و2-2 کردیم. ما با این تیم 2بار بازی کرده و هر 2بار در زمین حریف با این تیم بازی کردیم، هر 2بازی با کرواسی را هم مربیان کروات تیم یعنی ایویچ و برانکو هماهنگ کرده بودند.
*عملکرد تاریخی: 2بازی، یک مساوی، یک باخت، 2 گل زده و4 گل خورده
3-اروگوئه: در زمستان 81 با تیم اروگوئه در فینال جام چهار جانبه کارلز برگ بازی کرده و بعد از تساوی 1-1 در ضربات پنالتی بازنده شدیم، همایون شاهرخی سرمربی تیم ملی بود .
*عملکرد تاریخی: یک بازی، یک مساوی، یک گل زده ویک گل خورده
4-مکزیک: برابر مکزیک در یک دیدار دوستانه دوران قلعه نویی 4-0 بازنده شدیم وبعد از 10 سال دیگر دیداری با حریف نداشته ایم .مکزیک برابر ما نتایجی خوب کسب کرده است .
*عملکرد تاریخی:4بازی، یک مساوی، 3باخت، 3گل زده و10 گل خورده
سید سوم:
1-دانمارک: برابر دانمارک در 45 سال گذشته 3بار بازی کرده ایم که آخرین آن زمستان 15سال قبل ودر جام کارلزبرگ بود که حریف را 1-0 بردیم .تساوی بدون گل در کپنهاگ وزمان مربیگری مرحوم پور حیدری هم در خاطره علاقمندان فوتبال مانده است، دیداری که هادی طباطبایی را ملقب به لقب شیر کپنهاگ کرد .
*عملکرد تاریخی: 3بازی، یک برد، یک مساوی ویک باخت، یک گل زده و4 گل خورده
2-ایسلند: پدیده این روزهای فوتبال اروپا در ادوار قبل تیمی نه چندان قدر بود که در دیداری دوستانه برابر ایران یک بر صفر بازنده شد .
*عملکرد تاریخی: یک بازی، یک برد ، یک گل زده
3-کاستاریکا: آخرین بازی ما برابر کاستاریکا هم یک بازی تدارکاتی دیگر بود که مساوی بدون گل تمام شد اما پیش از آن در دوران برانکو وقبل از جام جهانی 2006 برابر این تیم 3-2 برنده شدیم که آخرین گل وصد ونهمین گل ملی علی دایی در این بازی ثبت شد .
عملکرد تاریخی: 2بازی ، یک برد، یک مساوی، 3 گل زده و2گل خورده
4-سوئد: تنها دیدار ما برابر این کشور در نوروز 94 بود ودر این دیدار که بازنده میدان بودیم جواد نکونام آخرین بازی ملی خودش را انجام داد وسپس در عرصه ملی بازنشسته شد .
*عملکرد تاریخی: یک بازی، یک باخت، یک گل زده، 3 گل خورده
5-تونس: در اوائل حضور کی روش در فوتبال ایران یک بازی دوستانه برابر تیم ملی این کشور انجام داده وبا حریف 2-2 کردیم.
*عملکرد تاریخی: یک بازی، یک مساوی، 2 گل زده و2 گل خورده
6-مصر: هرچند با این تیم در جام ال جی تهران در سال 79 یک بر یک کرده ودر ضربات پنالتی باختیم اما برابر این تیم در سال 54 ودر جام ایران بازنده شدیم، زمانی که محمود الگوهری (جوهری)مربی معروف تیم ملی اردن در سالهای نه چندان دور بازیکن این تیم بود 
*عملکرد تاریخی: 2بازی، یک برد، یک مساوی، 3 گل زده و2 گل خورده
7-سنگال :تیمی که پدیده جام 2002 بود در جریان یک دیدار دوستانه در تهران برابر تیم ملی فوتبال ایران به تساوی یک بر یک رسید .
عملکرد تاریخی: یک بازی، یک مساوی، یک گل زده ویک گل خورده
سید چهارم:
1-صربستان: صربستان در زمان مرکزیت بر یوگسلاوی سابق بارها هماورد ما بود اما در دوران تجزیه این کشور تنها یک بار با نام صربستان ومونته نگرو با ایران در جام جهانی 1998 بازی کرده ویک بر صفر برنده شدند .
*عملکرد تاریخی: یک بازی، یک باخت، بدون گل زده ویک گل خورده
2-نیجریه: آخرین بار در جام جهانی گذشته تنها امتیازمان را با تساوی بدون گل برابر این تیم گرفتیم، نیجریه یک بار هم در دوران آماده سازی برای جام 98 با ما بازی کرده وبرنده شده است آن بازی در بهمن 76واولین بازی ملی زمان مرحوم ایویچ بوده است .
*عملکرد تاریخی: 2بازی، یک مساوی، یک باخت، بدون گل زده ویک گل خورده
3-استرالیا: آخرین بازی ما با استرالیا همان دیدار روز 8 آذر ماه 1376 بود که با تساوی استثنایی در ملبورن به جام جهانی 1998 صعود کردیم ، ایران در شش بازی تنها در اولین بازی برابر استرالیا بازنده شده است.
*عملکرد تاریخی: 6بازی، 3برد 2مساوی ویک باخت، 7 گل زده وشش گل خورده
4-ژاپن: تیم آسیایی که آخرین بار مهر ماه 2سال قبل در تهران با ما به تساوی یک بر یک رسید ودر فهرست بازی های 2 تیم در طول تاریخ اتفاقات فراموش نشدنی بسیار ثبت شده است .
*عملکرد تاریخی:17بازی، شش برد، 6مساوی و5باخت، 19 گل زده و18 گل خورده
5-مراکش:تاریخ ثبت تنها تساوی ما برابر مراکش در تنها بازی، به جام ال جی تبریز بر میگردد، تیم امید ما به خاطر داشتن بیش از 3بازیکن بالای 23سال واستفاده از مربی تیم بزرگسالان تیم ملی محسوب می شد، این اتفاق درباره مراکشی ها هم مصداق داشت .
*عملکرد تاریخی: یک بازی، یک مساوی، یک گل زده ویک گل خورده
6-پاناما: تیمی که به شکلی غریب به جام جهانی رفت در آخرین بازی برابر ایران با نفرات ذخیره خود 2-1 باخت .آنها 13سال قبل هم در تهران بازنده تیم ما بودند .
*عملکرد تاریخی: 2بازی، 2برد ، 3 گل زده ویک گل خورده
7-کره جنوبی : تساوی صفر بر صفر در زمین حریف باعش شد تا کره جنوبی باز هم محروم از گل زدن به ما باشد.کره در 5بازی متوالی برابر ما بازنده بوده که شامل 4برد یک بر صفر ویک مساوی بدون گل بوده است .
*عملکرد تاریخی:30بازی، 13برد، 8مساوی و9باخت، 32 گل زده و32 گل خورده
8-عربستان : در سال 91 در جام ملتهای غرب آسیا برابر آنها به تساوی بدون گل رسیدیم، نامحبوب ترین حریف فوتبال تیم ملی کشورمان در واقع همین تیم عربستان است .
*عملکرد تاریخی: 15بازی، 5برد، 6مساوی و4باخت، 22 گل زده و13 گل خورده
*برابر تیم های سید اول در مجموع 15بازی کرده وصاحب 2برد 3مساوی و10باخت، 9 گل زده و25 گل خورده شده ایم.
*با تیم های سید دوم نتیجه ضعیف تری داشته و3مساوی، 5باخت، 7گل زده و19 گل خورده داشته ایم .
*با تیم های سید سوم که هم عرضان ما هستند، 4برد 5مساوی و2باخت، 12گل زده و14 گل خورده داشته ایم .
*با تیم های چهارم بهترین عملکرد را داشته وبا 29برد 24مساوی و21باخت، صاحب 84 گل زده و73 گل خورده بوده ایم .
اما در مجموع هم در 108بازی، 35برد، 35مساوی و38باخت داشته و112 گل زده و131 گل خورده در این بازی ها دشت کرده است .برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 329953 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟