در ایام خانه تکانی مراقب باشید / نکات مهم در استفاده از پاک‌کننده های شیمیایی

کارشناس مسئول واحد امور دارویی شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان گفت: استفاده نابجا و بدون آگاهی از مواد شوینده و پاک‌کننده‌های شیمیایی می‌تواند خطرات جبران‌ناپذیری را ایجاد نمایند و سلامتی افراد را به خطر بیاندازند.

به گزارش رکنا ، شروین قاضی‌زاده در مصاحبه با روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان گفت: پیش از شروع تعطیلات نوروز، بر اساس سنتی قدیمی، نظافت و شستشوی خانه‌ها آغاز می‌شود، علاوه بر آنکه باید مراقب باشیم دچار حوادثی مانند سقوط از ارتفاع نشویم، باید توجه داشت که استفاده نابجا و بدون آگاهی از مواد شوینده و پاک‌کننده شیمیایی می‌تواند خطرات جبران‌ناپذیری را ایجاد نماید.

برچسب روی فرآورده‌های شیمیایی را بخوانید

قاضی‌زاده افزود: همیشه قبل از استفاده از فرآورده‌های شیمیایی و شوینده، برچسب روی آن را مطالعه نموده، سپس مصرف نمایید.

وی همچنین بیان کرد: در هنگام استفاده از مواد شیمیایی و فرآورده‌های شوینده و پاک‌کننده، پنجره‌ها را باز کنید تا هوا به خوبی در محیط جریان داشته باشد، بسیاری از این ترکیبات بخارات سمی ایجاد می‌کنند که به مخاط دهان، بینی و ریه صدمه می‌زند.

قاضی‌زاده تصریح کرد: در زمان نظافت سطوح و استفاده از ترکیبات شوینده و پاک‌کننده از دستکش لاستیکی، کفش جلوبسته و در صورت امکان، ماسک استفاده نمایید.

از ترکیب مواد شیمیایی خودداری کنید

قاضی‌زاده تأکید کرد: از ترکیب مواد شیمیایی مانند جوهر نمک و مواد سفیدکننده و لک بر جداً خودداری کنید، زیرا بخارات و گازهای ناشی از این اختلاط بسیار سمی و خفه‌کننده می‌باشند.

کارشناس امور دارویی شبکه بهداشت و درمان دشتستان اظهار کرد: بسیاری از داروها و محصولات خانگی مانند جوهر نمک، مواد شوینده و لک بر، لاک پاک‌کن، سموم حشره‌کش و جونده کش (مانند مرگ موش)، تینر، ضد یخ، بنزین و نفت می‌توانند در صورت بلعیده شدن و تماس با پوست و چشم و یا در صورت تنفس، بسیار سمی باشند.

قاضی‌زاده توصیه کرد: همیشه پس از استفاده از مواد شیمیایی سریعاً درب آن را ببندید و دقت نمایید که هیچ ظرف دربسته‌ای از دسترسی کودکان در امان نیست.

شربت ترک اعتیاد متادون را در ظرف اصلی نگهداری کنید

قاضی‌زاده همچنین گفت: محصولات شیمیایی و شوینده، نفت و بنزین و داروها خصوصاً شربت ترک اعتیاد متادون را همیشه در ظرف اصلی آن نگهداری کنید، هیچ‌گاه این فرآورده‌ها را در ظرف مواد خوراکی (مانند بطری نوشابه) نگهداری نکنید، این عمل سبب خورده شدن اشتباهی این مواد توسط کودکان و مسمومیت شدید آنها خواهد شد.

کارشناس امور دارویی شبکه بهداشت و درمان دشتستان خاطرنشان کرد: در صورتی که نزدیکان شما ماده‌ای غیرخوراکی و سمی را بلعید و یا استنشاق کرد، با مرکز اورژانس ۱۱۵ و یا مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم ۱۹۰ تماس بگیرید.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 668785 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟