چرا اشعه ماکرویو برای لامتی مضر است؟

طی 10 سال گذشته استفاده از ماکروویو برای پختن، یخ‌زدایی و گرم کردن سریع غذا بسیار مرسوم و رایج شده است. اما متاسفانه باید گفت که استفاده از این وسیله بی ضرر نیست.

 نکته بسیار حائز اهمیت این است که وسایل پیشرفته امروزی، اگر چه به ظاهر کارها را سریع کرده اند و موجب راحتی و آسایش ما شده اند، اما مضراتی نیز دارند.

در این مطلب با برخی از مضرات ماکروویو آشنا می شویم.

۱- کاهش مواد مغذی در غذاها

اگرچه هر نوع پخت‌وپزی مقداری از مواد مغذی غذاها را از بین می برد، اما استفاده کنندگان از ماکروویو باید مطلع باشند که پخت وپز غذا با مایکروویو نیز می تواند ارزش غذایی موادغذایی را کاهش دهد.

درسال ۱۹۹۸ در دانشگاه اوزاکا طی تحقیقاتی که انجام گرفت مشخص شد که پختن موادی مانند گوشت و شیر در میکروویو حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد ویتامین B۱۲ آن را کم می کند.

ویتامین B۱۲ عنصری مهم برای تشکیل گلبول های قرمز خون می باشد و به حفظ سلامت سیستم اعصاب کمک می کند. بنابراین کسانی که به طور دائم از ماکروویو استفاده می کنند، باید ویتامین B۱۲ مورد نیاز بدن خود را از راه های دیگر به دست آورند.

همچنین پخت سبزیجات با آب در ماکروویو، ارزش غذایی آنها را ۷۴ تا ۹۷ درصد کاهش می دهد و اگر از آب برای پخت سبزیجات استفاده نشود، ارزش غذایی آنها بیشتر حفظ می شود.

۲- کاهش ایمنی پخت غذا با برخی ظروف در ماکروویو

به دلیل برخورد مستقیم اشعه مادون قرمز در مدت زمان بسیار کم به غذا و ظروف درون مایکروویو، ممکن است مشکلاتی برای برخی ظروف پیش آید. برخی از ظروف ممکن است ذوب شوند و یا آتش بگیرند.

انواع ظرف های فلزی مانند انواع سینی، فویل های آْلومینیومی، ظروف با دستگیره های فلزی و ... از جمله ظروفی هستند که استفاده آنها در ماکروویو بسیار خطرناک می باشد.

توجه داشته باشید که قرار دادن ظروف بسیار سرد شیشه ای در ماکروویو ممنوع می باشد، زیرا ممکن است سبب ترک خوردن و یا شکستن کامل آن شود.

از قرار دادن انواع کاغذ و موادی از این قبیل که ممکن است بر اثر تابش اشعه مادون قرمز آتش بگیرند، در ماکروویو خودداری کنید.

برخی اوقات مشاهده شده که برخی مایعات و موادغذایی درون ماکروویو با گرم شدن، منفجر گردیده و مشکلات متعددی را ایجاد کرده اند، مثلا زمانی که آب کمی بیشتر از نقطه جوش خود در داخل ماکروویو گرم شود، می تواند مانند بازکردن درب ظرف نوشابه و پخش شدن محتویات آن به اطراف، بترکد و مصرف کننده را بسوزاند.

ظروف دربسته نیز می توانند در صورت گرم شدن بیش از حد در ماکروویو منفجر شوند.

در این حالت علاوه بر انفجار ممکن است سوختگی های شدید دست و صورت نیز پیش آید.

لازم به ذکر است که باید استفاده کنندگان ماکروویو از این مطالب آگاهی کافی را داشته باشند تا در حین استفاده از آن دچار مشکل نشوند.

۳- ابتلا به بیماری ها

گاهی مشاهده می شود برخی افراد از نوعی بیماری ناشناخته رنج می برند و پزشک علت آن را استفاده از ماکروویو می داند و آنها با کنار گذاشتن ماکروویو، بهبود می یابند.

برخی معتقدند استفاده از ماکروویو احتمال ابتلا به انواع سرطان را در افراد زیاد می کند.

شاید علت اینکه برخی افراد ماکروویو را سرطان زا می دانند این باشد که می گویند برخی موادشیمیایی موجود در ظروف، در اثر حرارت ماکروویو وارد موادغذایی شده و موجب سرطان زا شدن غذا می شود.

بنابراین استفاده کنندگان از ماکروویو باید از ظروف مخصوص ماکروویو برای گرم کردن یا پختن غذا استفاده کنند.

افراد استفاده کننده از ماکروویو باید بدانند که برخی اعضای بدن مانند چشم ها و بیضه ها در برابر تشعشات ماکروویو بسیار حساس می باشند و اگر فاصله کافی با ماکروویو روشن رعایت نشود، آسیب های جدی و برگشت ناپذیری به این اعضا می رسد.

منبع: تبیان

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 465373 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟