خانه تکانی نوروزی با 8 گام طلایی

خانه تکانی مثل نوعی استقبال از عید نورزو به حساب می‎آید که از زمان قدیم بین ایرانی‌ها رسم بوده و تا به الان ادامه دارد. با این که ۸۰ درصد خانه‌های امروزی آپارتمان هستند و مثل خانه‌های قدیم، حیاط‌های بزرگ، انباری و پستو و کنار ندارند، با این حال اسفند که می‌رسد، اکثر خانم‌های خانه دلهره خانه تکانی را می‌گیرند و نمی‌دانند از کجا شروع کنند یا دچار سردرگمی می‌شوند. به خصوص بانوان شاغل و تازه عروس‌هایی که امسال اولین خانه تکانی را تجربه می‌کنند! با خواندن این مقاله در بهترین زمان و بدون ریخت و پاش و کلافه کردن اعضای خانواده خانه تکانی امسال را تمام خواهید کرد.

قدم اول از خانه تکانی با آشپزخانه

قلب خانه آشپزخانه است. وسایلی که در کابینت‌های آشپزخانه داریم دست کمی از وسایل کل خانه ندارد. بنابراین ابتدا از آشپزخانه شروع کنید تا نصف کارهایتان تمام شود. برای اینکار، از یک سمت آشپزخانه قدم به قدم شروع به بیرون آوردن ظروف و وسایل از کابینت‌ها کنید. وسایل هر کابینت را بیرون بیاورید و قفسه‌ها و ظروف را تمیز کنید. بلافاصله ظروف را داخل کابینت بچینید و بعد سراغ کابینت‌های دیگر بروید. به همین صورت تمام کابینت‌ها را تمیز کنید.

به اجاق گاز می‌رسید! باید بگوییم که اجاق گاز تا عید باز هم کثیف می‌شود، اما مهم نیست، شروع کنید. اگر فر دارید، یک پیمانه نمک، یک پیمانه جوش شیرین و یک پیمانه آب تهیه کنید و در قسمت های داخل فر خاموش بپاشید و بگذارید بماند تا کم کم کثیفی داخل آن جدا شود. سپس با پارچه مرطوب داخل فر را دستمال بکشید. اگر کثیفی‌ها کاملا از بین نرفتند، مقدار جوش شیرین را زیاد کنید. حالا نوبت به صفحه گاز می‌رسد، برای تمیز کردن صفحه گاز از اسپری‌های گازپاک‌کن استفاده کنید.

چون سقف خانه‌ها قابل شست‌وشو نیستند، با یک دستمال خشک شروع به گرفتن گرد و خاک کنید.

در مرحله بعدی دیوار‌ها و پنجره آشپزخانه را شروع کنید. پرده‌ آشپزخانه را در بیاورید. کلا برای تمیز کردن دیوار‌ها، یک سطل آب و کف با آب گرم درست کنید و کنارتان قرار دهید. با یک دستمال تورمانند که کمی حالت زبری داشته باشد، دیوارها را تکه به تکه کف‌مالی کنید. بعد با یک دستمال خیس کف‌ها را از بین ببرید و در مرحله آخر با یک دستمال حوله‌ای دیوار را خشک کنید. هر چند بار یکبار آب و کف را عوض کنید.

روی کابینت‌ها را هم دستمال بکشید و از آشپزخانه بیرون بیایید.

شست و شوی یخچال چون خودش زمان‌گیر است و خیلی آشپزخانه را نامرتب می‌کند، با شستن کف آشپزخانه در مرحله آخر انجام دهید.

قدم دوم اتاق‌ها

اتاق به اتاق شروع کنید. ابتدا شروع به تمیز کردن داخل کمدها و میزتوالت کنید. کشو به کشو یا کمد به کمد تمیز کنید و وسایل را همان لحظه بچینید. نباید تمام وسایل را بیرون بیاورید؛ چون در آن صورت فقط گیج می‌شوید.

پرده‌های اتاق را بکنید و شروع به گرفتن گرد و خاک کنید. از سقف شروع کنید. گرد و خاک را بگیرید و همانطور که گفتیم دیوارها را هم تمیز کنید. اگر فضای اتاق‌هایتان خیلی کوچک است، به قدری که نمی‌توانید تمام وسایل را وسط اتاق بچینید و دیوارها را تمیز کنید، بعضی وسایل را از اتاق بیرون بیاورید. بعد از این که آن‌ها را سر جای خود قرار دادید، روی وسایل را هم تمیز کنید و از اتاق‌ها بیرون بیایید.

فوت و فن مرتب کردن کمد

قدم سوم حال و پذیرایی

به همان ترتیب، شروع کنید. پرده‌ها را در بیاورید. سقف را گردگیری کنید، قدم بعدی دیوارها و پنجره‌ها! وسایل را بچینید و روی آن‌ها را تمیز کنید. اما مبل‌ها را چطور تمیز کنیم؟

قبل از استفاده از هر گونه ماده شوینده‌ای این کارها را انجام دهید:

روی سطح مبل را جاروبرقی بکشید

استفاده از غلتک برای زدودن موها و کرک‌ها

تمیز کردن بچه‌های غیرچارچه‎ای مبل

توجه به جنس مبل: مبل‌های پارچه‌ای معمولا برچسب‌هایی دارند که روی آن‌ها جنس پارچه‌ مبل و نوع مواد شوینده‌ای که می‌توانید از آنها برای تمیز کردن مبل استفاده کنید، نوشته شده است. در غیر این صورت، هنگام خرید مبل، درباره‌ی جنس پارچه و نحوه‌ی تمیز کردن آن از فروشنده سؤال کنید.

قدم چهارم شستن پرده و ملحفه‌ها

بهتر است پرده و ملحفه‌ را قبل از شروع اسفند، به خشک‌شویی دهید. اما اگر خودتان می‌خواهید دست به کار شوید، باید جنس پرده، تزیینات و آستر آن را بشناسید و بهترین روش را برای شست وشو انتخاب کنید.

اگر پرده را با ماشین لباسشویی می شویید از کمی مایع نرم کننده استفاده کنید و پرده را در حالتی که مرطوب است آویزان و نصب کنید. در این صورت دیگر لازم نیست آن را اتو بکشید.

برای شستن پرده توری آن را چند بار با آب سرد بشویید تا مقدار زیادی از خاک و دوده خارج شود. برای اینکه گردوغبار کاملا از پرده‌های توری خارج شود در آب شستشوی پرده‌ها مقدار کمی نمک اضافه کنید.

پرده را با پودر لباسشویی شسته و آبکشی کنید. برای شستشوی پرده‌های تور از سفید کننده‌ها استفاده نکنید، چرا که باعث کدر شدن آن‌ها خواهد شد. بهترین راه اضافه کردن جوش شیرین به اندازه پودر مصرفی است.

قدم پنجم لوسترها

برای تمیز کردن لوسترها نیاز به هیچ ماده شوینده‌ای نیست. چون مواد شوینده باعث کدر شدن لوسترها می‌شوند. با یک سطل آب گرم و یک پارچه لوسترها را تمیز کنید.

قدم ششم حمام و دستشویی، قدم هفتم بالکن و حیات خلوت و اما قدم هشتم کف خانه و آشپزخانه!

قدم هشتم کف خانه و آشپزخانه و تمام

اگر کف خانه‌تان سنگ یا سرامیک است؛ ابتدا کل خانه را جارو برقی بکشید و با کمی مایع شست و شو مخصوص کف، زمین را تی بکشید. بلافاصله با آب ساده تی بکشید و منتظر بمانید تا خشک شود.

برای شست و شوی کف آشپزخانه هم به همین صورت عمل کنید. اما قبل از آن یخچال را بیرون بریزید و داخل یخچال را تمیز کنید. سپس کف آشپزخانه را تی بکشید.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 462015 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟