ترفندهای طبیعی برای جلوگیری از بوی بد پا در تابستان

 در هوای گرم اگر برای بازه زمانی طولانی انواع کفش ازجمله کفش پاشنه بلند یا حتی کفش ورزشی به پا کنید به دلیل وجود غدد تعریق درکف پا، کفش مرطوب و محیطی مناسب برای رشد عامل‌های بیماری زا ازجمله قارچ و عفونت‌های باکتریایی می‌شود.

قارچ‌های پوستی در محیط مرطوب کفش رشد می‌کنند و می‌توانند سبب خارش، پوسته پوسته شدن پوست پا، ایجاد لکه، ورود عفونت به جریان خون همچنین ایجاد عفونت در اطراف ناخن‌های پا شوند.

رشد قارچ‌های پوستی در پا یا ایجاد عفونت‌های باکتریایی به ویژه برای بیماران مبتلا به سرطان، افراد دچار بیماری‌های ضعف سیستم ایمنی، افرادی که به تازگی عمل جراحی پشت سرگذاشته اند و بیماران دیابتی خطرناک است و این دسته از افراد باید کفش‌های آزاد و دارای تبادل هوایی خوب با محیط خارج کفش به پا کنند.

برای جلوگیری از رشد قارچ و به وجود آمدن بوی نامطبوع درکفش که سبب آسیب به زندگی اجتماعی افراد هم می‌شود کارشناسان توصیه می‌کنند درماه‌های گرم سال افراد از کفش‌های تابستانی استفاده کنند.

کفش‌های ورزشی و کتانی هم مخصوص زمان ورزش Sport و در بازه‌های زمانی استاندارد توصیه می‌شود.

استفاده از کفش‌های پاشنه بلند زنانه هم به دلیل ایجاد فشار و درنتیجه افزایش تعریق پوست می‌توانند سبب ایجاد قارچ پوستی و بوی نامطبوع پا در بانوان شوند.

کارشناسان توصیه می‌کنند برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف ناشی از کفش، افراد در طول روز چنانچه درمحل کاربه سر می‌برند از 2 کفش استفاده کنند و پس از بازه زمانی مشخصی در طول روز کفش خود را تعویض کنند.

شست و شوی روزانه جوراب ها، استفاده از جوراب نخی به جای جوراب‌های نایلونی، استحمام روزانه با میزان آب استاندارد، استفاده از اسپری یا پودر‌های از بین برنده بوی نامطبوع کفش، شست و شوی هفتگی کفش یا کفی درون آن‌ها درصورت امکان، خشک کردن پا و تعویض جوراب درصورتی که پا دچار تعریق فراوان درکفش شده است همگی می‌توانند خطر رشد قارچ پوستی و سایر عامل‌های بیماری زا را کاهش دهند.

یکی ازانواع کفش‌ها که درسال‌های اخیر طرفداران زیادی بین بانوان پیدا کرده است، کفش‌های شیشه‌ای است که ظاهری کاملاً شفاف دارند و معمولاً از جنس پلاستیک هستند.

استفاده از این کفش‌ها می‌تواند سبب رشد قارچ و ایجاد بوی نامطبوع درپا شود، زیرا اجازه تنفس به سلول‌های پوستی پا نمی‌دهد، همچنین وجود مشتقات پلاستیک دراین گونه کفش‌ها می‌تواند سبب واکنش‌های آلرژیک درافراد شود.

بانوان باردار در فصل تابستان باید توجه ویژه‌ای به انتخاب کفش خود داشته باشند، به طور طبیعی به دلیل افزایش وزن، دگرگونی‌های هورمونی و افزایش گردش خون، پای مادران باردار درسه ماه دوم بارداری به بعد اندکی دچار تورم می‌شود که استفاده از کفش تنگ می‌تواند جریان خون در پا را دچار اختلال کند.

کارشناسان همچنین توصیه می‌کنند افراد درصورت انجام ورزش‌های آبی ازجمله شنا، حتماً پس از پایان شنا استحمام انجام دهند و به طور کامل بدن خویش را خشک کنند و آنگاه کفش بپوشند.

یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی که افراد طرفدار شنا به آن دچار می‌شوند عفونت‌های قارچی است که درمناطق مختلف بدن به ویژه لای انگشتان پا به دلیل پوشیدن کفش با پای مرطوب ایجاد می شود.

کارشناسان برای کاهش خطر بروز عفونت قارچی توصیه می‌کنند افراد حتماً در زمان پوشیدن کفش از جوراب استفاده کنند تا زمینه رشد قارچ و عفونت‌های باکتریایی در طول مدت زمان استفاده از کفش کاهش یابد.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

این زن شیرازی جلوی دوربین کار وحشتناکی کرد! + جزییات

شیطنت های زن همسایه بچه های محل را جذب خود کرد!

مریم 18 ساله 80 هزار تومان می گرفت و کار تهرانی ها را راه می انداخت! + فیلم گفتگو

دوقلوهایی که در یک روز متولد و کشته شدند! +عکس

سردار قلابی پسرمُرده اش راهم شهید مدافع حرم جا می زد!/عجیب ترین دروغ ها!+تصویر

جزئیات آتش زدن 2 مأمور شهرداری در اهواز!

زن خیانتکار با پسر شوهرش همخوابی عاشقانه می کرد +عکس

سیمین برای یک سرپناه تن فروشی می کرد!

اعدام میثم و 5 مرد مخوف در مشهد + عکس

«حسین» بعد از 15 روز بعد از تولد همه را شوکه کرد! + عکس

عکس جنازه مردی برهنه با دستی در گچ! / این آبادانی کیست؟! + جزییات

دختری در سن بلوغ در خانه شیطانی شان ایدز گرفت! !+عکس

مرد جوان در اتوبوس شهری و جلوی چشم زنان مسافر شلوارش را در آورد ! +عکس

تجاوز وحشیانه مرد شیطان صفت به زن زیبا در تاریکی شب + عکس

 

کدخبر: 408341 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟