میکروب ها بیشتر در کدام سطوح خانگی کمین می کنند؟

محیط زندگی اطراف ما مملو از انواع میکروب‌ها است که بیشتر آن‌ها در سینک ظرف‌شویی، ابرها و اسکاچ‌های آشپزخانه و دستمال‌های گردگیری قرار دارند. البته این موضوع را باید در نظر گرفت که اصلی‌ترین محافظ انسان در برابر این عوامل، سیستم ایمنی بدن ما است.

آیا میدانید تمدن‌های باستانی مانند شهرهای امپراتوری روم چگونه در طول قرن‌ها زیر غبار و خاک دفن شدند؟ مشابه این اتفاق در بستر شما نیز رخ می‌دهد. فیلیپ تیرنو (Philip Tierno) پژوهشگری که در این رابطه تحقیق می‌کند شرایط تشک و بالش و سایر سطوح نرم خانه شمارا به این شکل توصیف می‌کند. این پژوهشگر و متخصص آسیب‌شناسی در دانشگاه نیویورک که خود را شکارچی میکروب‌ها توصیف می‌کند به‌تازگی کتابی با عنوان راز زندگی میکروب‌ها (The Secret Life of Germs) به بررسی و مطالعه محل اختفای این موجودات میکروسکوپی پرداخته است.میکروب‌ها به‌سادگی می‌توانند در بخش‌های مختلف خانه ما انباشته شوند و به همین صورت نیز می‌توان آن‌ها را به‌سادگی دفع کرد. شستن دست‌ها و تمییز کردن منظم سطوح و شستشوی روبالشی و ملحفه‌ها از اصلی‌ترین و مهم‌ترین راهکارهای مقابله با میکروب‌ها محسوب می‌شوند و توصیه می‌شود با شستن منظم حمام و توالت از تشکیل بایو فیلم پیشگیری کنید.

ازآنجایی‌که رختخواب‌های منازل می‌تواند یک سالن آمفی‌تئاتر مملو از میکروب‌ها باشد که هرکدام توانایی بیماری‌زایی دارند، جای تعجب است که ما به‌سادگی با آن‌ها همزیستی می‌کنیم.

وی در این رابطه می‌گوید: «میکروب‌ها در همه‌جا حضور دارند، در تمام موجودات زنده و غیرزنده. صخره‌ها، خاک و .... همه با میکروب‌ها پوشیده شده‌اند. همه ما از یک سلول اولیه تشکیل‌شده‌ایم و میکروب‌ها بسیار پیش‌تر از ما در زمین زندگی می‌کردند. میکروب‌ها همین لحظه در دستان شما و صفحه‌ای که به آن نگاه می‌کنید حاضر هستند. البته این موجودات در حالت عادی ترسناک نبوده و با چشم غیرمسلح نیز دیده نمی‌شوند.»

ما دقیقاً درباره چه چیزی صحبت می‌کنیم؟

میکروب‌ها واقعاً چه چیزی هستند؟ ارگان‌های کوچکی که در همه‌جا حضورداشته و البته آنچه با عنوان میکروب در نزد ما شناخته می‌شود، گروهی معدود از باکتری‌ها و ویروس‌ها هستند. البته گروهی از قارچ‌ها و تک‌یاخته‌ها نیز می‌توانند عوامل بیماری‌زا به شمار رفته و این موجودات به‌ویژه در محیط‌های مرطوب، خطرناک‌تر بوده و بیشتر تکثیر می‌شوند.

به‌عنوان‌مثال در حمام، آب با سطوح سخت برخورد کرده و موجب تشکیل بیوفیلم (biofilm) می‌شود که لایه‌های نازک و مناسب زندگی میکرو ارگانیزم‌ها به شمار می‌رود. طی مطالعاتی که به‌تازگی در مجله تخصصی Biofilms and Microbiomes منتشر شد، پژوهشگران علاوه بر مطالعه اسباب‌بازی‌های عادی پلاستیکی، به بررسی درپوش‌های پلاستیکی که معمولاً برای بستن چاه فاضلاب حمام استفاده می‌شود پرداخته و دریافتند که 80 درصد باکتری‌های بیماری‌زای موجود در این موارد مشابه هستند.

فیلیپ تیرنو در این رابطه می‌گوید: «اگر شما فکر می‌کنید حمام و توالت کثیف‌ترین بخش خانه محسوب می‌شوند، هنوز هم جالب‌ترین مکان در خانه را برای میکروب‌ها پیدا نکرده‌اید. بدون شک اگر شما ماده‌ای را از سطح توالت برداشته و به دهانتان بگذارید به‌مراتب تمییزتر از برداشتن همان ماده از درپوش تخلیه سینک آشپزخانه خواهد بود. در حقیقت درپوش سینک ظرف‌شویی را می‌توان کثیف‌ترین بخش موجود در هر خانه محسوب کرد. البته شرایط اسکاچ‌ها و ابرهای ظرف‌شویی نیز بهتر نبوده و این مواد نیز به همین میزان آلوده هستند.»

مطالعاتی که در سال 2011 توسط موسسه بین‌المللی NSF انجام شد، نتایجی نسبتاً مشابه با تحقیقات فیلیپ تیرنو داشته و در آن مطالعات نیز مشخص شد که کهنه‌های ظرف‌شویی و ابرها و اسکاچ‌ها کثیف‌ترین اشیای موجود در خانه محسوب می‌شوند. در مرحله بعدی نیز جامسواکی، ظروف غذای حیوانات خانگی، مخازن قهوه سازها، دستشویی‌ها و حمام، اسباب‌بازی‌های حیوانات خانگی، دستشویی‌ها، دستگیره‌های در و اجاق‌گازها و تخته برش قرار دارند.

میکروب‌ها چگونه وارد خانه ما می‌شوند؟

به اعتقاد پژوهشگران، میکروب‌ها از سه طریق توسط انسان در منازل تولید می‌شوند: نخست از طریق پوست یعنی بزرگ‌ترین اندام انسان که خانه و زیستگاه انواع مختلف میکروب‌ها است، دومین محل تولید و تکثیر میکروب نیز مسیرهای تنفسی شامل دهان و بینی بوده و این میکروب‌ها معمولاً از طریق عطسه و سرفه وارد محیط اطراف ما می‌شوند. و سومین منبع تولید میکروب توسط انسان نیز مدفوع است.

آیا این میکروب‌ها مرگبار هستند؟

در همه خانه‌ها روی بالش‌ها و تشک‌ها یک روکش قرار دارد که در فواصل منظم شسته می‌شوند. این لایه را می‌توان یک‌لایه محافظ و مناسب در برابر عوامل بیماری‌زا محسوب کرد. میکروب‌ها به‌سادگی می‌توانند در بخش‌های مختلف خانه ما انباشته شوند و به همین صورت نیز می‌توان آن‌ها را به‌سادگی دفع کرد. شستن دست‌ها و تمییز کردن منظم سطوح و شستشوی روبالشی و ملحفه‌ها از اصلی‌ترین و مهم‌ترین راهکارهای مقابله با میکروب‌ها محسوب می‌شوند و توصیه می‌شود با شستن منظم حمام و توالت از تشکیل بایو فیلم پیشگیری کرده و درنهایت به خاطر داشته باشید در شرایط عادی سیستم ایمنی بدن ما قادر به مقابله با انواع عوامل بیماری‌زا بوده و درعین‌حال خدمات پزشکی و پیشرفت‌های این حوزه به ما در برابر میکروب‌ها قدرت بیشتری بخشیده است که این موضوع درنهایت منجر به افزایش طول عمر انسان خواهد شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 373823 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟