روش هایی که کارآیی جاروبرقی را افزایش می دهد

شاید با نزدیک شدن به بهار و شروع خانه‌تکانی، به این فکر باشید که چگونه کارایی برخی از وسایل مانند جاروبرقی را که در خانه‌تکانی بسیار کاربردی هستند، بالا ببرید. همان‌طور که می‌دانید از جاروبرقی علاوه‌بر جارو زدن کف می‌توانید برای از بین‌بردن گردوغبار نشسته روی قسمت‌های مختلف خانه استفاده کنید. جاهایی مانند مبل‌ها یا حتی پرده‌ها که قبلاً در مقالۀ تمیزکردن انواع پرده‌ها به شرح آن پرداختیم.

اگر جاروبرقی را به‌موقع و درست تمیز نکنید، مانند وسیله‌ای خواهد بود که فقط دور گردوخاک و زباله‌های روی زمین می‌چرخد. جاروبرقی سخت‌کوش‌ترین وسیلۀ خانه است. پس بهتر است نگهداری منظم آن را فراموش نکنید. در ادامه به اصول تمیزکردن جاروبرقی خواهیم پرداخت.

لوله و کیسۀ جاروبرقی

برای تمیزکردن جاروبرقی و بالارفتن کارایی آن، لولۀ آن را حتما تمیز کنید.

مهم‌ترین علتی که به کارکرد جاروبرقی صدمه می‌زند، مسدودبودن لولۀ مکش است. این مسئله باعث می‌شود جاروبرقی کُند و در‌نتیجه بیش‌ازحد گرم شود. برای جلوگیری از این موضوع سعی کنید از کیسۀ یک‌بار مصرف بیشتر از یک‌بار استفاده نکنید؛ زیرا کیسۀ جاروبرقی بخشی از سیستم فیلتر آن محسوب می‌شود. اگر این کیسه با زباله مسدود شود، کارایی جاروبرقی کاهش می‌یابد. اگر جاروبرقی شما بدون کیسه است، بعد از هربار استفاده، محفظۀ آن را خالی کنید. اگر هم جاروبرقی شما کیسه‌ای است، وقتی که یک‌سوم آن پُر شد، کیسه را عوض کنید. بله! درست خواندید؛ وقتی یک‌سوم آن پر شد.

هرگاه خواستید گرفتگی جاروبرقی را رفع کنید، ابتدا آن را خاموش کنید و سپس این کار را انجام دهید. هرگونه انسداد لولۀ جاروبرقی را رفع کنید. شلنگ را جدا کنید و ورودی شلنگ را کنترل کنید و در صورت وجود گرفتگی آن را رفع کنید.

نکته

اگر رفع گرفتگی لوله غیرممکن بود، آن را در آب گرم قرار دهید.

فیلتر

همۀ جاروبرقی‌ها حداقل یک فیلتر قابل‌شست‌و‌شو دارند. محل قرارگیری این فیلتر(ها) را پیدا کنید. آن (آن‌ها) را جدا کرده، روی یک سطح محکم قرار دهید و به آن ضربه بزنید تا گردوغبار آن جدا شود. این کار را در فضای باز انجام دهید، زیرا گردوخاک زیادی تولید می‌شود.

اگر فیلتر قابل‌شست‌و‌شو بود، آن را در آب ولرم قرار دهید. قبل از اینکه دوباره آن را سر جای خودش برگردانید، اجازه دهید به‌مدت ۲۴ ساعت کاملأ در هوای آزاد خشک شود. ممکن است فیلترهای اضافی جاروبرقی شما قابل‌شست‌و‌شو نباشند. این موضوع را در دفترچۀ راهنمای جاروبرقی کنترل کنید. اگر قابل‌شست‌و‌شو نبودند، روی یک سطح محکم قرارشان داده و به آن‌ها ضربه بزنید تا گردوخاکشان جدا شود، سپس آن‌ها را سر جای خودشان برگردانید.

برس‌ جاروبرقی

مو و پرز را در فرآیند تمیزکردن جاروبرقی فراموش نکنید.

مطمئن شوید که هیچ مو و پرزی به برس‌های جاروبرقی نچسبیده باشد. این موارد از چرخش صحیح جلوگیری خواهند کرد. اگر جداکردنشان سخت بود، آن‌ها را ببرید (هرگز نکشید!). مراقب باشید که به برس جاروبرقی آسیب نزنید.

بوی بد جاروبرقی

معمولأ بوی بد جاروبرقی‌ها نتیجۀ تخیله‌نشدن منظم یا مکیدن برخی زباله‌ها است. ابتدا علت را پیدا کنید، سپس آن را رفع کنید. محفظه را با دستمال آنتی‌باکتریال، آب گرم و صابون تمیز کنید تا بوی بد از بین برود.

برای جاروبرقی‌های بدون کیسه بعد از هر بار تخلیه محفظه آن را با آب صابون تمیز کنید. قبل از اینکه دوباره آن را سر جایش قرار دهید، اجازه دهید در هوای آزاد خشک شود.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 365211 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟