هفته‌ گرامیداشت هنر افغانستان در ایران

به گزارش رکنا به نقل از روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو - ایران، هفته گرامیداشت هنر افغانستان ، ساعت ۲۱ شنبه ۲۲ آذر به صورت مجازی آغاز و تا ۲۸ آذر ادامه خواهد داشت که در آیین افتتاحیه این نشست عبدالغفور لیول - سفیر افغانستان در ایران -، حجت‌الله ایوبی - دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو - ایران - و محمد عثمان بابری - رییس دانشگاه کابل -، به عنوان مهمان حضور خواهند داشت.

در آیین افتتاح این هفته‌ی هنر که شنبه ۲۲ آذر و به میزبانی عبدالمهدی مستکین - مدیر گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو - ایران -؛ ابوطالب مظفری - شاعر و مسوول دفتر فارسی‌زبانان – درباره‌ی «ادبیات و فرهنگ مشترک بین دو کشور» صحبت خواهد کرد؛ همچنین شعرخوانی شاعران همکار در خانه ادبیات افغانستان: توسط محمد سرور رجایی، زهرا حسین‌زاده، ضیاء قاسمی، قنبرعلی تابش، محمدحسین انصاری‌نژاد -شاعر - انجام می‌شود.

یک‌شنبه ۲۳ آذر به میزبانیِ عارف جعفری‌- شاعر، خواننده و آهنگساز، عضو هیأت موسس خانه ادبیات افغانستان – و با عنوان شب موسیقی، برگزار می‌شود که وحید قاسمی - پژوهشگر موسیقی مردمی و بومی افغانستان؛ از کشور افغانستان، درباره‌ی پیشینیه موسیقی افغانستان صحبت خواهد کرد.

همچنین همایون سخی - آهنگساز و رباب‌نواز - از کالیفرنیا، به موضوع «ساز رباب و رباب‌نوازی» می‌پردازد و مهبد مکی – موسیقی‌شناس اقوام و تطبیقی - از کشورمان درباره‌ی «ناگفته‌های موسیقی افغانستانی» صحبت می‌کند.

سومین شب هنر افغانستان دوشنبه ۲۴ آذر به میزبانی - محمدحسین احمدی - دانش‌آموخته تربیت معلم و حوزه خوشنویسی در رشته‌های نستعلیق، شکسته نستعلیق و تحریری – با عنوان «شب خوشنویسی» برگزار می‌شود که در آن شب موسی زکی‌زاده - دانش آموخته خوشنویسی در رشته نستعلیق و شکسته نستعلیق - از استرالیا درباره‌ی «خوشنویسی و زبان»، علی‌بابا اورنگ - دانش‌آموخته خوشنویسی، سینما، گرافیک‌ - از کابل درباره‌ی «گرایش‌های نو در عرصه خوشنویسی و بار گرافیکی موجود در خط» و عارف غلامی - دانش‌آموخته خوشنویسی در چهار رشته - از افغانستان درباره‌ی«استقبال جوانان افغانستانی امروز از هنر خوشنویسی» صحبت خواهند کرد.

همچنین محمدمهدی میرزایی - دانش‌آموخته رشته حقوق و خوشنویسی رشته نستعلیق موضوع «خوشنویسی و معنویت» و محمدعلی فقیری - مدرس خوشنویسی در رشته نستعلیق‌- از کشور سوریه «جایگاه هنر خوشنویسی در فرهنگ‌های کشورهای منطقه» را مورد بررسی قرار می‌دهند.

سه‌شنبه ۲۵ آذر نیز با عنوان شبِ «نقاشی و مینیاتور» به میزبانی محمداکبر شریفی‌- استاد رشته گرافیک و نقاشی در انستیتو هنرهای زیبا و صنایع کابل – برگزار می‌شود که در آن شب عبدالناصر صوابی‌- رییس مرکز تحقیقات هنری کهن دیار - از هرات به موضوع «تذهیب معاصر افغانستان و گرایش‌های نو و وضعیت هنر در سه دهه اخیر افغانستان» می‌پردازد. شکیلا عالمی - مدرس در زمینه تذهیب - از افغانستان مقیم ایران؛ «تاثیر هنر در بین مهاجرین افغانستانی و تاثیر تذهیب بر روی خوشنویسی معاصر» را بررسی می‌کند، واسع هم‌درد درباره‌ی «ضرورت وجود هنر برای تحکیم وحدت در جامعه» سخنرانی می‌کند و محب‌الله عطایی - خودآموخته رشته هنر - از کابل به بحث «رویکرد جوانان به موضوع هنر» می‌پردازد.

چهارشنبه ۲۶ آذر به میزبانی محمدموسی اکبری - دانش‌آموخته رشته نقاشی از دانشکده هنرهای زیبا کابل و رشته گرافیک از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران – و با عنوان «شب گرافیک» برگزار می‌شود که در این شب، صابر دانش‌آموخته دانشکده هنرهای زیبا از دانشگاه کابل درباره‌ی «طراحی گرافیک در افغانستان» و صدیقه ابراهیمی - دانش‌آموخته کارشناسی ارشد گرافیک – درباره‌ی «تحصیل گرافیک، تجربه مهاجر افغانستانی» صحبت می‌کنند.

پنجشنبه ۲۷ آذر نیز با عنوان «شب صنایع دستی» و با میزبانی مجتبی شفیق - هنرمند و فعال فرهنگی و رسانه‌ای – برگزار می‌شود که در ششمین شب فرهنگی؛ امیر غفوری - طراح لباس و کارشناس بخش صنایع دستی و سوزن‌دوزی موسسات و نهادهای اجتماعی و فرهنگی – درباره‌ی «کاربرد سوزن‌دوزی‌های افغانستانی در طراحی لباس‌های امروزی» صحبت می‌کند.

فاطمه خاوری - مدرس در زمینه صنایع‌دستی و سوزن‌دوزی در حوزه مد و لباس -، «لباس‌های سنتی افغانستانی و اشتغال زنان مهاجر» را بررسی می‌کند. محمد امیری - پژوهشگر در زمینه بافت و مرمت فرش دستبافت – با محوریت «هنر اصیل فرش‌بافی در ایران و افغانستان» به تبادل‌نظر می‌پردازد. محمدامین نادم - مدرس نقاشی فرش و بافت تصویر و منظره به سبک رئالیسم - «فرهنگ و هنر مشترک ایران و افغانستان» را بررسی کرده و همایون احمدی - مسوول اداره حفظ ابداعات تاریخی هرات – به بحث «کاشی‌کاری سنتی افغانستان» می‌پردازد و امید حمیدی - آموزش‌دیده بومی و استادکار رشته شیشه‌گری -، «شیشه‌گری سنتی افغانستان» را معرفی می‌کند.

جمعه ۲۸ آذر هشتمین و آخرین شب هفته هنر افغانستان نیز با عنوان «شب عکاسی» به میزبانی رضا حیدری شاه بیدک - مدرس در حوزه عکاسی – برگزار می‌شود که بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده در آن شب رامین رحمان -، «روایت اول‌شخص از هنر عکاسی در افغانستان به بیان عکاس افغانستانی» می‌پردازد.

جمال‌الدین سجادی - کارشناسی عکاسی خبری و خبرنگاری، کارشناس ارشد روابط بین‌الملل - «روایت دوم شخص از هنر عکاسی به بیان عکاس افغانستانی مهاجر. و نقش هنر در روابط بین‌الملل» را بر عهده گرفته است. نوا جمشیدی - دانش‌آموخته عکاسی و مهندسی عمران از دانشگاه تهران-، «روایت سوم شخص از هنر عکاسی به بیان عکاس ایرانی، در سفر به ۲۰ ولایت افغانستان و باید و نبایدها، حاصل تجربیات عینی» را بیان می‌کند.

علاقه‌مندان برای بازدید از نمایشگاه هفته هنر افغانستان با عنوان «جان پدر کجاستی» می‌توانند به نگارخانه مجازی کمیسیون ملی یونسکو - ایران، به نشانی https://gallery.irunesco.org/ مراجعه و جلسات گفت‌وگوهای تخصصی در طول هفته را به طور زنده از طریق آدرس اینستاگرام کمیسیون ملی یونسکو - ایران (@unesco.iran)، در زمان مقرر و به‌شکل ضبط شده در روزهای بعد دنبال کنند.

همچنین بازدید از نمایشگاه و شرکت در جلسات گفت‌وگو برای عموم آزاد است.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 638193 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟