پیانیستی که ادامه کار ناصر چشم‌ آذر را نواخت

رضا تاجبخش که تا امروز به عنوان نوازنده، آهنگ‌ساز و تنظیم‌کننده در برخی از آلبوم‌های پرفروش پاپ حضور داشته و در کنسرت‌های هنرمندانی ازجمله بابک جهانبخش و حامی، نقش رهبر ارکستر را برعهده داشته است، این‌بار با گروهی روی صحنه می‌رود که سرپرستی آن را خودش برعهده دارد و با حضور پنج عضو دیگر نه موسیقی پاپ که موسیقی الکتروجز می‌نوازد.

گروه موسیقی "ضرب و فوت" قرار است شنبه 10 آذر (اول دسامبر) در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران به بهانه روز جهانی ایدز HIV روی صحنه برود. رضا تاجبخش (سرپرست گروه و نوازنده پیانو، کیبورد)، امیر محمدی (نوازنده ساکسیفون، کلارینت)، علیرضا میرآقا (نوازنده ترومپت، فلوگل هورن)، سروش عمومی (نوازنده فلوت، پرکاشن) و داریوش صالح‎پور (نوازنده ادوات الکترونیک) اعضای این گروه را تشکیل می‌دهند.

پیوند موسیقی با امر غیرموسیقایی

او در مورد این تغییر جهت از موسیقی پاپ به موسیقی الکتروجز، زمانی که قرار است با امری غیرموسیقایی؛ بزرگداشت روز جهانی ایدز پیوند بخورد، گفت: قبل از هر چیز باید بگویم در زمینه پیوند موسیقی با امر غیرموسیقایی آن‌چه خودم دوست دارم کار کردن در آن حوزه از موسیقی است که از دید خودم خاص‌تر است. یعنی اگر قرار باشد موسیقی را با امر غیرموسیقایی پیوند بدهم موسیقی‌ای را که اکنون می‌خواهیم اجرا کنیم به موسیقی پاپ ترجیح می‌دهم. چون ارزش این نوع موسیقی را با موسیقی پاپ متفاوت می‌دانم.

تاجبخش ادامه داد: این کنسرت نوازنده‌محور است و همه اعضای آن نوازندگی هستند بسیار حرفه‌ای که دوستی سالیانه با یکدیگر داریم ولی هیچ وقت به این شکل با هم کار نکرده‌ایم. یکی، دو سالی می‌شد که صحبت کرده بودیم تا در زمینه موسیقی الکترونیک همراه با موسیقی جز که سبکی می‌شود جهانی به نام الکتروجز لانژ و در دنیا بسیار اجرا می‌شود کار کنیم و سعی کردیم در حد خودمان، برای اولین بار در ایران، این کار را انجام دهیم.

رونمایی از کل قطعاتی که گروه "ضرب و فوت" تولید کرده است در حضور جمعیتی بیشتر

این نوازنده پیانو ادامه داد: ما به دنبال سالن دو هزار نفری نرفتیم و به دنبال جایی 300، 400 نفری و خصوصی بودیم. البته که ما پیش‌تر با گروه "ضرب و فوت" اجراهای متعددی داشته‌ایم ولی خیلی خصوصی بوده‌اند و با حضور جمعیتی کم و این اولین بار است که از کل کارهای گروه رونمایی می‌کنیم. به نظرم کسانی که به موسیقی جز و الکترونیک علاقه‌مندند در این اجرا موسیقی خوب و درستی خواهند شنید.

پیانیستی که ادامه کار ناصر چشم‌آذر را نواخت

او در ادامه در جواب اینکه چهارمین سال‌نوا که دوم آذر ۹۷ در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران برگزار شد نیز تمرکزش بر نوازندگان، آهنگسازان، تنظیم‌کنندگان و مدرسان موسیقی بود در قیاس با خوانندگان، گفت: بله، من ممنونم از نقش بی‌نظیر علی جعفری‌پویان در برگزاری سال‌نوا که بخشی از آن به بزرگداشت ناصر چشم‌آذر اختصاص داشت و من هم در این بخش نقش کوچکی داشتم و در ویدئوی "مرد باران" که آقای علی جعفری‌پویان بر مبنای تم اصلی موسیقی فیلم "قارچ سمی" برای آقای چشم‌آذر ساخته بودند، ادامه قطعه‌ای را می‌زدم که ایشان ابتدای آن را زده بودند و متاسفانه بعد از فوت‌شان نیمه‌کاره مانده بود و من در واقع آن آهنگ را ادامه دادم.

تاجبخش توضیح داد: در کنسرتی که آقای چشم‌آذر پس از سال‌ها روی صحنه بردند جعفری‌پویان، ویولن سولوی موسیقی فیلم "قارچ سمی" (ساخته شده در سال 1380) را اجرا کرد و پس از آن چشم‌آذر به جعفری‌پویان پیشنهاد ضبط قطعه را داد. ضبط، اسفند سال 95 شروع شد و به دلیل منقطع برگزار شدن مراحل ضبط و میکس و مستر طول کشید. با این توضیح که در تمام این مدت، سازهای مختلف بدون حضور آقای چشم‌آذر ضبط شد و قرار بود آقای چشم‌آذر پیانوی این اثر را بنوازند اما روزی که به استودیو رفتند، گفتند در آن روز حوصله این کار را ندارند و صرفا به بداهه‌نوازی پرداختند و در ادامه من پیانوی این قطعه را در نبود ایشان نواختم که حاصلش 21 شهریور 97 همزمان با روز ملی سینما Cinema در قالب ویدئوی "مرد بارانی" منتشر شد و در چهارمین سال‌نوا نیز به بهانه بزرگداشت ناصر چشم‌آذر، مجددا دیده شد.

او تصریح کرد: در سال‌نوا هم تمرکز بر همین قضیه بود، بر نوازنده محوری که متاسفانه در موسیقی ایران نادیده گرفته می‌شود.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید
*ایران آرت

کدخبر: 441343 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟