شوخی‌های تند نویسندگان با قوانین 10گانه جاناتان فرانزن

چند روز پس از انتشار توصیه‌های 10گانه نویسنده نامدار آمریکایی به نویسنده‌های تازه‌کار، شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی به محل تمسخر این قوانین عجیب و غریب تبدیل شد.

جاناتان فرانزن به بهانه انتشار تازه‌ترین کتاب خود "پایان پایان زمین" 10 قانون Law من‌درآوردی برای نویسندگان تازه‌کار در سایت لیت‌هاب نوشت که اقدامی است معمول اما عجیب بودن برخی از این توصیه‌ها و قوانین زمینه را برای شوخی‌های تند و تیز دیگر نویسنده‌ها و همکاران نویسنده سرشناس آمریکایی فراهم کرد.

"خواننده یک دوست است، نه دشمن یا تماشاچی"، "شما باید عاشق باشید پیش از آنکه بتوانید بی‌رحم باشید"، "شما بیشتر می‌نشینید تا اینکه دنبال چیزی باشید"، "بعید است کسی با داشتن یک خط اینترنت در محل کار بتواند داستان خوب بنویسد" و "وقتی اطلاعات آزاد و در دنیا در دسترس باشد، پژوهش‌های گسترده برای یک رمان بی‌ارزش می‌شود" از جمله این قوانین است که درست میانه ماه نوامبر در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.

اندکی بعد نوبت به چاک وندینگ، نویسنده پرفروش نیویورک‌تایمز رسید که در توییتر قوانین خود را بنویسد و توصیه‌های فرانزن را به سخره بگیرد. در بخشی از قوانین 10گانه نویسنده آمریکایی چنین آمده است: "مطلقا به جاناتان فرانزن گوش ندهید. توصیه‌های نویسندگی می‌توانند مانند کود عمل کنند. قهوه را امتحان کنید. واژه‌ها را پشت سر هم ردیف کنید و مطمئن شوید واژه‌های واقعی به کار می‌برید، نه چیزی که از خودتان می‌سازید."

نویسنده‌ای دیگر به نام نیتن گلدمن هم به نکته‌ای اشاره کرد که شاید کمتر کسی به آن فکر کرده باشد. او در حساب شخصی خود در توییتر نوشت: "هر چه می‌خواهید درباره جاناتان فرانزن بگویید و بنویسید اما او بدون اینکه خودش در توییتر باشد، کاری کرد همه بیایند اینجا و درباره‌اش حرف بزنند. این یعنی فرانزن دست‌کم در عرصه توییتربازی از همه ما بهتر عمل کرده است."

جودی لین پیکو، نویسنده آمریکایی با رکورد فروش 14 میلیون نسخه از کتاب‌هایش به 35 زبان دنیا با افتخار در توییتر چنین نوشت: "مفتخرم اعلام کنم تمام قوانین 10گانه فرانزن را در نوشتن داستان زیر پا گذشته‌ام." او اندکی بعد این متن را در صفحه شخصی خود منتشر کرد: "با اینکه هرگز به فرانزن لگد نزده‌ام (کنایه از اینکه مسخره‌اش نکرده) اما قانون‌های او به کار من نیامده‌اند."

پاتن اسوالت با قوانین هفت‌گانه و الکساندرا پتری با قوانین هشت‌گانه از توصیه‌های فرانزن استقبال کردند. دانا شوارتس نوشت فرانزن به این دلیل از توییتر متنفر است که یکی از پرنده‌های محبوبش در لوگوی آن اسیر است و تسا دیر این جمله را با مخاطبان خود به اشتراک گذاشت: "نوشتن بدون دسترسی داشتن به اینترنت احتمال از دست شغل را برای شما یک میلیون بار بیشتر می‌کند؛ خوب یا بد."

همین ریتوییت شدن قوانین 10گانه باعث شد نام جاناتان فرانزن در توییتر ترند شود و به فهرست 10 ترند برتر در دنیا راه یابد. این نام در آمریکا در رده چهار قرار گرفت و در نیوزیلند تا رتبه هفت بالا آمد.

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 437189 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟