بیش از ۵۰۰ هزار نفر در قم به سینما رفتند

سید موسی حسینی کاشانی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که به مناسبت روز «فرهنگ عمومی» در محل سالن اجتماعات این اداره کل برگزار شد، با اشاره به امضای تفاهم نامه همکاری این اداره کل با استانداری با اعتبار ۳۰ میلیارد تومان، گفت: با توجه به ظرفیت ها و جایگاه خوبی که استان قم در زمینه فرهنگ در حوزه زیرساختی و نرم افزاری دارد تفاهم نامه ای با امضای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری قم برای پیشرفت و ارتقای برنامه های فرهنگی امضا شده است.

وی افزود: این تفاهم نامه با یک برنامه ریزی جامع و هم چنین بحث کارشناسی شده در زمینه های مختلف زیرساخت فرهنگی، توسعه فعالیت های هنری و فرهنگی و هم چنین توجه به اقوام مختلف برای رسیدن به اهداف ملی در ۸ ماده منعقد شده است.

به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، طبق ماده ۲ در زمینه تعهدات فرهنگی معاونت هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد در زمینه هنرهای تجسمی باید ۳،۵ میلیارد ریال و در زمینه هنرهای نمایشی و مد و لباس ۴ میلیارد ریال و علاوه بر آن معاونت توسعه برای کمک به موسسات فرهنگی ۲۶ میلیارد ریال هزینه کند.

وی بیان کرد: معاونت قرآن و عترت هم در بحث بیمه و خرید قرآن ۱۵ میلیارد ریال و در زمینه آموزشی هم ۴ میلیارد ریال باید برای توسعه این فعالیت ها هزینه نماید.

حسینی کاشانی افزود: اداره های فرهنگ و ارشاد ۸ استان در راستای اعتلای فرهنگ برای امضای تفاهم نامه همکاری با استانداری های خود قدم برداشته اند که استان قم در این زمینه با توجه به ظرفیت های فرهنگی که دارد از استان های پیشرو در امضای این تفاهم نامه به شمار می رود.

افزایش جذب تعهدات اداره کل فرهنگ و ارشاد در سال گذشته

وی اظهار داشت: سال گذشته اداره کل فرهنگ و ارشاد استان قم توانست بیش از ۵۰ درصد از اعتبارات و تعهدات خود را جذب کند و در زمینه برنامه های فرهنگی اعتبارت خوبی هم دریافت کرده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در ادامه با اشاره به رشد بعضی شاخص های این اداره کل در زمینه های مختلف افزود: این اداره کل از درجه ۳ به درجه ۲ ارتقا و در حال تلاش برای رسیدن به درجه یک در زمینه فعالیت های فرهنگی هستیم با توجه به فعالیت ۷۲ پرسنل و نیروی تخصصی که اغلب کارشناسی و یا کارشناسی ارشد هستند شاخص مناسبی داریم.

وی گفت: زیرساخت های فرهنگی استان هم افزایش چشمگیری داشته به طوری که در سال گذشته به ۱۲ هزار متر مربع رشد یافته است و در بحث نشریات هم با رشد خوبی روبرو هستیم به طوری که تعداد روزنامه ها به ۶ روزنامه و هفته نامه ها از تعداد ۷ مجوز فعالیت به ۱۵ هفته نامه رسیده و ۴۲ پایگاه خبری به همراه ۲۱ ماهنامه فعالیت رسانه ای دارند.

پرداخت ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات مشاغل خانگی مرتبط با امور فرهنگی

حسینی کاشانی بیان کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با رایزنی با استانداری و اداره کل کار، رفاه و امور اجتماعی استان قم توانسته است برای هنرمندان ۱۰ میلیون وام مشاغل خانگی در قالب وام کم بهره پرداخت کند هم چنین ۷۵ میلیون تومان در قالب فعالیت پشتیبان که ۵ نفر را تحت پوشش قرار دهند با اعتبار ۵۰۰ میلیون تومان به هنرمندان بعد از ثبت نام و طی مراحل قانونی پرداخت کرده است.

وی با اشاره به این مشاغل اظهار داشت: رشته هایی مانند نویسندگی، تدوین فیلم، روزنامه نگاری، ترانه سرایی و تصنیف، نقاشی و بسته بندی همچنین صفحه آرایی شامل تسهیلات مشاغل خانگی هستند که با استقبال خوب هنرمندان روبرو بوده است.

اجرایی شدن ۶۰ درصد مصوبات جلسه های شورای فرهنگ عمومی استان قم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم گفت: روز ۱۴ آبان ماه روز تشکیل شورای فرهنگ عمومی است و فرهنگ عمومی کشور و استان برای رسیدن به اهداف آن نیاز به عزم جدی دارد و در این زمینه باید دستگاه های دیگر اجرایی هم همکاری کنند.

به گفته وی، شورای فرهنگ عموی استان قم در کشور در جایگاه خوبی قرار گرفته است و در زمینه برگزاری منظم جلسه ها و نشست های خود تقدیر شده است.

حسینی کاشانی افزود: تاکنون بیش از ۶۰ درصد مصوبات شورای فرهنگ عمومی استان قم اجرایی شده است و مصوباتی که به اجرا نیامده تنها دلیل آن وجود مشکلات در جذب اعتبارات لازم بوده است در سال گذشته شورای فرهنگ عمومی بیش از ۱۳ جلسه و ۴۷ مصوبه داشته است.

الکترونیکی شدن پروسه صدور مجوز کتاب در قم

وی در بخشی دیگری از سخنان خود درباره مجوز صدور کتاب در استان قم بیان کرد: سال گذشته برای کتاب های حوزوی یک هزار و ۷۴۰ مجوز و برای کتاب های فنی و مهندسی ۲۷۰ مجوز کتاب صادر شده است و در اعطای مجوز صدور کتاب استان قم دومین استان بعد از استان تهران است و صدور مجوز برای کتاب های دینی در رده دوم کشور قرار دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم افزود: تا دو ماه دیگر پروسه صدور مجوز کتاب کاملا الکترونیکی خواهد شد هم چنین این اداره کل سال گذشته برای کتاب های با ارزش دینی یک میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته است.

وی اظهار داشت: کتاب های اهدایی به مساجد و مدارس سال گذشته ۱۲ هزار و ۹۶ عنوان جلد بوده است که در انبار این اداره نگهداری و اهدا خواهند شد.

شاخص بودن استان قم در زمینه تعداد هنرمندان

حسینی کاشانی بیان کرد: استان قم در زمینه تعداد هنرمندان فعال شاخص بوده به طوری که ۲۷۰ نفر در حوزه ادبی، یک هزار و ۷۷۰ نفر در زمینه هنرهای تجسمی و ۴۷۰ نفر هم در زمینه نمایش و ۲۳۷ نفر در زمینه موسیقی فعال هستند و به زودی بانک اطلاعاتی هنرمندان این استان تکمیل می شود.

وی افزود: در استان قم سینما Cinema و تئاتر مخاطبان بسیاری دارد و اگر تئاتر مناسب و یا فیلم خوبی در سینماهای این استان اکران شود مردم استقبال می کنند تعداد تماشاگران سینما و فیلم در قم طی سال گذشته بیش از ۵۰۰ هزار نفر و مخاطبان تئاتر ۳۲ هزار نفر بود. خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

کدخبر: 434156 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟