فوتبال بازی کردن با توپ هنری / لگد زدن به یک جهان متفاوت

مارک والینگر، هنرمند Artist برنده جایزه ترنر دو هزار توپ هنری به شکل کره‌زمین طراحی کرده تا تیم‌های فوتبال در سراسر بریتانیا با آنها بازی کنند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، دوسالانه هنری لیورپول همزمان با صدمین سالگرد پایان جنگ جهانی اول به والینگر سفارش طراحی یک اثر هنری تازه داد. هنرمند 59 ساله بریتانیایی هم با الهام از ماجرای آتش‌بس کریسمس سال 1914 بین نیروهای بریتانیا و آلمان توپی موسوم به «یک جهان» طراحی کرد که تصویر کره زمین روی آن نقش بسته است. گفته می‌شود 104 سال پیش سربازان درگیر در جنگ در آستانه سال نو با هم فوتبال بازی کرده‌اند.

والینگر که جایزه معتبر ترنر را در کارنامه خود دارد، تصویری دیجیتالی روی توپ انداخته که ماهواره ناسا از کره زمین گرفته است. او می‌گوید برای این طرح تصویری را در ذهن داشت که فضاپیمای آپولو8 حین گردش دور زمین روز 24 دسامبر 1968 از لحظه طلوع زمین ثبت کرده بود. «یک جهان» در واقع میراثی است از ترک مخاصمه 100 سال پیش و تصویر طلوع زمین مربوط به 50 سال پیش.

والینگر درباره تازه‌ترین هنرنمایی خود روی توپ فوتبال می‌گوید: «می‌خواستم چیزی بسازم که امیدوارکننده باشد. امروز زمان پایان جنگ و آغاز بازی است؛ یک بازی زیبا. دنیا می‌تواند جایی بهتر باشد. بیایید تصویر دنیای ارزشمند اما شکننده خود را به آینده منتقل کنیم و لذت بازی کردن با همدیگر را جشن بگیریم.»

قرار است این توپ‌ها به مدارس فوتبال گوشه و کنار بریتانیا ارسال شود به این شرط که آنها هم ویدئوی مربوط به بازی کردن به توپ را ضبط و منتشر کنند.

والینگر از نامدارترین و معتبرترین هنرمندان معاصر بریتانیاست که سال 2007 جایزه ترنر را برد و یکی از آثارش نخستین بار روی چهارمین پایه خالی میدان ترافالگر لندن نصب شد. او سال 2001 هم نماینده بریتانیا در دوسالانه ونیز بود.

بازی فوتبال سال 1914 بین سربازان بریتانیایی و آلمانی یک باور ملی است اما اینکه این اتفاق واقعا افتاده یا نه، مساله‌ای است که برخی معتقدند چندان اهمیت ندارد. هر چند والینگر از باورکنندگان این بازی تاریخی است.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید
 

کدخبر: 432444 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟