«به من نگاه کن» در بدترین شرایط اقتصادی رونمایی شد

این رمان تلاشی است برای نگاه به مساله زندگی و زیست کودکان مبتلا به بیماری اوتیسم Autism و خانواده های آن‌ها.

وی ادامه داد: بیماری اوتیسم از معضلاتی است که در چند سال اخیر به شکل فراگیری در جامعه ما شیوع پیدا کرده است و از سوی دیگر بسیاری از خانواده ها در مقابلپذیرش این بیماری مقاومت می کنند. از سوی دیگر بسیاری از کودکان مبتلا به این بیماری نیز این بیماری نیز در موضوعاتی خاص از توان هوشی بالایی برخوردار هستند و همین مساله خانواده ها را در پذیرش این مساله با دشواری های دوچندان روبرو کرده است.

فلاح توضیح داد : «به من نگاه کن» داستان زندگی یک خانواده کاملا امروزی را روایت می کند که درگیر جدال زندگی مدرنیته و سنت هستند مشکل این خانواده این است که تربیت سنتی دارند و در جامعه ای مدرن زندگی میکنند.

الهام فلاح در ادامه درباره داستان خود گفت: در این رمان یک خانواده که مادر آن یک نویسنده است که فرزندی دارد که مبتلا به اوتیسم است و داستان سیر مواجهه خانواده با این مساله را روایت می کند که در نهایت با پایانی تلخ نیز همراه می شود.

این نویسنده بیان کرد: با تحقیقاتی که درباره این بیماری انجام دادم متوجه شدم اوتیسم یک اختلال غیر عادی است که امروزه بسیار متداول شده و از طرفی شناخت عمومی نسبت به آن خیلی کم است و این بیماری یک دوره ی طلایی برای تشخیص دارد که اگر والدین در آن دوره متوجه این اختلال در فرزندشان شوند میتواند تا حد زیادی کودک را درمان کنند و به شرایط عادی کودکان دیگر نزدیک کنند و من در این کتاب کوشیدم که به این موضوع بپردازم و والدین را آگاه کنم و میخواستم اولین کسی باشم که پدیده اوتیسم را در قالب داستان بیان کنم و در این مدت کمی که این کتاب منتشر شده بازخورهای خوبی از مخاطبینی گرفتم که حتی اسم این بیماری هم به گوششان نخورده بود و میگفتند که خیلی خوشحال هستند که با این بیماری آشنا شدند و اگر خدایی نکرده در اینده با این مشکل برخورد کردند مطلع باشند بدانند چطور باید رفتار کنند .

فلاح در مورد راوی داستان اضافه کرد : این داستان دارای سه بخش است در بخش اول از منظر زن داستان که اسمش غزاله هست این قصه روایت می شود بخش دوم ابراهیم پدر خانواده است و در بخش سوم درگیری بین این سه نفر روایت می شود که دانای کل محدود به غزاله و ابراهیم است .

نویسنده کتاب خون مردگی گفت: این کتاب نسبت به کارهای قبلی من بسیار متفاوت است. سعی کردم در هر کتاب به موضوعی متفاوتی بپردازم و به تکرار نیوفتم به عنوان مثال کتاب خون مردگی که در سال ۹۴ منتشر و برنده جایزه پروین اعتصامی شد ؛پیامدهای جنگ بر روی خانواده های جنگ زده ای است که جوان دارند. دو کتاب دیگر با مضمون رواشناسی دارم که در خصوص حال و احوال روحی زنان در طبقه متوسط جامعه است.

فلاح درباره استقبال خوانندگان گفت: متاسفانه کتاب در زمانی رونمایی شد که شرایط اقتصادی زندگی مردم به شدت وخیم بود؛ البته نمی گویم که الان ما کاملا بحران را پشت سر گذاشته ایم ولی در زمان رونمایی از کتاب به من نگاه کن اوج مشکلات اقتصادی مردم بود و در آن شرایط انتظار استقبال از یک محصول فرهنگی از مردم یک توقع نا به جایی بود و از آنجایی که راندمان کتابخانوانی در کشور ما ما روز به رزو کمتر می شود؛ من نمی دانم به چه عدد و رقمی میتوان استناد کرد که بشود نظر داد استقبال از کتاب خوب بوده یا نه، ولی به هر حال من برای این کتاب روزهای خوبی را آرزو می کنم .

وی در پایان درارتباط با کار جدیدش به خبرنگار فرهنگی صبا گفت: : یک رمان دارم که در حال باز نویسی آن هستم که جنگ و اتفاقات جنگ را به تصویر میکشد .موضوع آن داستان زندگی دو خانوادهکه یکی عراقی و دیگری ایرانی که هردو شیعه هستند را روایت میکند که جوانانشان را راهی میدان جنگ کرده اند و امیدوارم تا آخر امسال این رمان را به چاپ برسانم.

خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

کدخبر: 429640 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟